ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av Digitum »

Hej.

Många av er kommer säkert ihåg dom gamla populära och robusta ITT 511E snabbtelefonsystemen som ofta fanns på kontor.

Det fanns mängder med tillbehör, tex anslutning till allmänna telenätet, personsökarsystem (radio/optiskt) och avancerade funktioner som massanrop, gruppanrop, vidarekoppling av samtal och anknytning mm.
itt511e.png
Jag funderar på om man skulle kunna bygga motsvarande fast över IP-nätet?
En apparat med POE-strömförsörjning, gruppanrop, vidarekoppling, personsökning (fast med SMS eller så till mobil) mm, men med liknande utforming som ITT-apparaten, som hade en alldeles utmärkt ljudakustik med bra högtalare och mikrofon samt sköna distinkta tangenter.

Antingen ställer man in dom att användas peer-to-peer eller så har man nån server som servar massanrop etc. En enkel display som visar anknytningsnummer och status också.

Vatrorni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 8 februari 2014, 14:59:18, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: ITT 511E - Nån som minns?

Inlägg av Nerre »

Man kanske t.o.m. kan göra så att den kan använda trådlöst nätverk? Och så har man en fin touch-skärm på den?

Bild


Skämt åsido, med nån liten hårdvaruplattform (rPi är ju det första man kommer att tänka på men den är väl lite overkill, undrar om det går att köra på t.ex. Carambola 2?) som kan köra nån variant av linux borde det ju vara enkelt. Telefondelen kan man ju lösa med en SIP-klient (kräver då iofs en växel), med en Asterisk som växel så kan du även få linjer att ringa ut på. Och så petar man in lite Gnokii eller Kannel för att kunna skicka SMS.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Re: ITT 511E - Nån som minns?

Inlägg av Digitum »

Egentligen är det nog inte så svårt, man borde kunna använda någon Arduino Ljudsköld och Ethernetskölden och köra UDP-paket med ljud. Det svåra lär väl vara timingen vid uppspelning, om mottagaren går 0.5% snabbare än avsändaren så kommer det bli hack och tvärtom bli fördröjningar. Men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Teorier: Om man kör strömmande data, låt säga 50 millisekunders paket och buffar tio paket på mottagaren och sedan börjar spela upp dem något snabbare om antal väntande paket ökar och minskar uppspelningen om antalet paket minskar, genom att dubblera vart tionde sample resp slopa vart tionde sampel, Typ... Skulle det fungera?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: ITT 511E - Nån som minns?

Inlägg av Nerre »

Det finns ju redan befintliga protkoll för IP-telefoni, varför uppfinna hjulet på nytt?
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Re: ITT 511E - Nån som minns?

Inlägg av Digitum »

Det blir lite fånigt när du ställer frågan på det sättet men jag vill försöka lära mig något också.

Men det är klart, Man kan ju alltid göra både och. Frågan är då, var hittar man ett chipset som är relativt enkelt att styra och konstruera med? Det ultimata är väl om man hittar en apparat med ljud in och ut, seriell kontroll och ethernetport. Jag googlar...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av Nerre »

Jag tolkade frågan som att det handlade att ta fram ett system som skulle kunna använda skarpt. Då är det som sagt var med största sannolikhet enklast att utgå från linux (har hårdvaran inget inbyggt ljud så är det en enkel sak med ett USB-ljudkort).

Om det nu handlar om att som lärande skriva egna protokoll så blir det ju en helt annan femma, men då undrar jag lite grann varför målet skulle vara att få fram nåt som simulerar gamla snabbtelefonsystem?
MiaM
Inlägg: 9908
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av MiaM »

De gamla snabbtelefonerna hade väl en överlägsen snabbhet i praktisk användning jämfört med de flesta andra kommunikationssystem.

Jag har inte provat just de där, men har praktiskt använt ett såntdär enklare system med bara ett fåtal apparater, där man har en parallellbuss med en ledare per apparat plus några extra för signaljord och ev. matningsspänning. De hade två lägen, "litar på andra" och "är lite hemlig". I "litar på andra"-läget kunde vem som helst lyssna på vad som sades i rummet utan att tillkännagiva sig (förutom ett litet svagt sprak). I båda lägena kunde vem som helst göra utrop till mottagaren. Det var otroligt effektivt, behövde person A prata med person B så ropade person A helt enkelt till plats C och var person B där, eller någon annan som visste var person B var, så var det bara för den att svara "rakt ut i luften" utan att röra snabbtelefonen, och person A hörde då svaret.

Jag kan med andra ord helt klart se en poäng med något modernt som motsvarar de gamla snabbtelefonerna. Men givetvis vill man väl få nån slags kompabilitet/gateway mot modernare system.

P.S. för att få nån lönsamhet så skulle jag nog föreslå en burk som innehåller intelligens och pratar nätverk och som har portar för ett par "analoga stationer", kanske en inbyggd och ytterligare några externa.

P.S2. Borde det inte gå att få loss ett gäng sånadär snabbtelefonenheter från nån utförsäljning, för nån struntsumma, för att bygga om?
Jesus Leverkorv
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2014, 16:20:14

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av Jesus Leverkorv »

Mhm.
Jag har funderat i liknande banor.
Målet är enkelheten, dels handhavandet som du beskriver, dels att man vill kunna skicka ner en till Spanien men även ställa ut en i friggeboden.
Med Raspberry Pi har man ju ljudkort och ethernet och usbportarna ger ju möjlighet till Wireless.
Med eller utan PoE, alternativet är en enkel USBladdare.

