Lanterna över 433MHz

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Lanterna över 433MHz

Inlägg av Micke_71 »

Ett problem som dyker upp på sjön under mörker är båtar utan lanterna eller förståelse för att visa sin närvaro med ex ficklampa. Nu är det också mode med gråa sportfiskebåtar eller aluminium som kamouflerar sig bra mot en blank sjö.

Tänkte på en app som kan lägga ut positioner på en server och om man närmar sig en position så reagerar telefonen och börjar blinka. Men man vet ju hur vi sportfiskare är. Man vill ju inte berätta sina platser för andra och även om ingen data skulle vara åtkomlig annat än för kollisionsvarning så är det tveksamt att det skulle slå igenom. Sen har vi ju det där med falsk säkerhet, server som går ner sig, slut på batteri i telefonen osv.

Men får en annan fundering. En 433Mhz transeiver med räckvidd typ 200-500m som sänder och lyssnar. Om den får emot signal så tänder den en diod (så hela enheten börjar flasha ungefär som en tellstick). Tanken är att om 2st enheter kommer tillräckligt nära varandra så börjar dom att flasha. Om de sänder någon millisekund varje sekund så är chansen liten att de sänder samtidigt.

Sen är det också falsk säkerhet eftersom alla på sjön måste ha en sådan och man vet inte om alla fungerar som de ska. Skulle ju även kunna användas vid jakt. (fast där finns ju appar idag som gamla gubbar inte kan använda...)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Lanterna över 433MHz

Inlägg av ToPNoTCH »

Dessvärre har jag uppmärksammat samma problem som du.
Denna årstid brukar jag fiska tills solnedgång, och den kommer snabbt när den väl kommer.
Jag stöter alltid på minst en båt på vägen hem som är utan navigationsljus och otroligt svår att upptäcka.

Men med risk för att låta lite som en dinosaurie.

Nuvarande regler för navigationsljus är ganska beprövade och internationellt fastställda.
Jag får känslan av att den som inte följer dessa (trots att det gäller egen säkerhet) knappast lär bry sig om en app heller.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Lanterna över 433MHz

Inlägg av limpan4all »

Fel sätt att angripa problemet tycker jag. En AIS app som omfattar både Android och IOS skulle lösa problemet bättre. Då i stort sett alla mobiler idag har GPS och internet förbindelse så kan all info från riktiga AIS transpondrar tas in och den mobiltelefonbaserade skulle enkelt kunna läggas till såsom syntetiska mål från renodlade AIS sändare som sitter fast monterade på ur VHF synvinkel lämpliga platser.

Då skulle alla nödvändiga behov lösas med i stort sett befintlig utrustning. Småbåtar skulle synas av handelssjöfarten. Handelssjöfarten skulle synas av småbåtar. Våra myndigheter skulle kunna se allt som rör sig. Om primärradar ser saker som inte syns på AIS systemet så kan det finnas anledning att undersöka. Om man dessutom ställer krav på att fiskeredskap har AIS transpondrar så kan de lättare övervakas vilket minskar risken för utfiskning. Våra fiskevårdande myndigheter skulle då kunna reglera fisket både till plats och tid.

Jag förstår inte behovet att hemlighålla fiskeplatser, så det får ni gärna födjupa.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Lanterna över 433MHz

Inlägg av Micke_71 »

Jo, vissa är rädda för att deras fiskeplatser ska fiskas sönder. De berättar absolut inte vart på sjön de fångat det ena eller andra. Lite grann som ett kantarellställe ungefär.

Jag förstår det till stor del. När man hittat några hotspots och andra båtar ser att man fångar några dagar så kan man komma dag 5 och då ligger det 10 båtar runt platsen som aldrig tidigare varit intressant.

Jo, navigationsljusen (lanternor) funkar. Inget snack om det. Men småbåtar behöver inte ha det och de korsar sjön också på nätterna. De har ogärna lanterna på sin lilla plasteka, dels för att de inte har batteri, dels för att många små motorer saknar strömuttag, vissa ror också. Och det är inte så lätt på en liten plasteka att montera en topplanterna inbyggt batteri som inte sabbar mörkerseendet.

Själv så kan jag svära över den där jävla topplanternan när man av misstag tittat på den mitt i natten. Man ser ju inte ett skit närmaste minutrarna efteråt åker man full sula så är det bara att släppa gasen och blunda tills mörkerseendet kommer tillbaka. Bättre med bara styrbord/babord och akterlanterna för då måste man hänga sig över relingen får att titta in i dom.

Finns små smidiga positionsljus för ex lastbil som är röda/gröna/vita osv. De har fel ljusvinklar, inte godkända för sjöfart osv. Men 3st sådana på en insjö skulle vara 1000gr bättre än inget alls. Färgen är egentligen också oviktig eftersom de flesta på småsjöarna inte har den minsta aning om hur man ska tolka lanternornas "bild". Blinkande cykelbakljus skulle funka med risken att någon uppfattar det som nödsignal o ringer 112.

Jag är för det där med en app i telefonen, tycker det skulle vara smidigt att få varning genom den. Och även i förväg veta vart de andra rör sig. Man skulle lätt även kunna bygga in nöd/hjälpanrop. Typ motorstopp i enklare fall eller rent nödanrop till båtar i närheten. De andra ser platsen direkt på telefonen och blir navigerade dit. Små insjöar använder sällan VHF på sjön.

Det finns appar som typ Wehunt för jägare som skulle funka för ändamålet.

Jag har jagat ganska många år o åkte på "teknikansvaret" inom jaktlaget från allt som vapensmed till radio/gps. Efter att ha slitit håret varje vecka när Garmin hundpejlarna kom och otekniska gubbar. En app i det läget måste vara så jävla enkel att man bara startar den och inget mer. Inte en knapp till. :roll:

Jag tror att navigationsljus används i större utsträckning på småbåtar i skärgård och våra större sjöar. Men i insjöar som är lite mindre så är det lite si o så. I sådana vatten finns knappast AIS eller sjötrafik från fartyg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lanterna över 433MHz

Inlägg av mrfrenzy »

Flera ais-appar har redan funktionen att "sända ut" din position så andra användare ser dig.

Det kräver ju dock att alla använder samma app.

Med tanke på hur billiga ais-transponders blivit är det nog bara en tidsfråga innan det blir krav på mindre fartyg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Lanterna över 433MHz

Inlägg av limpan4all »

Verkar rimligt, men det borde tas ett steg till så att positioner, fart och fartvektor även sänds ut som syntetiska mål över AIS systemet routat till lämpliga AIS transmitrar.
Skriv svar