Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Albireo »

Hej!

Har funderingar runt att dela/skrota lastpallar (typ EU-pall eller halv pall). Dessa kan vara spikade eller häftade med stora häftklammer.
Att manuellt skrota dessa för att sedan använda brädorna till något trevligt, är ett ganska digert förarbete.
Dock att få en uppsjö av brädor med samma längd är en väldigt trevlig inspirations källa.

Min fundering är om det tekniskt skulle vara möjligt att kunna "smälta" spiken / nubben / häftorna så brädorna formligen ramlar isär.
(med någorlunda rimliga start / driftskostnader)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Teoretiskt kan du smälta metall med induktion.
Men att smälta en spik i en bräda vet jag inte om det är möjligt. Och sen är det ju så att smältpunkten för metall är långt över flampunkt för trä. Så det kommer ju bli lite eldfängt om du lyckas smälta en spik i pallen.
Och kostnadsmässigt, självklart inte. Dels att köpa/bygga en sån värmare och sen driva den kommer kosta en hel del. Iallafall om man jämför med en riktig spikutdragare: Exempel
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Albireo »

Visst kan det vara "eldfängt" (men knappast bli farligt)

Det finns alltid möjligt med en liten galvanisk kontakt med spiken/mälan vilket i sin tur kanske skulle kunna öka effekten.
Grundtanken var att smältprocessen skulle gå snabbt kanske 5 max 10 sekunder / spik.
Helst så snabbt att värmen inte hinner sprida sig till virket (som i sin tur ofta har ganska hög fuktighet).

Häftorna kanske är 1,5mm i diameter och spikarna någon mm till. (det är aldrig grova spikar - men kan vara många - 5 till 10st / bräda)
Att skrota en pall med spikutdragare kanske tar 10-15minuter....

Priset / driftskostnader är givetvis en annan del.
Vet jag att resultatet kommer att fungera, är budgeten betydligt högre än om resultatet är ovisst.
Driftskostnader - Kostar det 50kr i elström/förbrukning för att knäcka pallen känns projektet mindre intressant.
(då kanske induktions värmaren får användas till annat som att lossa rostiga bultar eller annat istället :) ...)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av säter »

Blir det inte svårt att få en induktionsvärmare att ta på en nedslagen spikskalle?
Man måste väl få in spikskallen i spolen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Glenn »

Albireo skrev:Visst kan det vara "eldfängt" (men knappast bli farligt)

Det finns alltid möjligt med en liten galvanisk kontakt med spiken/mälan vilket i sin tur kanske skulle kunna öka effekten.
Grundtanken var att smältprocessen skulle gå snabbt kanske 5 max 10 sekunder / spik.
Helst så snabbt att värmen inte hinner sprida sig till virket (som i sin tur ofta har ganska hög fuktighet).
Fast virket kommer ju att kyla spiken, för att spiken ska kunna nå upp i smälttemperatur så blir ju även träet runt om upphettat,
dessutom när den väl är smält så har du flytande metall som är typ 1500 grader mitt i träet.

Nog för att det kanske inte är så mycket metall i spikarna men problem blir det ju.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Icecap »

Det borde vara möjligt att "nudda" kanten av spiken och smälta skallen på det vis.

Med vått trä kring ska det dock en avsevärd effekt till i spolen och med svag koppling mellan spole och spik blir det ytterligare effekt.

Det är möjligt att göra - men jag är ganska säker på att det blir lite som att raka en gris: mycket skrik för lite ull.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av tecno »

Om man nu ska ta vara på virket så ska ju hela spiken ut och detta fixas bara mekaniskt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av säter »

Sälj pallarna och köp virke på Byggmax för pengarna. :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Biker »

säter skrev:Sälj pallarna och köp virke på Byggmax för pengarna. :)
Det är hyfsat betalt faktiskt va? 20 år.sen var det 50 spänn - ingår i koppartjuvarnas björnligans diet för att ha råd med hasch :fransman:
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av mittkonto »

Gör någon form av inverterad press som tar hela plankan på en gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Glenn »

Biker skrev:
säter skrev:Sälj pallarna och köp virke på Byggmax för pengarna. :)
Det är hyfsat betalt faktiskt va? 20 år.sen var det 50 spänn - ingår i koppartjuvarnas björnligans diet för att ha råd med hasch :fransman:
Numera går det tydligen inte ens att sälja som privatperson.

Farsan hade ett gäng pallar som jag tror han hade fått takpannor på, ingen ville betala nåt för dom, så nu står dom på min tomt istället :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Icecap »

Det finns olika kvalitetsnivåer på Europaller.

Dom man får som slutkund brukar vara C-paller som inte är värd något i retursystemet.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Glattnos »

För vanlig Euro-pall får man 50:-/st tror jag det var, på BLF i Söderhamn
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Albireo »

Stämmer (vet dock inte vad man får för en pall idag, men de som köper upp är ganska känsliga för "skador")
Har lagt en del fokus på halvpall (och lite udda storlekar) - har ibland "skrotat" ett tiotal och njutit av att kunna använda "skrotvirket".
(men skrotnings momentet är ganska drygt - och funderar om det finns något alternativ - spikarna är i allmänhet även mindre..)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Biker »

Glenn skrev:
Biker skrev:
säter skrev:Sälj pallarna och köp virke på Byggmax för pengarna. :)
Det är hyfsat betalt faktiskt va? 20 år.sen var det 50 spänn - ingår i koppartjuvarnas björnligans diet för att ha råd med hasch :fransman:
Numera går det tydligen inte ens att sälja som privatperson.

Farsan hade ett gäng pallar som jag tror han hade fått takpannor på, ingen ville betala nåt för dom, så nu står dom på min tomt istället :)
Förr var det typ som dagens koppar ungefär - bra pris har jag för mig.
T.o.m pallkragar stals och kunde pantas - fanns ligor som knyckte detta.

Fanns ligor på Volvo tex(inside) som snodde sådant förutom pundare som åkte runt.

Sedan blev det koppar som gav högre utdelning tydligen - hela kabeltrummor med ett ton försvann
på lastbil medans gubben i ena änden blev frånryckt kabelstumpen som skulle kopplas in i ett 10kw ställverk.

Just denna historia slutade med att det fick stå en Securitasbil vid nya kabeltrumman.
Skriv svar