logger system?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: logger system?

Inlägg av jihe »

Jag slängde ihop enklast möjliga lösning för min elementloggning (se https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=97284) med prylar jag hade liggande.

Jag tog en Raspberry pi som jag kopplade tre DS18B50 till. På pajen kör jag apache och php. Allt den gör är att läsa av givarna och presenterar resultatet som json på en sida.

Sen har jag på min nas ett schemalagt skript som hämtar den där sidan var femte minut och skriver temperatur, klockslag och enhets-id till en tabell i en mariadb-databas.

Det som tog mest tid var att löda sladdarna till givarna. Koden på bägge maskinerna är kanske 20 rader php totalt.

Hade jag inte haft nasen snurrande hade jag lagt på en databas på pajen och loggat direkt där, det hade varit en ännu simplare lösning.

Nu har jag uppenbarligen inte gjort något presentationslager till detta, men för mitt bruk räcker det att kolla i databasen direkt, och kanske exportera ut den för att göra diagram i excel.

Det fina med pajen är ju att den har wifi, så man slipper befinna sig inom kabellängd från ett uttag.
logg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar