Dubbla effektsteg för samma baselement?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av snigelen »

Bra att du tog det så. Jag kom på en sak. Jag tror att Lewin anväder kamikazeelektroner eller något liknande. Hans elektroner struntar ju också i Kirchoff.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Janson1 »

Jo Roger, opponera att transistorsteget ger +-30 volt till högtalarens ena pol och man ansluter den andra polen till jord så får högtalaren +-30 volt, ok? Om man nu byter ut högtalarens jordtag till ett likadant transistorsteg fast det arbetar i motfas, resultatet över högtalaren blir då +-60 volt, ok? Om vi nu byter ut det ena transistorsteget mot ett rörsteg som bara ger +-15 volt så får högtalaren 15+30= 45 volt detta är ju betydligt bättre än att driva med bara ett slutsteg-högtalare-jord, ok? Men eftersom impedansen/resistansen är högre på rörslutsteget än på transistorsteget så orkar inte rörslutsteget ge +15 volt när transistorsteget ger -30volt utan rörslutsteget kroknar och kvar blir kanske bara någon volt, i värsta fall blir det - spänning trots att rörslutsteget vill ge +15 volt, men så illa tror jag inte det blir?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av svanted »

På fråga 1 svarar jag att i mitt fall tror jag inte det eftersom vi har två olika förstärkare som levererar ström åt två olika håll, när A (som du döpt den till) driver ström så driver den ström genom högtalaren och genom B's utgångsimpedans, när A driver så kan du ju gissa vad som händer, dvs precis tvärt om.
min fråga gällde inte din koppling med dubbla förstårkare utan EN enda kopplad till en högtalare och sen till jord.
titta på en ritning över EN förstärkare och grubbla på hur ström går in och ut beroende på halvperiod.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Jo Roger, opponera att transistorsteget ger +-30 volt till högtalarens ena pol och man ansluter den andra polen till jord så får högtalaren +-30 volt, ok? Om man nu byter ut högtalarens jordtag till ett likadant transistorsteg fast det arbetar i motfas, resultatet över högtalaren blir då +-60 volt, ok?
Hit är det glasklart, tänker vidare...
Om vi nu byter ut det ena transistorsteget mot ett rörsteg som bara ger +-15 volt så får högtalaren 15+30= 45 volt detta är ju betydligt bättre än att driva med bara ett slutsteg-högtalare-jord, ok?
Köper detta också, efter att ha fått tänka lite
Men eftersom impedansen/resistansen är högre på rörslutsteget än på transistorsteget så orkar inte rörslutsteget ge +15 volt när transistorsteget ger -30volt utan rörslutsteget kroknar och kvar blir kanske bara någon volt, i värsta fall blir det - spänning trots att rörslutsteget vill ge +15 volt, men så illa tror jag inte det blir?
Den här sista delen förstår jag faktiskt inte alls för varför skulle inte rörsteget orka ge +15V när transistorsteget ger -30V?

Som jag ser det är den Theveninska resistansen hos Si-steget <0,1 Ohm och jag gissar bara att det kvittar vilken spänning den står i för ström från rör-steget skall IN i Si-stegets utgång "bara".

En annan sak du glömmer är att rörsteget och Si-steget jobbar inte samtidigt i motfas annat än vid brytfrekvensen (fast ordet "samtidigt" är även där tveksamt ty de är 90 grader ur fas), de jobbar med fullständigt olika frekvensområden vilket innebär att när rörsteget jobbar i LF+ så driver det ström genom högtalaren men igenom Si-stegets utgång till jord, omvänt gäller för Si-steget dvs när det jobbar i VLF så driver det ström genom högtalaren och igenom rörstegets utgång till jord.

Som jag ser det så sitter de båda förstärkarna mest där med sin virtuella jord-utgång och väntar på signal, de jobbar faktiskt aldrig samtidigt så en del av ditt resonemang ovan går bort.

