Zener-testare/rör-agg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Zener-testare/rör-agg

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har blivit att fundera på en Zener-testare när jag börjat sortera dioder jag tacksamt fått av Janson1.

Ingen revolutionerande ide' men jag skulle personligen tycka det vore trevligt att kunna se vad det är för Zener-spänning på dioder man kanske inte kan se trycket på och när man ändå håller på så vore det trevligt att mäta vid vilken ström Zener-spänningen är sann, varierar ganska mycket har jag nyligen fått lära mig den hårda vägen ty små 0,5W:are (BZX55C) har sin Zener-spänning vid typiskt 5mA medans 1,3W:are (BZX85C) har sin Zener-spänning runt hela 50mA vilket ju suger i en batteriapplikation.

Detta har resulterat i att jag "måste" be min hovleverantör (Tema Elektronik) att plocka 0,5W Zener ur E27 serien istället för dom 1,3W han plockat innan för jag vill inte inte ha så feta Zener egentligen, tänkte mest på samma sätt som jag tänker om 1N4001 vs 1N4007 där det ju nästan är fjantigt att välja 1N4001 ty det "enda" som skiljer är backspänningståligheten.

Bifogar ett moddat schema ur databladet.

Här är databladet: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC34063A-D.PDF

Vore kul med kommentarer för jag kan som sagt INGENTING om olinjär elektronik/spolar :)

MVH/Roger
PS
Rent teoretiskt skulle man kunna nyttja den här kretsen för en testbänk vad gäller rörkopplingar. Kretsen är både billig och enkel men jag är lite allergisk mot IC så om jag bara blev att fatta mer i detalj vad som händer kan det hända jag bygger den diskret för då slipper man fenomenet med typ "utgått ur ELFA-sortimentet" :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 juni 2019, 19:39:36, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Zener-testare

Inlägg av opampen »

Det är alltid intressant att bygga mät- instrument!

Såg denna komponent testare med scope mätning! En enkel curvetracer. Här testar man både zenerdioder och transistorer mm.

Denna går ju att utveckla vidare. Den kan ju om inte annat fungera som inspiration för egna konstruktioner!

Skriv svar