Få hjälp / tips om kapsling.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Krille Krokodil »

Har du något närliggande exempel som kan ge en hint om typ och storlek på kapslingen?

Ett enklare gjutet skal som man sedan finpustar med lite CNC-fräsning och/eller laser tror jag hade varit en lämplig
metod för en så kort serie.

Panduro på Väla har lite material för gjutning.

Introduktion till gjutformar - Hur man gör en tvåparts gjutform
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

newbadboy skrev: jag har skrivit varför det inte är rimligt. Kan ett fåtal av er inte ta det till er kan jag inte förklara bättre.
Då har du helt enkelt en för dålig affärsidé.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Ja det kanske man kan tycka. Men jag skulle nog våga påstå att det mesta sånt är en dålig affär. Kan garantera att de flesta inte blir rika utan det är mest en kul grej.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

Att sälja produkter (eller tjänster) till konsumenter är inte "en kul grej", det är förknippat med stort ansvar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2004-451
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Ok jag pallar inte mer. Vi avslutar denna tråden. Om det ngn av er besserwisser som vill prata med mig personligen, varsågoda. 0723970467
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Och jag antar att ingen av er kör för fort heller. Någonsin!!

Moderatore var god lås tråden.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av taimanov »

Istället för att vara så kritisk om vad man får eller inte får göra så kunde man kanske försökt hjälpt trådskaparen lite bättre vilken plast som är flamsäker och som uppfyller kraven.
Vi vill gärna hjälpa till på alla sätt man kan, men att läsa krav och paragrafer gör att man kan tappa lusten för fortsatt utveckling.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det här är fan i mig Sef wisserbesserATTITYD I ETT NÖTSKAL. jA JAG VET ATT DET FINNS LAGAR OCH STRAFf.
Se bara så upphestad jag blir över att folk inte kan bidra med det TS frågar efter. Det andra är ett annat skede.
Fan va Ni wisserbesser, ja typ TomasL och Nerre , måste sova gott om nätterna.
Låt folk få en möjlighet att utveckla, både produkter och sig själva.

Nu är jag säkert värd flera prickar för detta inlägg. Jag tar dem med stolthet

Leonardo Ve Aros
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

Det finns tusentals olika plastsorter med olika egenskaper utöver flamklassningen.

Produktutveckling är massor med jobb, och de flesta börjar helt i fel ände. Det man behöver börja med (utöver själva idén) är just de regulatoriska kraven. De "översätter" man sen till designkrav (tillsammans med de funktionskrav man har), som man konstruerar mot och sen verifierar man och validerar konstruktionen.

Det är mycket billigare att göra ändringar tidigt i konstruktionsfasen, alltså är det viktigt att ha med alla krav från början.

Att konstruera en produkt utan att ta hänsyn till de krav den ska uppfylla blir dyrt och omständligt när man börjar testa produkten och upptäcker att konstruktionen inte klarar kraven. Då måste man börja om från början.

Jag jobbade i 15 års tid med elsäkerhetsprovning mot standarder och det var nästan aldrig nån produkt som klarade första testerna. Ofta kom kunderna och sa typ "Vi ska börja sälja produkten om två veckor och behöver en testrapport som visar att den uppfyller standarden". Och vi var tvungna att svara "Vi har tid om två månader, det kostar minst 250 000 och kommer ta 1,5 månad att testa".

Ett par gånger hände det att en kund gjorde rätt, de kontaktade oss och sa "Vi ska ta fram en produkt som vi tänkt börja sälja om två år, kan ni hjälpa oss på vägen?"
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av ToPNoTCH »

Har sagt det förr.
CE pekpinnar borde vara lika förbjudet som politik i forumet.

Vi borde låta de självutnämnda poliserna skapa ett WIKI ämne som heter CE. Där bör alla fantasier (som att CE inkvisitionen kommer och tar en om man har valt fel sladd någonstans) skrivas ned kollektivt.

Sedan tillåter vi ENBART länkning till det WIKI inlägget, och högst en länkning per tråd.

På så vis ballar inte trådarna ur och CE polisernas "välvilja att varna folk" omhändertas ändå.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Klas-Kenny »

Må uppfattas tråkigt, men finns goda grunder till att "CE-polisa" ibland.
Personligen vill jag gärna hålla nere antalet störkällor i omgivningen då de ställer till mycket problem. Övriga EMC-krav (immunitet överlag) är dock inte mitt problem, där får TS skylla sig själv när hans kunder börjar klaga för att det beter sig konstigt eller går sönder under olyckliga förhållanden.

Elsäkerhet är lite jobbigt också, man vill inte gärna se att någon blir skadad. Samt där skulle TS kunna råka riktigt illa ut ansvarsmässigt med lite otur.

Sen har vi det faktum att vi är flera som lägger mycket tid, energi och ibland egna pengar för att uppfylla CE-kraven på våra produkter. Att då se folk som fuskar med det är såklart störande.

Som en liknelse, finns nog inte många ärliga idrottsmän som uppmuntrar andra idrottsmän att dopa sig, det är osportsligt att fuska och skapar orättvisa spelregler.


Har inget alls emot folk som håller på med hobbyprojekt, men ska man sälja saker och möjligen tjäna pengar på det så är det en annan femma. Och tycker man det är kul att prova på att konstruera professionellt så är det lika så bra att få lära sig att de regulatoriska kraven är en central del i sådant arbete. Sen tycker jag att fler borde läsa på och lära sig om vad CE-märkning egentligen innebär. Förvånansvärt få som har en aning om en så vanligt förekommande sak.

Föreslagen Wiki-artikel hade varit en bra grej oavsett, för att sprida kunskap.
Tyvärr är det hela tämligen komplext och olika från fall till fall, så svårt att skriva så mycket generellt men ändå praktiskt användbart för många.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Nerre »

Visst är det surt att få veta att man har gjort fel, men "don't shoot the messenger".

Om det nu är upp till var och en om man vill bryta mot lagen borde det också vara upp till var och en om man vill informera om vad som är olagligt.

Och naturligtvis är det upp till var och en om man vill hjälpa nån annan att bryta mot lagen.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Jag har fullt respekt för era åsikter och uppskattar och förstår varför ni varnar och försöker peka en rätt.

Men där räcker det, ni kan inte påtvinga ngn era åsikter. Om ni vill att folk ska följa lagen gå ut o hindra brott eller ngt vettigt.

Jag jobbar som konstruktör och har certifierat flera produkter i jobbet även om jag såklart inte har koll på varenda detalj själv. Har motiverat varför jag väljer att hoppa över vissa saker. Fattar ni hur stört det är att maniskt hålla på så här. Säg er åsikt och sen lägg ner.

Kan sätta pengar på att ingen av er har eller kommer någonsin försöka göra en produkt. Era kommentarer visar på totalt oförstånd vad det kostar och innebär att köra en kampanj. Det är så jävla mycket bekvämare att sitta o försöka sänka andra som försöker med en massa paragraf rytteri.

Du jämför med att göra saker rätt och nämner företag som kontaktar er försent. Jag är inget jävla företag fatta det. Jag ska försöka sälja en trams grej i några 100 enheter.

Så snälla ge er nu. Det räcker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av TomasL »

Kan sätta pengar på att ingen av er har eller kommer någonsin försöka göra en produkt. Era kommentarer visar på totalt oförstånd vad det kostar och innebär att köra en kampanj. Det är så jävla mycket bekvämare att sitta o försöka sänka andra som försöker med en massa paragraf rytteri.
Hur mycket pengar vill du ge mig.
Jag har utifrån en Ide, jag fick någon gång 2001 eller så i ensam skapat produkter och ett i dag börsnoterat företag, och ja det har kostat arbetstid, åsidosatt familj, och en sjuhärrans massa pengar, gissar uppåt en 50 mille eller så totalt.
Så jag vet EXAKT vad du vill göra, MEN sorry, det finns inga genvägar, du måste se till att dina produkter uppfyller gällande krav.
Jag började som privatperson med den tidiga utvecklingen utan bolag, efter ett par år fick jag lite pengar från olika håll och det hela kunde accelerera.
Med min historia, och det blod jag lagt ned, för att få saker rätt, så har jag ingen acceptans för sådana som vill fuska,
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av taimanov »

Om vi nu struntar i pajkastning, sitter någon inne med information om någon plast som är flamsäker, kanske tål kyla till -40 grader och uppfyller någon slags emc som dessutom säg går att vacuumforma?
Då kan vi hjälpa TS i rätt riktning samtidigt som vi uppfyller en del av kriterierna.

Jag har tyvärr inte kunskaperna, men någon kanske kan rekommendera en eller två plaster.
Skriv svar