Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.43 2019-08-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.03 2019-03-02 

Blev medlem: 19.27 2005-03-28
Inlägg: 237
Ort: Oskarshamn
Jag köpte en CT150 bränslespridartestare för några dagar sedan.

Här är en bild på en likadan för er som undrar vad jag menar:
Bild

Tanken när jag köpte den var att kunna mäta upp olika bränslespridare och framförallt spänningskonstanten, alltså hur pass mycket flödet förändras om man ändrar matningsspänningen till spridarna.
Dock verkar det dessvärre inte som att man kan göra detta med denna testrigg i dagsläget så jag tänkte därför höra mig för hur jag lämpligast bygger om den (med en potentiometer och voltmeter eller liknande?) för att kunna utföra denna typen av tester också!

Det är alltså fyra stycken parallellkopplade anslutningskontakter på den för att man ska kunna prova upp till fyra spridare samtidigt.

Som jag ser det så är ju det enklaste att man bara kopplar en vanlig voltmeter parallellt med själva spridarna och sen sätter man en potentiometer (som klarar tillräckligt höga strömmar) i serie med allt ihop.
Problemet är bara det som jag ser det att denna typ av konstruktion sätter ganska höga krav på voltmetern som ska visa exakt samma spänning oberoende av pulslängd och frekvens?
Finns det över huvud taget någon voltmeter som klarar av detta?

Att bara montera en kondensator parallellt med voltmetern lär ju inte heller funka eftersom att denna inte bara kommer att dämpa pulståget till voltmetern utan även kommer att göra det samma med signalen till spridarna och då blir ju testet kasst i alla fall. Eller kan man kanske göra detta trotts allt om man sätter dioder i serie med voltmeter/kondensator?

Ett annat alternativ är ju att bara montera en BNC-hona i chassit till min bränslespridartestrigg som är kopplad parallellt med spridarna så man bara kan ansluta ett oscilloskop där. Fast samtidigt så vill man ju gärna ha allt i samma låda utan att behöva koppla in en massa externa enheter så egentligen så gillar jag inte riktigt den lösningen.

Genom att bara koppla en kraftig potentiometer i serie med spridarna så sänker man ju egentligen bara strömmen i kretsen (och på så sätt tvingar med spänningen) så allra bäst vore ju om man på något sätt kunde påverka transistorutgången från styrkortet direkt istället. Framförallt eftersom att man genom att variera resistansen i kretsen så kan man ju bara styra spänningen nedåt. För att det ska bli riktigt så bör man ju även kunna justera upp spänningen med. Området jag har tänkt mig är runt 9 - 15 volt.

Någon som har några tips?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.02 2019-03-02 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.54 2014-05-26
Inlägg: 630
Ort: Karlskoga
Vet du hur drivningen av spridarna är gjord? Det vore väl bäst att reglera spänningen FÖRE switchningen antar jag. Då kan man ju mäta rätt enkelt utan att bekymra sig om tiden som spridaren matas.

Annars är ju peak-detektorer inte så invecklade. En i högen

Att sätta ett variabelt motstånd i serie med spridaren känns inte som ett realistiskt alternativ. Vad är resistansen hos en spridare? Då kan du ju räkna ut hur stor den variabla resistansen behöver vara och det misstänker jag är ett ganska litet värde och något som tål en hel del effekt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.05 2019-03-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5851
Ort: Södern
Utan ett schema på det befintliga systemet är det inte helt enkelt att gissa hur du bäst löser detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.37 2019-03-02 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6739
Ort: Typ Nyköping
Så du har lagt ett antal kSEK på en pryl utan att riktigt förstå hur den fungerar eller hur du vill bygga om den...
Det troligaste är att det sitter en konstantspänningsregulator som ser till att hålla 13,8 Volt på ena stiftet. När sedan det andra stiftet jordas dvs kopplas till 0V (DC) så flyter strömmen och spridaren öppnar. Alla andra sätt att konstruera en sådan på vore rent ut sagt korkade och onödigt jobbigt.
Så det gäller för dig att hitta spänningsregleringskretsen koppla en spänningsmätare över den, dra andra polaritet på spänningmätaren till 0V före N kanals MOSFET transistorn som ger kopplingen till 0V.

