Path och datum-generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Aktivera Quickedit. Tror det är på som standard i nyare Windows, av i XP av någon anledning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Det gick inte att bara göra, jag får två alternativ:
1) Apply properties to current window only (förvalt innan jag trycker på OK)
2) Save properties for future windows with same title

Om det inte vore för "with same title" så är ju det valet klockrent.

Vad bör jag göra?

MVH/Roger
PS
Ny datummärkning idag som med "mark->enter->paste in wordpad->copy->paste in paint" funkar alldeles utmärkt, bifogar resultat. Observera att det inte går att skippa wordpad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en jätteliten ändring i ett ganska stort dokument, hade jag inte den här fina datumstämplingen så vore det faktiskt svårt att se skillnaden samtidigt som det är oklart vilken skillnad som är okej.

Mest kanske detta gäller andra men det gäller faktiskt också mig för jag är ganska glömsk nuförtiden.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Välj nr 2 för att aktivera Quickedit permanent.

Jag misstänker fortfarande att du får med enter-slaget i slutet av textraden du kopierar från kommandoprompten vilket gör att texten hoppar upp en rad i rutan när den klistras direkt i paint. Om du drar ut textrutan i paint till att bli större, vad händer?

Ett traditionellt sätt att bli av med sådant är att gå via en ren texteditor som Notepad eller Wordpad i ditt fall.

Att du alls får någon text i Wordpad visar att kopieringen fungerar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Ursäkta mig men det är helt otroligt hur mycket skitgrejer man måste tänka på när det gäller datorer!

Ditt knep funkade nämligen MEN jag kunde inte klistra in som jag ALLTID gör dvs med "fyrkantverktyget" aktiverat, jag blev tvungen att aktivera "textverktyget" istället och då min vän, funkar det!

Nu kan jag alltså kopiera direkt från DOS till MS Paint.

Stort tack för detta!

MVH/Roger
PS
Fast jag har inte gjort nån ändring angående QuickEdit :)
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Mr Andersson »

Du behöver inte quickedit för att kopiera text, det gör bara att det blir lite effektivare.
Istället för att behöver välja mark/markera varje gång gör quickedit att markeringsfunktionen alltid är aktiv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta var intressant, tack!

Jag är nämligen alltid mån om att försöka få reda på hur saker funkar INNAN jag provar det.

Vet egentligen inte riktigt varför annat än att jag är försiktig med tekniken och installerar till exempel inte vad som helst.

Eftersom min dator är så fantastiskt stabil så vill jag bara installera/ändra saker som jag verkligen behöver, skulle till exempel gilla att äga ett program där man kan slå ihop MP3-filer till en enda MP3-fil för det är faktiskt enda sättet att styra så att folk blir tvungna att lyssna på låtarna i den ordning som jag bestämt (modell blandband) men detta är ett rätt onödigt program så jag väljer att inte installera sånt.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Path och datum-generator

Inlägg av ToPNoTCH »

Ni som har hjälpt roger med bat-filen.

Hjälp honom att göra en pipe på svaret till clip så slipper han dessutom klippa i fönstret.

Kod: Markera allt

echo hej|clip
typ
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Man använder > istället för | bara men rogerk8 kör XP och clip.exe verkar inte finnas där, åtminstone inte i min virtuella maskin med XP.

Går säkert att installera/kopiera in men då kanske det är enklare att installera Imagemagick och hoppa över kopierandet helt.
Skriv svar