Vattenpump och bevattning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vattenpump och bevattning

Inlägg av E Kafeman »

Ett fungerande alternativ: https://www.electrokit.com/produkt/magn ... 2-massing/
Den kräver ingen tryck men är lite dyrare.
Vill man bygga själv med billig budget kan man ta en befintlig mekanisk ventil och bygga om till elektriskt styrd.
Ventiler från bilars kupevärme är en möjlighet. Gamla VW Golf har en sådan kran slangmonterad och är lätt att hämta från skrotbil men finns säkert alternativ på många andra bilar. Kan manövreras med RC-servo.
Samma sak med flottörventilen till toalett-stolar. Man modifiera armen så ett servo kan styra den.
Ytterligare alternativ är att använda en pump som är tät när den står still. Då behövs ingen ventil alls.
Här ett exempel:
En stor fördel med ventil som styrs med servo är att när den är ställd antingen öppen eller stängd, tar den sedan ingen ström alls.
Ventil som styrs med solenoid behöver ström hela tiden den står öppen.
Peristaltisk pump kostar antagligen lite mer ström än en centrifugal-pump för samma vattenmängd men klarar högre nivå-skillnader.
Centrifugalpumpar kan man hitta billigt begagnat. Spolarpump till bil är ett alternativ. En del bilar med högtrycksspolning för lykt-rengöring hade riktigt kraftfulla pumpar.
Vill man inte jaga begagnat har Biltema har säkert både spolarpumpar och billiga dränkbara länspumpar för båt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Vattenpump och bevattning

Inlägg av cazz »

Hmm lite dyrare men klart ett alternativ.

Tanken är att koppla ventilen/pumpen till mitt hemma system.

Skulle man köra med ett 230v pump så är det rätt så enkelt då man kan bara sätta en Z-wave (Har bara 433Mhz och Z-wave just nu) för utomhusbruk och styra vattnet.
Nackdelen är ju att hitta en bra pump som inte blåser på och skapar en flod av vatten :p
Då är ju swapper pump kanske något att titta på.
Dock verkar det svårt att hitta passade uttag för utomhus. Kommer ju vara under tak men kan ju bli kallt där, dock kanske inte minusgrader.


Kör man med en ventil så tänkte jag kanske en Raspberry Pi Zero med ett relä som styra på och av.
Med hjälp av lite programmering och wifi så kan man styra rätt så mycket där
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Vattenpump och bevattning

Inlägg av ojkroken »

sån där julapump har jag me till bevattning i mitt växthus. dem suger genom em 1/2" slang på 5 meter från en 200 liters tunna. efter pumpen har jag 6 st ventiler som styr vart vattnet ska. och det funkar bra. gått hela förra sössongen och verkar hålla bra
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Vattenpump och bevattning

Inlägg av cazz »

hmm ok

Som det ser ut nu så blir det bara en blommrabatt som kommer bevattnas och då räcker vattnet längre (Om det nu inte avdunsta för mycket)
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Vattenpump och bevattning

Inlägg av cazz »

Föresten heter det "tryckvakt" om jag vill ställa in hur mycket det ska flöda?

Vill att det ska gå bara en lite vatten ut en stund.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenpump och bevattning

Inlägg av rikkitikkitavi »

En tryckvakt sluter eller öppnar en elektrisk kontakt vid ett vvist tryck på media, vatten i detta fallet.


Det du vill göra är att reglera flödet av vatten, det gör du antingen genom att varvtalstyra pumpen eller sätta en föestrypning av lagom dimension i slangen.
Kör du sedan pumpen en viss tid får du en exakt (nåväl) mängd vatten.

Det går såklart att installera en flödesmätare på vattenflöden och räkna ut hur mycket som pumpats men det blir ofta dyrare och knepigare.
Skriv svar