Automatisk belysning i ett garage

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av becker »

Vi ska förhoppningsvis bygga ett garage nästa år.
Och jag har börjat spåna på belysning. Jag tänkte att jag skulle ha en magnetkontakt vid varje dörr och port, när någon dörr eller port öppnas triggas ett tidrelä som drar en kontaktor som tänder belysningen i t.ex. två minuter. Tillräcklig tid för att hämta en grej eller för att köra in eller ut en bil.
Kontaktorn skall också kunna triggas med en strömbrytare, om man vet att man ska jobba längre i garaget.

Jag tänker att detta skulle kunna vara en enkel lösning för att säkert få automatiskt ljus.
Vad tänker ni? Bra eller dåligt?? :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av grym »

:tumupp:

har med rörelsedetektor som är strax innanför dörrarna och gillar verkligen funktionen

sedan så har jag numera en liten fuling, eftersom jag har kamror så har jag alltid lite ljus på, minsta led från biltema
ger ljus nog att gå in och hämta eller lämna eller så
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Sverige »

Enklast, smidigast armatur med inbyggd rörelsesensor.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Hobbyisten »

Håller med föregående talare, detta är ju "starkström". Om du via magnetkontakter tänder 2 minuter så kommer du förbanna att det släcks för tidigt stup i kvarten. Här gissar jag att en kommersiell färdig produkt med rörelsevakt är bäst.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av bit96 »

Enklaste är färdiga armaturer med rörelsevakt inbyggda.
Jag har flera sådana i garage, verkstad, hall, källare m.m.

Det är LED-ljus (ca 20W) med rörelsesensor och diverse inställningar.
Jag har ställt in att de lyser med 10% (ca 2W) i viloläge.
Vid rörelse tänds de till max och fortsätter lysa i 3 minuter efter att rörelse upphört.
Hade först 30 sekunder fördröjning men det är för kort tid.

Mycket bekvämt att alltid ha lite led-ljus när man närmar sig för att sen tändas till max när man är framme.
Endast kabel från elcentral till lampan behövs. Inga brytare, kontakter, reläer, kabeldragningar, magnetkontakter eller annat behövs.
Den har alltså egen vippsäkring i centralen så den kan släckas om man vill, men har inte på flera år behövt släcka en enda gång.

Exempel, kostar runt 200:- fast man skall vara kund där, finns säkert liknande hos andra försäljare.
https://malmbergs.com/Products/9975120
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av rikkitikkitavi »

Rörelsevakt är det som gäller. Mekaniska kontakter, speciellt i dörröppningar slits.

Jag bytte ut väggbrytaren i grovköksingången (den vi normalt använder) mot en rörelsedetektor och så LED belysning på det.
Redan när man öppnar ytterdörren tänds ljuset. Det tar ngn sekund när man går in i grovköksingången innifrån huset men det är försumbart när man vet var sakerna står i rummet.

Men om rörelsevakten sitter i armaturen sparar man en del ledningsdragning, även om man troligen vill ha en väggbrytare ändå.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av PeterH »

Jag satt upp en lampa med sensor under kupan och den känner alla riktningar uppifrån så det spelar ingen roll om det står prylar, bilar och annat eller inte i garaget. Tänder oavsett vilket håll man kommer ifrån, känner dessutom långt innan du eller dörren har rört sig i garaget...
steinel_rs160.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Nerre »

Vi har såna på muggen på jobbet, tror de använder ultraljud eller mikrovågor för lampan tänds innan man öppnar dörren.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av becker »

Grejen är den att jag vill ha ljust när någon av portarna öppnas. Så det är ljust innan man kör in bilen.
Jag är lite osäker på om rörelsesensorerna kommer att känna av dörröppningen. De brukar ju vilja ha värme som rör sig. Typ en människa :?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av grym »

port med automatik eller manuell, en del har ju lamap just för detta som man kan annvända

men en strömbrytare på dörren funkar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av mrfrenzy »

Rörelsevakter med radardetekor känner portar och dörrar utan problem.
Det är oftast sådana som sitter inuti armaturer.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Henry »

Även superbilliga från kina funkar överraskande bra har jag märkt. Sätt en sådan riktad mot garagedörren eller rakt ovanför så kommer den att gå igång så fort dörren öppnas. Sedan beroende på hur stort garaget är så kan den gå igång även om någon går in i rummet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av grym »

inte om det är radar och plåt i dörrarna
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av Henry »

Minsta störning av balansen gör att den går igång, en dörr/port av plåt reflekterar strålen precis överallt så den stöter på andra saker i garaget vilket gör att den rimligtvis borde gå igång som jag ser det.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Automatisk belysning i ett garage

Inlägg av PeterH »

becker skrev:Grejen är den att jag vill ha ljust när någon av portarna öppnas. Så det är ljust innan man kör in bilen.
Jag är lite osäker på om rörelsesensorerna kommer att känna av dörröppningen. De brukar ju vilja ha värme som rör sig. Typ en människa :?
Den lampan jag har känner när motorn/porten rör sig, så det är tänt redan när man kör in. Dessutom känner den ju bilen och på den har man ju lyse när man kör in :vissla:
Skriv svar