MVH/Roger
PS
Jag älskar ditt seriösa inlägg i sak, vissa kan lära sig av sånt!
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 december 2018, 21:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted skrev:
På fråga 1 svarar jag att i mitt fall tror jag inte det eftersom vi har två olika förstärkare som levererar ström åt två olika håll, när A (som du döpt den till) driver ström så driver den ström genom högtalaren och genom B's utgångsimpedans, när A driver så kan du ju gissa vad som händer, dvs precis tvärt om.
min fråga gällde inte din koppling med dubbla förstårkare utan EN enda kopplad till en högtalare och sen till jord.
titta på en ritning över EN förstärkare och grubbla på hur ström går in och ut beroende på halvperiod.
Man skall aldrig underskatta grundläggande kunskap men här tycker jag du ger mig väldigt litet erkännande.

MVH/Roger
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Janson1 »

Jag tror inte jag förstår hur du tänker men det bästa är nog ändå att du faktiskt bygger ihop detta alster och testar IRL. Du har ju både kapacitet, tid, kunskap, intresse och grejer för det... Detta kan ju faktiskt lika väl bli nåt riktigt bra på slutet!
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev: Som jag ser det så sitter de båda förstärkarna mest där med sin virtuella jord-utgång och väntar på signal, de jobbar faktiskt aldrig samtidigt så en del av ditt resonemang ovan går bort.
Bygger inte det antagandet på att det du spelar aldrig samtidigt innehåller höga och låga frekvenser.
Så är ju inte musik uppbyggd direkt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av svanted »

rogerk8 skrev:
svanted skrev:
På fråga 1 svarar jag att i mitt fall tror jag inte det eftersom vi har två olika förstärkare som levererar ström åt två olika håll, när A (som du döpt den till) driver ström så driver den ström genom högtalaren och genom B's utgångsimpedans, när A driver så kan du ju gissa vad som händer, dvs precis tvärt om.
min fråga gällde inte din koppling med dubbla förstårkare utan EN enda kopplad till en högtalare och sen till jord.
titta på en ritning över EN förstärkare och grubbla på hur ström går in och ut beroende på halvperiod.
Man skall aldrig underskatta grundläggande kunskap men här tycker jag du ger mig väldigt litet erkännande.

MVH/Roger
du ÄR f-n omöjlig, det är du som överskattar din egen, du säger att du inte förstår, men du VILL inte förstå för då dödar du tråden,
och då försvinner kontakten med de som kör huvudet i väggen hela tiden.

jag försöker få dig att förstå att ALL ström som går in (eller ut) fårn ett slutsteg går genom sluttrissorna/rören oavsett om den kommer från förstärkarens egen signal eller från en yttre källa,
genom B's utgångsimpedans
utgångsimpedansen ÄR sluttrissorna/rören och den är inte solid, gör du slutsteget spänningslöst försvinner den,
återigen det är ingen skillnad mellan att slutrören/trissorna skickar drar ström utifrån i en egen negativ halvperiod mot att ett yttre slutsteg "skickar in" ström under en positiv halvperiod., det ät lik förbaskat trissorna/rören som måste klara av strömmen.

jag återupptog med tre inlägg, men du är det slut. du har fått den information du behöver om du vill förstå den.

i annat fall BYGG och håll liv i tråden länge.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:
rogerk8 skrev: Som jag ser det så sitter de båda förstärkarna mest där med sin virtuella jord-utgång och väntar på signal, de jobbar faktiskt aldrig samtidigt så en del av ditt resonemang ovan går bort.
Bygger inte det antagandet på att det du spelar aldrig samtidigt innehåller höga och låga frekvenser.
Så är ju inte musik uppbyggd direkt.
Intressant synvinkel!

Visst innehåller musik "alla" frekvenser samtidigt men vad jag menar kan eventuellt jämföras med hur ett tvåvägs högtalarfilter fungerar dvs att frekvensinnehållet delas upp på två element, skillnaden här är att frekvensinnehållet delas upp på två förstärkare istället.

Det sker dock en liten "krock" vid fb (dvs båda de filtrerade förstärkarnas gemensamma brytfrekvens, normalt lika med box-frekvensen, fb) där båda förstärkarna alltså levererar effekt samtidigt.

Jag är MYCKET osäker på vad som händer här men som jag ser det är det mitt enda eventuella problem.

Fortsätt gärna övertyga mig om annat, jag gillar den här diskussionen :)

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av metric »

För enkelhetens skull säger vi att det går ut 1amp
från det ena steget till högtalaren och
2amp ut ur det andra steget till högtalaren.
Var tar 1amp vägen?
Ut i luften?
Fundera på det.

Det är samma princip som om du parallell kopplar två transformatorer.
En på 100VA och en på 200VA så kan du inte ta ut 300VA ur kopplingen.
Den lilla kommer att bli överbelastad. Dom har olika impedans.

Ändrar mitt uttalande om transformatorerna.
Den stora kommer bli överbelastad vid 300VA uttag pga. att den har lägre impedans.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Janson1 »

Ah, jag vill nog inte övertyga mer, bygg nu detta hybridsteg och testa ut för och nackdelar. Och jag vet att du lämnar med dig alla dina tester och tankar kring denna tingest. Det är ju samtidigt lite intressant varför det inte finns att köpa, är det för att ingen annan har kommit på det eller är det för att det inte f...?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Det är ju samtidigt lite intressant varför det inte finns att köpa, är det för att ingen annan har kommit på det eller är det för att det inte f...?
Kul kommentar!

I denna värld passar jag mig mycket för att jag skulle tro att jag uppfunnit nåt "grandiost" för som nån uppgiven sa till mig så har "allt redan uppfunnits", jag tror inte på det och har planer på att försöka uppfinna nåt ingen annan uppfunnit ÄNDÅ!

Vad ska annars driva en?

En uppgivenhet att allt redan är uppfunnet?

Fuck that!

Jag aspirerar inte på att vara världsunik men jag aspirerar på att få ha mina tankar i fred och ha möjligheten att dela med mig av dom till andra sen får andra ärligt talat tycka vad dom vill om mina ide'er och tankar men i grund och botten bryr jag mig inte även om jag lätt tar illa upp.

Ni som hitintills dissat min ide' borde tänka om, jag säger inte att jag vet men jag tror att det med min metod faktiskt går att sänka frekvensgången med uppemot en hel oktav hos små högtalare, GREJEN att detta inte finns i handeln tro jag har att göra med att handeln skiter i vilken typ av förstärkare som driver medans vi andra vet att rörförstärkare regerar.

MVH/Roger
PS
Oavsett hur man ser på det så kan ett godtyckligt utgångssteg som kan driva ström representeras av en Theveninsk spänningskälla i serie med den ekvivalenta interna resistansen (utgångsimpedansen) och det spelar ingen roll om den driver eller sänker ström, den har den impedansen. Den kan med andra ord sitta där helt passiv och ta emot ström (när andra förstärkaren driver) och till och med passivt driva ström (när andra förstärkaren sänker ström) samtidigt som den naturligtvis även själv kan jobba med att sänka/driva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Janson1 »

För alla som säger att allt är redan uppfunnet: Det kommer att uppfinnas så länge mänskligheten lever. Detta ligger i mänsklighetens natur.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra sagt!

MVH/Roger
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Dubbla effektsteg för samma baselement?

Inlägg av Foppson »

Jag har skummat igenom tråden och jag har inte lyckats få ögonen på ordet återkoppling, för att en utgång på ett slutsteg ska kunna sänka eller höja en ström som inte är utstyrd av sig själv så måste det finnas en återkoppling till ingångsstegets eventuella differentiella ingångssteg, vilket rörförstärkare inte brukar ha så kraftig återkoppling på, så den kanske inte orkar "hålla emot" strömmen och om den gör det så kommer den nog inte orka "hålla emot" högre ström än den normalt orkar driva ensamt.
Hur stark återkoppling ett klass D steg har vet jag inte.

Om man vill koppla in ett klass D steg som är bryggat som du vill göra så får du ha galvaniskt skilda strömförsörjningar och en liten transformator för att galvaniskt avskilja insignalen. Då kopplar du in D-stegets negativa utgång till rörstegets negativa utgång och stegens båda positiva utgångar till högtalaren.

För att det ska funka, vilket jag inte tror det kommer att göra speciellt bra, så bör utgångarna vara i någorlunda i fas under hela basregistret, får du mer är 90 grader förskjutning å tystnar nog nästan basen.

Om man får låta tankarna flöda så skulle det kunna gå om du hade ett digitalt delningsfilter som är mycket brant och utan fasförskjutningar och om utgångsimpendanserna ställer till det så skulle man kunna sänka utgångimpedansen med en transformator på rörsteget men samtidigt tappa effekt.

Det var mina tankar om detta.
Skriv svar