Bygga meteorkamera?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Bygga meteorkamera?

Inlägg av Sado »

Hejsan,

Någon som har pejl på det här med att bygga meteorkamera? Instruktionen hos UU har ju några år på nacken nu så det borde väl finnas färskare (billigare/bättre?) utrustning. http://www.astro.uu.se/meteorwiki/TekniskaDetaljer

Där nämns t.ex. att RPi är för långsam och att det är oklart om RPi 2 är tillräcklig. Stora frågan är väl om programvaran är multitrådad eller inte vilket borde göra stor skillnad på RPi 2 och 3.

Vidare, det här med analog kamera och framegrabber? Finns det inga möjligheter att använda digitala kameror där? Eller är det för CPU-intensivt att sitta och samla och behandla digitala bilder?

Såg att stoffe hade ett projekt på gång. Hur gick det med det? http://elektronikforumet.com/forum/view ... =meteor%2A

Sen har jag för mig att det fanns någon i Borlänge som skrev här om sitt system men jag hittar inte den tråden nu.

Mvh
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygga meteorkamera?

Inlägg av arvidb »

Nä inte ska man behöva använda analog kamera plus framegrabber såhär i slutet på 2018!

En av stationerna som beskrivs använder ju en astrokamera (ZWO ASI120-MM). Modernare variant med USB3 och 150° objektiv inkluderat finns att köpa här för €219. Men du kanske får luska lite i varför stationen som beskrivs behöver köras i 5 frames/s och varför de skriver att objektivet har 120° öppningsvinkel - även den gamla USB2-varianten ska klara uppåt 20 frames/s i full upplösning och bör ha levererats med 150°-objektivet.

Men nästan vilken webkamera som helst bör väl gå att använda annars, om du bara hittar ett passande objektiv och lyckas hitta på ett sätt att montera det. Såhär ser en Logitech C270 ut inuti till exempel. Linsen går att skruva loss för att blotta sensorn.
DSC_4890_led-cam-pliers.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar