Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av polmanswe »

Hej alla.
Vi är precis i slutskedet med att tillverka just en sådan mätare med grafisk display och logg funktion. Vi kommer att testa den för andra säsongen nu innan vi CE märker produkten så vi kan sälja sådana för tester. Vi använder mottrycksprincipen med en pump som nollställer. Så ifall intresserade PMa mig.
Vi borde kunna leverera inom någon månad i produktion.
//Stefan.

P.s. blir trådlös överföring mellan givarenhet och display så man kan övervaka innifrån, vi har idag testat på ca 200m.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av )ExecutoR( »

polmanswe:
Finns det något interface för att få ut mätdatan till något annat system? Att bara kunna se värden på en fast monterad display känns lite gammaldags. Man vill ju kunna automatisera larmnivåer och/eller avstängning av pump mm.

Sen sist jag postade har jag hittat detta, känns som att det kanske kan vara en rimlig väg att gå om man ska bygga ett eget system?
fredrikl
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 augusti 2020, 19:26:39

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av fredrikl »

Jag gjorde som pastorn i youtube-videon, köpte alupex och tryckte ner i borran. På denna monterade jag manometrar (vanlig med visare och en elektronisk givare 0-5 V), en ventil och en nippel för kompressorn att fylla slangen med luft.

När jag fyller alupexen fullt med luft visar manometern cirka 4 bar, vilket rimmar bra då jag lodat och fått ungefär 40 meter vattenpelare då brunnen är full. Om jag skulle tömma brunnen så har jag atmosfärstryck i slangen igen. Och när brunnen sedan fylls på undan för undan så ökar förstås trycket i slangen igen. Man skulle kunna tro att trycket ökar ända upp till 4 bar då brunnen är full igen, och att en hel del av luften jag hade i slangen då ersatts med vatten som stiger upp i slangen. Men så är det uppenbarligen inte. Vattnet som stiger upp i slangen ger nog ett mottryck och nivån i slangen når inte upp till den omgivande vattennivån, och därför får man ett längre tryck i slangen efter att vattennivån stigit igen.

Jag vill helst slippa ha en kompressor som sitter och pytsar i luft med jämna mellanrum. Hellre räkna ut omgivande vattennivå med utgångspunkt från ett minimum, t.ex. 10 meter vattenpelare/1 bar som utgångsläge.

- Om vi antar att temperaturen är konstant och att gasen (luften) är ideal, då gäller att trycket * volymen är konstant. Om jag då läst 1 bar med 10 meter vattenpelare (minimivärdet då jag fimpar pumpen), och brunnen sedan fyllts på till 30 meter vattenpelare, vad borde jag läsa på manometern då? Är det linjärt?

Har någon redan klurat ut fysiken här?
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av yngve »

En ultraljudssensor går inte att använda i detta fall.
Åtminstone inte de jag höll på med för tre år sedan.
Signalen förvrängs när den studsar emot foderröret.
Tryckgivare som tidigare nämnts är nog bästa vägen att gå.

Eventuellt kan man köra med en bubbel-sensor, fördelen är att endast en slang skickas ner i röret.
Betydligt billigare än att beställa en tryckgivare med 60 meter kabel, samt inga instrument i vattnet.

https://playground.arduino.cc/Main/Waterlevel/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av AndLi »

Nu kör vi iof mot öppen tank men jag tycker mig se ett tydligt samband mellan flöde och nivå i brunnen...

Eller jag tror jag gör det för jag har aldrig gett mig på att mäta våra två brunnshål... men alla andra mätvärde stämmer bra och flödet sjönk mer och mer innan pumpen gick torr..

Men det lär inte funka lika bra mot en hydrfor tank el dyl som ger olika motstånd för pumpen..
fredrikl
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 augusti 2020, 19:26:39

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av fredrikl »

Precis som Yngve så avskrev jag tanken att använda en ultraljudssensor på tidigt stadium pga. alla ekon som slang, wire och ojämnheter i hålet sannolikt kommer ge. Sedan är det just bubblandet jag gärna skulle undvika. Inser att man kommer behöva kalibrera det hela någon gång per år genom att trycka ut allt vatten med kompressorn och sedan tömma brunnen till miniminivån, men det är ju enkelt gjort.

Jag får väl helt enkelt laborera mig fram till en kurva (eller om det nu är linjärt). Tre-fyra mätpunkter från tryckgivaren mellan min (1 bar/10 meter) och max (4 bar/40 meter) räcker ju för en rimlig precision.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hålla koll på vattennivå i borrad brunn

Inlägg av rikkitikkitavi »

Lasp skrev: 6 mars 2019, 19:02:35 Att vattna gräsmattan med livsmedel känns fel.
Ta vara på regnvatten och fundera på hur gråvatten överhuvudtaget kan återanvändas.
Jag blev glad förra året när vi upplystes om att toaletten spolades med gråvatten och därför kunde ha annorlunda färg.
Igår klagade jag på regnet, varpå jag blev bannad av hustrun "Tänk positivt, återfyllnad av grundvatten"!
Har du någon känsla för hur mycket vatten som krävs för det?

Ett hus har en yta på säg 100 kvm. Gräsmattan är normalt flera hundra kvm. Gråvatten utgör ca 50-75% av vattenförbrukningen i en normal villa som ligger mellan 50-150 kbm per år, Säg att det produceras 50 kbm gråvatten per år och det skall samlas upp...
Det ger ca 7-8 rotblötor på en 300 kvm gräsmatta.

Att använda kranvatten för gräsmattan är onödigt och inte så miljösmart, och fungerar bara i Sverige där det är billigt om man inte har en nysådd gräsmatta som behöver en del vatten under etableringen (men vem fan sår mitt i sommaren) Men brunnsvatten, inga problem givet man har vatten nog. Ev överskott kommer ju tillbaka ner så småningom.

Min poäng är att om det inte är så att man har en brunn med tillräckligt med vatten får gräsmattan klara sig på vad himlen, vattenmängderna som behövs är hiskeliga.
Din hustru är en klok hustru. Vi behöver massor av regn.

Att spara vatten för rabatter, land osv däremot är en helt annan sak. Men det är begränsade mängder.


PS en bidragande orsak till att vi har sjunkande grundvattennivåer är nte bara regnbrist utan även att skog och åkrar är så kraftigt utdikade så nederbörden hinner inte sjunka ner i marken innan den leds ut i vattendrag.
Skriv svar