Tolka krets schema CDI box.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Simon86
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 april 2016, 00:11:11

Tolka krets schema CDI box.

Inlägg av Simon86 »

Hej jag är nybörjare på kretsdesign. Men har fått för mig att jag ska bygga en CDI box till min moped.
Enkelt och bra första projekt kan tyckas :D

Jag har tolkat det såhär.
Mikroprocessorn får 5V från 12V batteri via spänningsregulator. En halleffekt-sensor (pickup) sitter monterad vid svänghjulet och ger signal till microprocessorn om svänghjulets placering.
Primärspolen (altenator) ger växelspänning och laddar upp en 400V kondensator som laddas ur vid rätt ögonblick till tändspolen som ger gnista till tändstiftet. Detta styrs via en MOSFET/IBGT som i sin tur kontrolleras av microprocessorn.
Jag skulle behöva lite hjälp att förstå varför man väljer vissa komponenter för att få djupare förståelse för hur kretsen fungerar.
hela_CDI.PNG


Spänningsmatningen.
Varför har man en 5.7 ohm (R3) resistor i serie med 12V matningen, vad har den för funktion? Strömbegränsning till 2A, känns lite högt?
Vilken nytta gör (C6) kondensatorn på 1500 uf före regulatorn, ett batteri har väl nästan ingen rippel som behöver filtreras.
Antar att C1 C2 och C3 ska filtrera rippel till microprocessorn.
Spänningsmatning.PNG
Pickup
Jag förstår mig inte på voltage reverser kretsen överhuvudtaget.
Hall effekt sensorn ger HIGH 5V när det är påverkad av en magnet annars är den LOW 0V via en pulldown resistor.
Men jag antar att kretsen är designad för en pickupspole som generera sin egen spänning.
I min design kommer jag ha tre anslutningar till hall-sesnsorn VCC, GND och signal.
pickupp.PNG
Alternator
Är inte riktigt säker på hur kretsen fungerar.
Jag misstänker att D6 och D7 fungerar som en halvvågs likriktning av AC spänningen från primärspolen.
R8 som är en 1W resistor på 27 ohm borde fungera som ström begränsare?
Vad fyller C8 för funktion?
R2 gissar jag är en pulldown resistor, vad gör C5 för något?
Hur arbetar T1, hur släpper den iväg spänning från C2 till tändspolen när den får signal från microprocessorn?
Jag kan inte riktigt visualisera det för mig själv.
alternator.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.