Det var amatörgenomgången... Hur spänningen byggs upp i spolen och hur den sen "försvinner" torde vara intressant, då behöver du ett oscilloskop av digitaltyp DSO så du ser hela förloppet, sedan så vill du stoppa in en kanal till dom mäter spänningen över ett litet seriemotstånd, då kan du se hur strömmen ser ut. Sedan så vill du höghastighetsfilma hela förloppet och synkronisera det med dina lagrade spännings och strömkurvor. När du har allt detta så vet du hur spridarna fungerar...

Nästa problem är att se hur mycket som bränsletrycket varierar under insprutningsfasen, det torde påverka mera än spänningen.
Spänningen påverkar bara hur fort magnetfältet byggs upp och hur fort det sedan försvinner. Funktionen är "digital", med eller utan spänning. Resistansen i den matade kretsen är i stort sett noll så den kan du nog lugnt räkna bort.

I praktiken så har en bil 13,8V i systemspänning och variationen är ytterst liten annat än vid start när det är mycket kallt och då matar man nog alltid på med extra bränsle som säkerhet (verklig elektronisk chocke, open loop reglering och mycket fet blandning). 13,8V är inte helt korrekt, den "skall/bör" variera beroende på batteriets temperatur mellan 13V vid mycket hög temperatur till uppåt 15V vid mycket låg temperatur eller ett AGM batteri (och låg temperatur).

Nåväl vi kan säker hjälpa dig, skruva isär den och fotografera mycket så kan vi troligen berätta vad du behöver göra för att mäta det du vill.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.43 2019-03-03 

Blev medlem: 19.27 2005-03-28
Inlägg: 237
Ort: Oskarshamn
Jag ska se om jag kan rita upp ett litet kretsschema på hur det ser ut på kortet någon kväll i kommande vecka.
Spänningsregulatorn sitter ju i nätdelen som är typ ett vanligt Meanwell (eller liknande).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.00 2019-03-03 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 740
Ort: Marks Kommun
Jag funderar. Egentligen påverkas inte bränslemängden direkt av vilken spänning spridarna körs på. Däremot så tar dom olika tid på sig att öppna beroende av drivspänningsvariationer. (precis som andra påpekat) Men det går ju att räkna bakvägen också, vilken är högsta pulstid för spridaren vid olika spänningar utan att öppna? Om man vet detta så kan man räkna ut hur mycket man förlorar vid lägre drivspänningar. Jag har nog exakt denna problematik på min PD-dieselmotor. Mina spridare varierar mellan ca 200 till 550 uS fördröjning (15- 9 volt testspänning). Kan detta vara till någon hjälp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.26 2019-03-03 

Blev medlem: 19.27 2005-03-28
Inlägg: 237
Ort: Oskarshamn
Det som det handlar om är att man måste programmera in dessa siffror i T7 Suite (och kanske även T5 Suite och T8 Suite också) när man byter spridare i sin Saab för att trimma denna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.18 2019-03-03 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 740
Ort: Marks Kommun
Men, står inte dessa siffror färdigt på resp spridare? Det behövs nog en djupare förklaring på problemet...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.30 2019-03-03 

Blev medlem: 19.27 2005-03-28
Inlägg: 237
Ort: Oskarshamn
Denna informationen går oftast att hitta om man köper kända märken typ Bosch, Siemens Deka etc.
Men handlar man ebay, alibaba wish etc. så är det inte säkert att den informationen går att hitta. :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.28 2019-03-06 

Blev medlem: 22.25 2013-02-05
Inlägg: 178
Ort: Kungälv
Vet inte om termen heter så, men det brukar vid justering i styrdon benämnas som "dwell/dwell time" eller liknande, det var några årsedan sist.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.19 2019-03-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.10 2003-12-08
Inlägg: 2357
Ort: Vänersborg
Dwell har jag enbart stött på i laddningssammanhang av tändspolar. Dead time och till det en voltage correction brukar det benämnas som för spridare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010