Upprullare till filament med Arduino

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
markusp1980
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2019, 14:08:46

Upprullare till filament med Arduino

Inlägg av markusp1980 »

Jag vet inte om denna tråden passar bäst här eller i kategorin 3D-skrivare men jag provar här ändå.
Jag har en liten ide om att designa en upprullare för filament till egen-utskrivna spolar. Anledningen är att jag har en Flashforge Finder II som använder sig av mindre spolar än vanliga och som "göms" inuti skrivaren, då jag har en massa olika filament från de andra skrivarna jag har eller har haft så passar inte så många av dessa i Flashforgen som är den nyaste och den jag använder just nu.

Så för att sammanfatta: En Arduinostyrd servomotor med spolhållare 20mm, en spolhållare för diverse storlekar (ska skriva ut adaptrar) med filamentet jag vill ha på den nya mindre spolen, en hållare/låda för dessa spolar samt elektronik (den designen har jag klar i skallen) samt någon form av kontrollbox för att styra servot. Detta är grundläggande iden sen har jag redan börjat spåna på en lcd och räknare eller viktenhet som visar hur mycket filament som spolas på men detta är ett annat projekt.

Vad tror ni om detta? Är det helt uppåt väggarna eller är det ett realistiskt projekt för en någorlunda ny användare av Arduino?
Alla tips välkomnas med stor tacksamhet!!!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Upprullare till filament med Arduino

Inlägg av Icecap »

Nu har jag inte kollat på skrivaren själv men min prioritet hade varit att ändra placeringen av rullen så att en standard-rulle ville duga.

Såklart kan detta vara orimligt svårt vilket då gör din upprullare aktuell.

Själva grejen med att rulla över är väl inget odiöst - men JAG ser lite saker som är viktiga:
* Mängdkoll, alltså när är det rullat nog på. Hur ska det avkännas? Är det antal meter, antal varv på rullen eller trådhöjden på rullen?
* Vad om käll-rullen tar slut innan att lillrullen har fått nog?
* Hur fort ska det spolas? Tänk på att det bör kunde göras ett kontrollerat stopp.
* Hur lösa trådspänning vid pårullningen? Man kan ju inte bara hoppas på det bästa.
* Hur lösa fördelningen på rullen? Alltså se till att det blir lindat på lager på lager för maximal nyttjande av mottagarrullen.

Allt detta kan såklart göras och t.ex. trådspänningen kan byggas ihop med tråd-slut-avkänningen om man vill.
markusp1980
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2019, 14:08:46

Re: Upprullare till filament med Arduino

Inlägg av markusp1980 »

Tack för ditt svar Icecap!

För att besvara dina funderingar (som för övrigt är väldigt bra!) så svarar jag i samma följd de ställdes!

- Mängdkollen hänger ihop med det senare lite mer avancerade projektet jag har, nu till att börja med får det ske helt
manuellt. Då är tanken att den skall känna av antal meter eller vikt.

- Då allt sköts manuellt i första skedet så är detta inget större problem just nu men återigen till det senare projektet
skall detta lösas och då tänker jag mig någon form av färgkännare/givare alternativt vikt där också. Enklast vore nog
att ställa in spolensvikt och när viktgivaren/vågen känner att nu är spolen på väg att ta slut så saktar den ner
eller stänger av.

- Det kommer att gå ganska långsamt, hur långsamt vet jag dock inte än men det får jag testa fram.

- Här kommer en väldigt intressant fråga! Jag tänker mig att eventuellt ha en motor på den spole som rullas av som
går något långsammare än den andra spolen för att på så sätt bibehålla spänningen, ett annat alternativ är att
bromsa spolen, lite som med en haspelrulle när man bromsar den.

- Här är också en väldigt bra fråga och den ska jag försöka lösa med samma princip som en haspelrulle också eller alternativt
ha en fjäderbelastad löpögla av något slag som går automatiskt fram och tillbaka. Kanske en motorstyrd löpögla som ställs
in i exakt hastighet så att den lägger lager rätt och sedan skiftar varv för nästa lager.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Upprullare till filament med Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tycker att det är en bra frågeställning. Upplever också att filamentet lever sitt eget liv och sprätter iväg på spolen vilket gör att den kan låsa sig. Bättre koll är genom matning och en enkel fjäderanordning.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Upprullare till filament med Arduino

Inlägg av ie »

Jag vet inte hur det är på 2'an, men en spolhållare var det första jag skrev ut till min FF.
20190919_175721.jpg
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Upprullare till filament med Arduino

Inlägg av Icecap »

Med tanke på sträckningen av tråden vid omspolningen anser jag att det blir mycket felbehäftat att använda vikt som stoppmått.

Jag hade nog haft en "flärp" som gled ovanpå tråden och när mängden på spolbobinen når ett visst avstånd från centrum ville jag ta det som stopp. Alltså en plast"plåt" på en arm som vinklas mer eftersom tråden lindas på.

Rätt designad (med fjädertryck) borde den även kunde hjälpa till med "fin" lindning OCH hålla tråden på plats när det är färdigspolad.
Skriv svar