Trådlösa högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Bara litet funderingar.. Ett sätt är ju att multicasta från en Pi till två andra, men det känns som litet overkill, så vad tror ni om att PWMa den analoga insignalen och använda en färdig 2.4GHz modul? Eller 433MHz?

PWM borde väl vara den lösning som ger minst latens, i varje fall om man jämför med A/D->dator->Wifi .... Wifi->dator->D/A
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av gkar »

Ja, du menar analog PWM helt enkelt?

Ja, det går väl. Du får jag även med analoga störningar och begränsad dynamik.
Sedan behöver du se till att du begränsar dina stig- och falltider så att du inte får för mycket spektral tillväxt.
Uteffekten blir antagligen begränsad då du gissningsvis inte uppfyller LBT, Listen Before Talk, eller Medium Utilizationgränserna.
Du får lite radiokrav du skall uppfylla, för 433 MHz kolla ETSI EN 300 220 och för 2.4GHz ETSI EN 300 328, v2.1.1
Det gör att PWM kanske inte är så lämpligt.

Varför inte Wideband FM om du nu skall köra analogt?
FM ger ännu lägre latens eftersom du inte ens behöver vänta en PWM cykel!
Vill du skulle du kunna köra 88-108 MHz FM kompatibel överföring med pilotton fast på 2.4GHz, då är det bara att blanda ner signalen till ett standard FM radiokrets. Enkelt!

Jag har funderat i liknande banor, jag följer tråden!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Det är en tanke, men finns det färdiga 2.4GHz moduler som klarar det?

Fördelen med PWM är ju att jag kan köra det rakt i ett D-klass slutsteg.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av gkar »

Vilken analog modul som helst kan du köra PWM över.
Du skulle kunna ta en FSK eller ASK radio och kör PWM bara.
Bara den har tillräckligt stor bandbredd.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Jo, jag tänkte inte riktigt färdigt före jag svarade. En FM signal är ju ett pulståg, så godtycklig modul som klarar en digital signal borde ju funka, men vad är då skillnaden?

Å ena sidan förvandla analogt till en PWM-signal och sända, eller till en FM-signal och sända? Att spektret blir mindre?

Edit: Sedan finns det ju färdiga moduler för 2.4 och 5.8GHz från AirWave

eBay
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av lillahuset »

Det är skillnad på latency för olika kretsar för ljudöverföring på ISM-band.
Jag har för mig att en av mina kunder bytte till nRF2460 pga problem med latency hos en tidigare vald lösning.
Om jag inte minns fel hittade de moduler på eBay.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av lillahuset »

Jag är ingen expert men 3,8ms latency verkar ju väldigt bra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av netrunner »

OK, jag ska ta en riktigt vild tanke här så ... triggerwarning!

2x blåtand (sändare) → 2x blåtand (mottagare)

Jag tror detta det kan fungera :humm:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av lillahuset »

Egentligen är väl latencyn (inom rimliga gränser) bara intressant om man har olika vägar för olika signaler, tex en kabelansluten och en trådlös.
Ett trådlöst stereopar spelar det troligen inte så stor roll för.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Egentligen är väl latencyn (inom rimliga gränser) bara intressant om man har olika vägar för olika signaler,
Ja, låt mig förklara... Tanken är att få 5.1 ljud till TVn, då utan att köpa en hemmabioanläggning :)

Vi kör ljud och bild genom en Vero4k som kör XBMC. I källaren har vi en dator med OpenSUse som kör NFS och TVHeadend. I biblioteket en Pi2 med en HiFiBerry D-klass förstärkarhat och två DLS vägghögtalare.

Till Vero4an har jag nu kopplat ett USB ljudkort som klarar 5.1 eller 7.1. Frontkanalerna går till befintlig Denon receiver. Bakhögtalarna går till två små JBL höhtalare, via en NAD förstärkare. Mitten till en AudioPro via ett 2x120W slutsteg (19") från LAB Gruppen i Kungsbacka. Dvs jag har lånat ihop helt vilt av kolleger. Min DVD-spelare är denna:
20181224_095732_resized.jpg
Stärkarna:
20181224_095815_resized.jpg
Kablage till mitthögtalare och subba är inga problem, men bakhögtalarna är mera problematiska, så antingen IR eller radio. Eluttag finnes.

Funderar på att prata med AirWave och kolla om jag kan beställa samples :) Hittar dem inte hos någon av de större Farnell, Mouser etc, bara hos några obskyra RC-hobbyfirmor. Används tydligen som downlink från modellplan.

Som jag förstår det borde man kunna para en sändare och två mottagare, en i var högtalare, tex sådana här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Har nu kollat upp modulerna: AWD605RP och AWD607TP
So the B model you can have one transmitter that receives the analogue signal and then pair it to two receivers. One for left channel and the other for right?
==> Yes, one 607T can be paired with two 605Rs, one for L-ch. and one for R-ch.
It will be US$7.5/each for both transmitter and receiver, i.e. one pair is US$15.00.
Någon mera än jag som är sugen på att testa? Beställer jag flera kan vi dela på frakten.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av Nerre »

Vi försökte ett tag med ett par köpta trådlösa till bak-högtalarna, men gav upp (men det var främst på grund av att sändaren stängde av sig efter 30 sekunders tystnad och då började högtalarna brusa... billigt skräp alltså). Jag drog en tunn kabelkanal i taket och drog en 5-meters "auxkabel" där. Alla högtalarna är gamla datorhögtalare (subwoofern är från ett par 2.1 där jag helt enkelt klippte bort stereohögtalarna).

Vid surround är latensen skitviktig. Jag körde med TVns högtalare som center. Det gick bra med gamla TVn, men med den nya TVn var det nån skum latens som gjorde att det alltid blev skumt eko (enligt familjen). Fick ställa dit en ensam datorhögtalare som center och då funkade allt bra igen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Dessa moduler är ju inte vilket billigt skräp som helst: Low audio latency 3.8ms total
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trådlösa högtalare

Inlägg av Nerre »

Och det motsvarar väl en fasförskjutning på 360 grader vid 300-400 Hz?

I vårt fel blev det alltså fel trots att Left och Right gick till två vanliga datorhögtalare och Center till TVns line-ingång. TVn hade alltså nån minimal fördröjning som gjorde att det lät skumt.
Skriv svar