Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Har skaffat en ny bil som inte har ngt larm. Den är dock uppkopplad mot en app så jag kan stänga dörrar etc samt se var den befinner sig. Så GPS tracker funktion behövs inte.

Tänkte bygga ett kort med chocksensor och en gsm800 modul som ringer mig om bilen får en smäll. Tänkte hänga den direkt på canbus kontakten. Där får den sin ström samt monitorerar batterispänning och på så sätt avgöra om bilen är igång eller inte.

Min fråga lyder. Om jag öppnar bilen och sätter mig i bilen så kommer den ringa mig då motorn inte är startad och batterispänning är runt 12v.

Hur fanken kan jag intelligent känna av att bilen är öppnad och allt är ok trots att motorn inte är startad. Vill inte helst koppla in mig på andra kablar vilket hade eg löst problemet.

Det enda jag kommit på att ev så får man en spännings dipp när man tex låser upp central lås vilket då kan anses vara trigger att inte ringa upp tex de närmsta 5min om shock registreras. Sedan startas ju motor och då är allt lugnt.

En annan tanke är att tex lägga en fototrissa vid en kupelampa som tänds direkt man låser upp bilen men det krävs då tråkig kabel och installation av denna fototrissa.

Hoppas ni fattar dilemmat? Och kanske har ngn ännu bättre ide
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av AndLi »

Kan du inte utnyttja CAN bussen? Få status på öppna/stängda dörrar eller nått?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Du menar att rent av läsa protokollet via daralinorna?

Det går säkerligen. Men helt ärligt vill jag inte spöka med ca bussen. Mina förra bil hade problem med can bus som inte gick och fixa så jag vill väldigt ogärna riskera ngt. Men ja det hade varit smartast.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av mrfrenzy »

Att detektera på kupélampa är ingen bra idé, den tänds ju även om en tjuv öppnar.

På vissa bilar så låser centrallåset upp även om man öppnar med nyckel i dörren (eller dyrkar dörren) då kan man inte detektera på centrallås heller.
Däremot kan du kanske detektera på fjärrkontroll intryckt via canbus.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Får väl tillväga att jag inte på ngt sätt försöker göra det bulletproof.

Det enda jag eg vill detektera är stötar mot bilen. Kan förbise alla "avancerade" försök.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av Klas-Kenny »

Ganska ofarligt att bara lyssna på CAN-buss. Ska inte kunna störa någonting alls så länge man inte ger sig på att sända någonting. Sen kanske det inte är helt trivialt att avkoda CAN-bussen, lär kräva ett visst mått av reverse-engineering kan tänkas.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Finns det absolut ingen annan idé skulle jag kunna tänka mig att bara kolla om det kommer data övh och bara trigga på nivån. Det lär ju komma pulståg när dörrarna öppnas samtidigt som det lär vara rätt lite trafik när bilen är avstängd. Dock kan man ju ha oturen att det kommer ngn data samtidigt som ngn pangar bilen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av mrfrenzy »

Att reverse engineera detta är inte svårt!

Koppla in en can logger och tryck 10 ggr på lås upp-knappen på fjärren
Det blir väldigt tydligt vilket kommande som skickas.

Hårdvaran är inte svår eller dyr att få tag på:
CAN BUS Shield för Arduino - https://www.electrokit.com/produkt/can-bus-shield-v2/ https://www.ebay.co.uk/itm/SPI-MCP2515- ... 2041590312
Färdig logger som är smidig att använda och klarar stora datamängde - https://www.tindie.com/products/Muted/canalyze/

Annars: En riktigt simpel lösnng är ju att analysera frekvensen på blinkersen vid låsning/upplåsning/larm.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Om... Jag skulle få för mig att sniffa så har jag en salae logic som jag har för mig klarar can bus. Behöver bara i Så fall dela ner spänningen, eller det är ngn differentiell grej som kanske är svårare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av grym »

något som indikerar att larmet är på ? ex blinkande lysdiod?
en sådan kan man detektera på vettigt sätt
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Det är det som är problemet. Finns inget larm på bilen alls.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av Klas-Kenny »

newbadboy skrev:Om... Jag skulle få för mig att sniffa så har jag en salae logic som jag har för mig klarar can bus. Behöver bara i Så fall dela ner spänningen, eller det är ngn differentiell grej som kanske är svårare?
Ja, det är differentiell signalering.
Enklast är att bara köpa en riktig transceiver, kostar några kronor. Tex. MCP2561
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av newbadboy »

Mm misstänkte det.

Tänkte en grej. Ett mellan ting ifall jag inte går hela vägen.

Kan sniffa d+ med ett scope eller salea. Kollar efter pulståget som kommer för dörröppning/stängnin. Då kan jag eg ha en IO som bara kollar efter lämpliga ettor nollor med några delats. Inte helt 100% men tillräckligt tror jag. Vad tror ni om detta?

Mest för att slippa skriva riktig can protokoll
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av grym »

ok, sa det fel, många bilar har fejklarm något som lyser eller blinkar, ofta en röd lysdiod som blinkar

om man säger såhär istället

vad kan du utnuyttja som signal för att bilen är låst?
blinkande lysdiod?
dörrlåsningen?
ljud?
ljus som stängs av utan att det tonas ner?

lås och låsupp nilen och iakta vad du kan annvända som signal, kolla bakluckan ordentligt med
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Idé på gsm larm till bil. Sensor fråga

Inlägg av Mateo_swe »

Förr i tiden fanns det de som satte en hemlig mekanisk switch under mattan nånstans i bilen så om man inte slog om switchen så fungerade inte bilen.
Vet inte riktigt hur de gjorde om det var en mekanisk lösning eller om man bara drog en kabel som bröt/kopplade in spänning till någon vital komponent för att starta bilen.
En sådan lösning är nog lättast att göra men är inte så kul som att använda någon av bussarna.
Det ger inte heller någon återkoppling, man skulle ju vilja ha en signal typ SMS om bilen har inbrott.
Kul att se hur detta utvecklar sig.
Skriv svar