övervakningskameror [löst]

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

övervakningskameror [löst]

Inlägg av LeCanard »

Jag har fått ( en rätt ospecad ) fråga om att "fixa" ett kamerasystem till ett fartyg. Det rör sig både om enheter som skall sitta utom- såväl som innomhus. Backkamera, däck, maskinrum, i masten riktad framåt, etc. Med andra ord prylar med hyffsad optik/upplösning samt miljötålighet.
Analogt?
Nätverksbaserat?
Annat?
Det är någonting jag inte pysslat med i någon större utsträckning, så jag har ingen aning om vad man ska ha eller ens i vilken ände man skall börja. Så jag frågar panelen här om tips och råd och idéer.

LeCanard
Senast redigerad av LeCanard 1 mars 2019, 17:09:33, redigerad totalt 1 gång.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: övervakningskameror

Inlägg av Glycol79 »

Vad är syftet med kamerorna? Antar att vissa är till för ren övervakning, men de som skall sitta ute. Är det för övervakning eller hjälp vid navigering ?

Jag hade alla dagar i veckan kört på IP-baserat system. Skall kameror användas som navigeringshjälpmedel är det viktigt att det inte är för mycket fördröjning i Livebilderna. Alla IP-baserade system har lite fördröjning.

De kameror som skall sitta ute måste verkligen tåla tuffa miljöer. Jag har använt Mobotix kameror på en del ställe nära vattnet. De har kameror i kompositmaterial som är extremt tåliga.
En annan sak du behöver fundera på är belysning. Är det mörkt och IR krävs så välj inte domekameror med IR-dioder i samma kupol som linsen. Det blir alltid reflektioner som förstör bilden.

Försök ta reda på så mycket du kan om vad kunden vill uppnå med systemet. Först då kan man rikta in sig mer specifikt på något system. Jag kan försöka svara på det mesta, har jobbat med CCTV i 20 år ungefär :)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: övervakningskameror

Inlägg av LeCanard »

Kamerorna skall inte användas för navigation, jag kommer att ställa dit andra prylar för sånt. Det handlar om att ha en detaljerad visuell överblick av vad jag gissar är säkerhetsskäl. Som jag nämnde förut fick jag en ganska luddig förfrågan. Men all feedback är nyttig.

/LeCanard
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: övervakningskameror

Inlägg av mrfrenzy »

Är det saltvatten eller sötvatten?
Finns det något klimatiserat utrymme (året runt) där man kan placera servern?
Hur långt från civilisationen åker fartyget? Om det är långa turer och ingen tekniker finns ombord vill man ha ett underhållsfritt system med plug-and-play reservdelar.

Är det en kund som vill ha pålitliga grejer som håller eller är kostnaden viktigare?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: övervakningskameror

Inlägg av RDX* »

Tänk på att andra standarder kan gälla till sjöss än på landbacken i EU. Tex är det oftast hårdare krav för strålad emission vid kommunikationsradio-banden.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: övervakningskameror

Inlägg av LeCanard »

Ja, det gör nog ingenting om de klarar av IEC60945, men på havet skiter man nog i emission. Det lär finnas andra saker som sprakar ännu mer.
Man ska nog betrakta miljön som 'worst case scenario', dvs saltvatten och stort temperaturspann. Och eftersom ett par av kamerorna troligtvis kommer att riktas för- respektive akteröver, så är även en bra bild på lite avstånd ett relevant önskemål. Asså, vi snackar inte om 3-4 meter på dessa, utan troligare 100m. Jag har en känsla att optik kommer att ha minst lika stor betydelse som pixlar. Finns det t.ex. varianter för att värma eller skaka bort is ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: övervakningskameror

Inlägg av mrfrenzy »

Ok så då är det saltvatten vi pratar om.

Dahua har en serie kameror just för detta.
https://www.dahuasecurity.com/products/ ... 72/1281?us

Med PTZ-kameran som har 30x zoom kan du identifiera någon som är 186 meter bort. Observera dock att så mycket zoom bara går att använda om fartyget ligger relativt stilla i vattnet.
Sensorn är extremt ljuskänslig så det går att få en tydlig bild även vid 0.0005Lux (i princip becksvart).
Värmare för att smälta isen finns inbyggt redan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: övervakningskameror

Inlägg av tecno »

Komplettera ovan med gyro stabilisator.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: övervakningskameror

Inlägg av Nerre »

Om kameran bara ska övervaka fartyget behövs väl ingen stabilisator? Fartyget och kameran kommer ju att röra sig tillsammans.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: övervakningskameror

Inlägg av mrfrenzy »

Ja då är det givetvis inga problem!
I mitt huvud såg jag ett fartyg mindre än 20m då jag sällan är på större.

Med den PTZ-kameran i masten kan man övervaka ett väldigt stort utrymme då den patrullerar runt och zoomar in på personer som rör sig vid intressanta platser.
Thomas O
Inlägg: 51
Blev medlem: 2 november 2012, 17:38:54

Re: övervakningskameror

Inlägg av Thomas O »

Tänk på att saltvattenskvätt lämnar rester när det torkar.
Skriv svar