Path och datum-generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Path och datum-generator

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:MEN jag kan ju inte gärna använda musen i DOS-miljö så jag kan inte kopiera informationen.
Please advise :)
MVH/Roger
Varför inte?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Den är ju textbaserad.

Nåt jag missat?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan ju ingenting om datorer!

Inte ett skit kan jag!

För vet Ni vad, när jag mest RÅKADE nyttja högerknappen på musen i DOS-miljö hittade jag nåt som hette "Mark", så jag gick efter lite möda in och markerade informationen och tryckte ctrl-C, sen öppnade jag ett wordpad och klistrade (ctrl-V) lyckligt in informationen där.

Mycket häftigt men jag hade ALDRIG kommit såhär långt utan Er!

Vilket makalöst forum detta är!

Tack!

MVH/Roger
PS
Jag behöver inte placera bat-filen i alla mina mappar direkt, det räcker ju att jag vet vart den finns så kan jag kopiera in den i det projekt jag för tillfället jobbar med. Det blir nog faktiskt inte så mycket kopiera&klistra. Det blir ju mest att "nu vill jag datumstämpla detta, let's go till skrivbordet och hämta bat-filen". Fan, det här blir asbra! Stort tack swesysmgr och mr Andersson och TomasL som i alla fall hejade på :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Visar stolt resultatet av swesysmgr's kod:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 augusti 2019, 17:58:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan man möjligtvis skriva %file% om man vill ha med filnamnet också?

Dock är det inte alltid så lyckat för mina filnamn kan vara långa.

Extremt käckt att få pathen alldeles före datumet för då kan jag välja hur mycket av pathen jag vill kopiera, till exempel har jag alla mina projekt i Aktiva projekt-katalogen med projektnamn på underkataloger där det alltså räcker med projektnamn och möjligtvis ytterligare underkataloger.

Mitt oscilloskopprojekt ligger till exempel under Aktiva projekt/Övriga projekt/KOS där det egentligen är onödigt att ta med Aktiva projekt men det förtydligar.

I Övriga projekt har jag typ 10 projekt, alla de övriga 50 ligger direkt under Aktiva projekt.

Kommer uppgradera en ritning för min KOS idag och tanken är att datumstämpla den och ladda upp den hit så Ni kan se hur bra det blir :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Du kan få variablerna i vilken ordning du vill, bara att arrangera om dem i .bat-filen.

Någon file-variabel tror jag inte finns, kommandoskalet (inte DOS!) vet inte vilka filer du öppnat med Paint.

Vad man kan göra är att ta en lista på alla .bmp filer i den mapp där .bat filen ligger. Finns det bara en är problemet löst annars kan .bat filen skriva ut en rad per fil och du får manuellt kopiera in rätt val.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Kod: Markera allt

@echo off
for /f "usebackq tokens=*" %%F IN (`dir /b *.bmp`) DO ECHO "%cd% %%F %date% %time%"
Pröva detta och se om det blir som du vill. Ordningen på variablerna kan ändras. Dubbla %% behövs pga. hur cmd parsear variablerna. Obs att du får aktuellt datum, inte filens datum. Detta går att ordna men i .bat blir det snabbt krångligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur kan man sånt här?

Det är ju helt galet :)

MVH/Roger
PS
Fast jag vet inte om jag håller med dig om att det inte är DOS, det lilla jag tror mig förstå är att det är emulerad DOS.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu nyttjat bat-filen skarpt för första gången.

För det första går inte resultatet att kopiera direkt till paint av nån anledning så jag måste gå via wordpad.

Men det är inga problem.

Vad som nästan är ett problem är dock att underscore inte finns med, de tas bort och allt ser lite konstigt ut (överst i bilden).

Fast jag har "paintat" dit nya underscore :D

MVH/Roger
PS
Lite mycket strul med det här men jag får faktiskt ut det jag vill ha så jag är skitnöjd!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Jag kan gå direkt till Paint och klistra in texten i textverktyget, understreck är med. Kopierar från kommandoprompten genom markera + enter.

Kan det vara att CRLF i slutet av tidsstämpeln tas med?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Fungerar även i XP i virtuell maskin.

Pröva att nollställa din font i Paint till Arial 11pt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Fy fan vad proffsigt det blev :D

Har annars suttit nästan en timme med att försöka få så att kopieringen av klockslaget typ fungerade, det visade sig nämligen att kopieringen (ctrl-C) från DOS-fönstret inte ville fungera, fick bara med klockslaget ibland och blev helt konfys för jag tyckte jag gjorde rätt dvs Mark->använd musen och markera->ctrl-C och sedan ctrl-V i wordpad.

MEN det gick inte, jag fick bara med klockslaget ibland, mycket skumt och till slut gav jag upp.

Men när jag såg att jag inte fått nån notifiering från dig men ändå fått det och att tricket är ctrl-C plus ENTER av alla tangenter så fungerar det!

Fast jag måste gå via wordpad eller notepad även om jag nu plötsligt fått med underscore.

Fattar ingenting :D

MVH/Roger
PS
Bifogar aktuell ritning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Kontrollera om du har quickedit-mode påslaget för kommandoskalet. Högerklicka på den lilla ikonen uppe till vänster på fönstret, en kryssruta under en av flikarna där.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Mr Andersson »

quick edit påslaget
1.PNG
2.PNG
markera med vänster knapp, klicka med höger inom markeringen för att kopiera. (högerklick utan markering klistrar in)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Kontrollera om du har quickedit-mode påslaget för kommandoskalet. Högerklicka på den lilla ikonen uppe till vänster på fönstret, en kryssruta under en av flikarna där.
Hittar att jag har "insert mode" ikryssat, "quick mode" finns som alternativ.

Vilket menar du att jag bör ha?

MVH/Roger
PS
"AutoComplete" är aktiverat också, finns inget om att aktivera kortkommandon.
Skriv svar