Sensornätverk, tänker högt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Sensornätverk, tänker högt

Inlägg av Rohan »

Jag skulle tycka att det vore kul med ett litet sensornätverk till hemautomationen. Jag har visserligen redan z-wave och zigbee kopplat till Home Assistant men började fundera på någon form av väderstation i trädgården. Min hemautomation är i sin linda och jag testar mig fram med lite olika tekniker och lösningar. Smålänning är jag också och tycker att 500 riksdaler för en sensor är att ta i. Därför hamnar jag titt som tätt på mysensors.org.

Tanken är att sätta upp en väderstation med en PT100-sensor i ute i trädgården (inspirerad av annan tråd här på forumet). Antagligen någon lufttryck och fuktgivare också. Ser inte kabel som någon direkt nackdel, en tunn PEM-slang är billig och lätt att skära ner i gräsmattan med spaden.

Just nu ser tanken ut så här. Baserat på en RPi Zero. Egendesignad pHAT med PoE och RFM69 med möjlighet att montera sensorer. Denna pHAT skulle eventuellt även kunna monteras på vanliga RPi för att agera gateway.

Lite frågetecken som behöver rätas ut:
1. Får man köra PoE (802.3at och 802.3af) utan PHY? Alltså bara spänningsmatning utan data.

2. Någon som använt PDjack från Molex? Kostar några kronor men verkar onekligen smidigt. Finns det någon bra alternativ?

3. Efter lite sökningar på forumet dök BME280 upp som en intressant sensor för temp, hygrometer och fuktgivare.

4. Är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sensornätverk, tänker högt

Inlägg av Icecap »

1: POE-injektorn kan bara ge en spänning o ström ut. Hur andra ändan gör med det har enheten ingen aning om. Så ja, man kan suga strömmen utan annat.

Resten: n.a.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Sensornätverk, tänker högt

Inlägg av carpelux »

BME280 + en ESP8266 (t.ex i form av en Wemo D1 Mini) sen är du hemma.
Skiva förslagsvis data via WiFi och MQTT.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Sensornätverk, tänker högt

Inlägg av Rohan »

Enligt specen är väl inte noggrannheten på BME280 superfantastisk just vad gäller temperatur? Tror jag läste +-1 grad celsius?

Är lite skeptisk till att lasta ner wi-fi-nätet med en massa enheter. Annars verkar det vara en möjlig väg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Sensornätverk, tänker högt

Inlägg av carpelux »

Min erfarenhet av BME280 är att det är en bra enhet. Jag är fullt nöjd med noggranheten och min erfarenhet är att det är mycket större påverkan på resultatet från solen och andra värmekällor som t.ex. uppvärmda objekt i närheten av sensorn än sensorns noggranhet.
Skriv svar