Att nyttja en Androidlur funkar ju, även om det inte blir okomplicerat, pinkod, ruttnande batterier, inte särskilt lång livslängd (jag tänker att ett snabbtelefonsystem ska hålla>10 år), saknar fast ethernet, måste ha minst 3G med ab. eller ett WLAN för att kunna vara uppkopplad.

Helst vill man ju slippa en centraliserad server men det blir trickigt att inte kunna annonsera sin ipadress, framförallt första gången, sen kan man ju skicka över en tabell med vilka som ingår i gruppen.

Hmm... Mumble.
Jep, det fanns till Pi. http://ffxiv.zam.com/wiki/Guide_To_Sett ... spberry_Pi
Då är det enda att sätta upp några knappar som är förprogrammerade att anropa och push-to-talk, alternativt ett litet numeriskt USB-keyboard.
Okej då var designfasen klar då... :)

Dessutom finns mumble även till android...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av Biker »

Haha - snabbtelefon - finns ju appar som kör som Tetra/Rakel över mobilnätet och är lite som tetra/rakel i funktion.

https://zello.com

Helt ok multigruppsystem med massanrop - det kan ju inte liknas med tetra/rakel så då man inte kan köra dmo/gateway ifall nätet kollapsar.

Där är det mer en gemensam talgrupp med möjlighet till lösen men nätberoende men det kan fungera även för jaktlag och som komradioersättare för dom som har täckning och så.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av polmanswe »

Har massor av dessa i drift på en avdelning jag jobbar på på uppsala universitet. Dom börjar bli lite dåliga och behöver ett schema på dessa.
Vi använder dom på platser med neutron och protonstrålar. Det finns ingen som helst täckning för mobiltelefoni och modern elektronik överlever inte.
Så om någon har en manual eller ännu hellre schema vore jag tacksam.
//stefan
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av Digitum »

Som lite kuriosa så kan jag berätta att 511E-systemet var rätt avancerat när det gällde växelfunktioner. Själva växeln hade en eller flera "växelkort" och antalet samtidiga samtal motsvarade det antal växelkort som satt i. "Linjekorten" hade, om jag minns rätt, åtta anknytningar var. Så hade man 6 linjekort i så hade man 48 anknytningar. Men inte nog med det, man kunde stoppa i ett personsökarkort också där man genom att trycka på en speciell knapp på apparaten och sedan en anknytning så satte en summer igång över hela företaget och en för varje person unik kombination av lampor tändes eller blinkade. Dessa tablåer hade fyra eller fem lampor anordnade som tärningsprickarna. En del känner säkert igen dom från förr på kontor eller industrier. Tablåerna kunde vara pyttesmå eller gigtantiska. När man såg "sin" kod på tablån så kunde man ringa till receptionen eller trycka på en knapp för "senast anrop" från sin egen apparat. Det förvånar mig inte om det senare kom till trådlösa personsökarfunktion till systemet också.

Det gick att koppla ihop flera system med varandra och då fick man system med tre siffror i stället, en "riktnummersiffra" och sedan anknytningen.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av blueint »

polmanswe skrev:Så om någon har en manual eller ännu hellre schema vore jag tacksam.
Det borde gå att ta reda på genom att öppna och gå igenom en apparat?

Intressant tillämpning iaf. I synnerhet om ingen modern elektronik klarar miljön. Antar att strålningen destruerar de små kretsbanorna. Neutronaktivering är väl värst.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av Digitum »

Jag kan tänka mig att tidiga versioner av växeln, de som var stora som garderober, var uppbyggda mest med diskreta komponenter som tål smutsig elmiljö bättre. Apparaternas innehåll var i varje fall mycket simpelt med lite dioder, nån förstärkare och annat skräp. Senare versioner av växeln hade i varje fall ic-kretsar och en liten LED-display på bakplanet som visade vilken siffra som trycktes in för tillfället på någon apparat. Det var nog en gemensam avkodare för knapparna för hela systemet.

Jag lovar inget men jag skall se om jag kanske kan få tag i nån gammal manual till systemet, kanske finns det schema i den. Jag är dock tveksam till det men skall kolla...
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av polmanswe »

Ja faktum är att dom är det enda som klarat 25 år i kraftig radioaktiv miljö.
Vi kan pressa ut ca 180MeV med ca 300nA. Vår cyklotron väger 680ton ;-)

Kan säga att 511 är bra kvalité.....
TomTomE
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mars 2020, 08:19:47

Re: ITT 511E - Nån som minns? (snabbtelefonsystem)

Inlägg av TomTomE »

Kul att några verkar minnas detta system, även om det nu var några år sedan någon skrev i tråden...

Jag söker med ljus och lykta efter apparater till detta system, grabben och jag håller på att bygga upp ett litet system hemma. Har en liten växel med 20 anknytningar. Den ska heta PX-20 vad jag förstått.

Dessvärre tycks grejerna har kastats bort i vansinnig takt eftersom systemen gått sönder/rangerats ut. Rent av omöjligt att få tag i grejer. :(

Så en liten nyfiken fråga är om någon här skulle kunna tänkas ha några telefoner kvar till detta eller en ide om vart det skulle kunna sitta kvar?

Tacksam för svar! //Tom
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar