Bygga nätaggregat till gammalt mixerbord/kassettdäck

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fostex460
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2019, 17:51:55

Bygga nätaggregat till gammalt mixerbord/kassettdäck

Inlägg av Fostex460 »

Hej!

Jag har köpt en Fostex 460, ett gammalt kombinerat mixerbord/kassettdäck, d.v.s. en inspelningsapparat för studiobruk. Modellen är från ca 1986.
Mitt problem är att det inte finns någon strömförsörjning. Det saknas helt enkelt sladd och nätaggregat. Tyvärr är denna modellen sällsynt och att beställa en ny eller begagnad sladd verkar i princip omöjligt. Jag har dock inom kort en servicemanual att tillgå med elscheman o.s.v.

Frågan är alltså huruvida jag med mina ganska begränsade elkunskaper skulle kunna beställa komponenter för att sedan bygga ett nätaggregat enligt elschemat.
Är det något man bör undvika att göra själv? Har någon tips på andra lösningar? Tips på folk som skulle kunna hjälpa mig inom Göteborgsområdet?

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga nätaggregat till gammalt mixerbord/kassettdäck

Inlägg av Nerre »

Det enda jag hittar vid googlade är att det är en 8-pinnars kontakt, men utan att veta spänningar är det svårt att komma längre.

Servicemanualen borde ju innehålla info om spänningar.
Fostex460
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2019, 17:51:55

Re: Bygga nätaggregat till gammalt mixerbord/kassettdäck

Inlägg av Fostex460 »

Vad jag vet ska servicemanualen vara rätt utförlig. Väntar på att få hem den bara. Men förenklat ska man bara se till att aggregatet matar rätt spänning och eventuell jord till rätt "pin" eller? Det borde ju finnas någon firma eller service som kan bygga sånt efter specifikationer kan man tycka.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga nätaggregat till gammalt mixerbord/kassettdäck

Inlägg av Nerre »

Det ska orka ge tillräckligt mycket ström också.

Men det stod att nätdelen var på totalt 30W så det lär ju inte vara några stora strömmar.

Frågan är som sagt var hur många olika spänningar det är, det kanske är relativt enkelt att slänga ihop nåt själv om man byter ut kontakten.
Skriv svar