Kommunikation där det inte finns...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Micke_s »

Ok, då räcker det med skicka tiderna till UHF taggarna.

Taggens pris på bilen kan knappas längre vara ett problem? Motsvarar 0.3 liter bensin idag i kostnad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Icecap »

OK, man kan spara 4 tider i de tags. Och sedan då?
De ska läsas av och skickas till HQ - och då är vi tillbaka till vad detta handlar om: att överföra data till HQ.

Ett vanligt lopp består av en del mer än 4 sträckor och med checksum kan det kanske bli två tider i en tag - och data ska fortfarande överföras till HQ.

Jag ser ingen anledning till att använda fler enheter som inte tillför något alls till systemet.

Men det ska utföras praktiska tester med ett 2G modem med kontantkort, det kan vara intressant att kolla hur högt det ska upp innan det blir kontakt med nätverk.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Micke_s »

Skrev förvisso 16 tider på dessa taggar.

Den andra taggen jag länkade till har 512kbyte -> 64 tider.
Hur många sträckor är det vi pratar om?

Ser inte riktigt hur du ska få radioöverföring över okänt avstånd tillförlitligt.
En UHF tag och läsare kommer vara "line of sight".

Vill du ha checksumma på dina 4 byte så ta 28bitar till timer och 6 bitar checksumma.
~74timmar innan den rullar över med 1ms upplösning.

Edit: la till upplösning i min tids estimat för 28bit.
Senast redigerad av Micke_s 28 februari 2019, 21:29:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Micke_s »

Datan blir överförd till HQ i samma stund som bilen rullar in till HQ.

Edit: inget hindrar vissa delsträckor att vara uppkopplade, där det går.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Icecap »

Och det är uppkopplingen det handlar om, inte tags i fordonen.

Tider ska lagras UTANFÖR fordonen! Att placera en tag i fordonet kan vara praktisk om man lägger in ett nummer i den som fordons-ID, då kan man automatisera processen. Det ska jag fundera på och ta en snack med användaren. En "gammal" bil med tag kan ju befinna strax vid målgång och dess tag ska INTE läsas, bara den nya.

Sedan ska det kollas hur avläsningen ska se ut, det blir enheter också och det går inte att ha en smal port, vissa förare kan inte ens träffa en lada inifrån.

Men en sådan tag ska placeras där man kan läsa det, alltså knappast inne på roll-cage eller för långt inne i bilen.
Fönster går bort också, de har en ovana att krossas/försvinna om det vill sig illa.
Utanpå går fett bort, vissa kör som svin.

Jag kan förstå att en del tror att det är Svenska Rallyt det rör sig om men det är den motsatta ända. Det är ganska skruttiga bilar, otränade förare, novis-kartläsare osv. Att bilar inte genomför loppet är inte sällsynt. Det är lätt att få ett system till att fungera när solen skiner och allt är perfekt - men här pissar det ner, bilar utgår till höger och vänster, det finns ingen täckning och frugan är ättikasur.

Och ändå ska det gå att överföra tider till HQ - vilket denna tråd handlar om.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vill man inte se möjligheterna. Ja då finns de inte!
Det kan ju inte stå en annan bil vid start eller målgången!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Micke_s »

Är det uppkopplingen eller skicka data till Headquarter som är det viktiga?
Icecap skrev: Mätningen av tider är inget problem, det är redan löst.
Det rör sig uteslutande om att skicka de data till Headquarter på ett säkert och stabilt sätt..
Placering i bilen går alltid lösa på ett bra sätt är jag övertygad om. Sätt den på hjälmen annars. Förlorar de den så får de inte fortsätta i alla fall.
Placering på bakrutan/bak på bilen kan annars vara en annan variant.
Räckvidden i bilen får man test med UHF taggar, men de är gjorda för gods så de har rätt så bra räckvidd.

Om du läser en gammal bil eller ej sköter du i mjukvara, UHF taggarna kan identifera flera i fältet och välja på aktuell tag. Du vet redan vilka taggar du har hanterat.

Edit: Breda portar kan du lösa med att ha flera UHF läsare i bredd.
Edit2: bilar som inte slutför delsträckorna behöver man väl inte alls hantera? De har väl förlorat i alla fall.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Icecap »

Jag är nog virrig så att jag inte fattar - men på vilket sätt löser tagger i bilarna överföringen av data till HQ?
Om ni menar att de kan läsas när bilarna kommer till HQ kan jag berätta att det kan skrivna lister också - och det är vad som INTE önskas.

Låt mig summera: det önskas data-kontakt med HQ från punkter långt ute i skogen.
Den enda verkliga lösning är att lyfta antenner upp i höjden för att komma åt.
Detta ska testas.

Resten är innerligt likgiltigt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Micke_s »

Ja, lyfta antennenerna. Tillsammans med länkbudget är viktigt.


Denna beräknar förvisso LORA, men principen är densamma oavsett radio.

https://waviot.com/technology/nb-fi-range-calculator
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av Biker »

Horisontel polarisation tränger igenon skog bättre, notera att en horisontelantenn inte strålar så mycket åt ändarna utan är ju så att säga en riktantenn
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av rvl »

Gizmo skrev:Blir nog en opraktisk lösning då en drönare som kostar 15 000 har en batteritid på 30 minuter.

Men, varför inte en ballong fäst med kabel i backen och så en basenhet 100 meter upp i luften?
Tänkte också ballong, när jag läste drönarförslaget. Har träffat en amatör, som hamnade i kvällstidningarna för preskriberat länge sedan. Han sände julsånger kontinuerligt på 27 MHz från en ankrad ballong ända tills polisen sköt ner ballongen med hagelgevär. :mrgreen:
bleb
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 mars 2016, 15:56:38

Re: Kommunikation där det inte finns...

Inlägg av bleb »

lite sen på bollen här...
Men som flera redan sagt, kompilera ihop ett LoRa-mesh, optimerat/designat för upload (stjärnnätverk, och allt som oftast utan ACK), kör du på en ESP finns det kompletta moduler med oled och ett 18650 batteri, och med färdiga bibliotek för att få det att funka (finns även färdiga, inplastade, där du bara behöver skriva ihop koden själv, men är lite onödigt dyra...). sen är det bara att sätta dom så tätt som det behövs längs sträckan (RSSI stapeln skriver du in så den vissas i oled skärmen). kör du via ESP kan du dessutom konfigurera dom som accesspunkt och lämpa in din trafik den vägen, även om hastigheten inte tillåter surf direkt och latency är på sekund nivå hade jag valt detta alla dagar i veckan för din tillämpning...

//bleb
Skriv svar