Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Filmskanner - udda format (ex-Diaskanner)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har fått för mig att jag kastade ut, antingen i en egen tråd eller i någon annans om skanning av diabilder (med hjälp av diaprojektor). Skrutt, eller Knytt eller Plutt (förlåt för sviktande minne) gav mig många visdomsord, varav ett var "makroobjektiv". Nu har jag ett makro och det är DJÄVLIGT bra, som sådant. Att det har supermakro innebär att jag slipper trassla med mellanringar när jag ska ta bilder på små objekt, men när jag försöker mig på att närma mig projektorn går det "sådär".
Jag kommer inte närmre än så här. Kameran måste stå på högkant och då kommer objektivet för högt upp. Sedan kommer bilden (dia-) att bara uppta en smärre del av kamerans sensor.
diaskanner-01.JPG
Utan någon redigering och kameran hållen i handen och så nära jag kan, men med tilt, blir resultatet så här.
diaskanner-02.JPG
När jag har kollat med kameran på stativ och så när jag kunnat komma har jag kanske fyllt upp 25-30% av sensorn.

Sålunda har jag börjat fundera i andra banor, och NEJ, att köpa en proffsskanner är inte aktuellt. En enkel skiss på hur ett arrangemang skulle kunna se ut visas nedan. Jag tänker mig att ladda alla bilder i ett "tornmagasin". Manuellt skjuter jag ut bild för bild så de får löpa över en mattglasskiva (läs 'vitt plexiglas'), underifrån belyst med lämplig lampa. Spaken som matar bilderna får aktivera en givare som aktiverar kameran - clic!
Alternativt kanske matningen kan göras med en motor som går fram och tillbaka, så kan jag bara plocka upp bilderna och lägga tillbaka dem i magasinen.
Jag har god tillgång till plyfa, träpinnar och plåt och jag har bra plexiglas. Kanske jag får fundera en del på belysningen men ser inga problem här. Kan bli ett kul höstprojekt ...
diaskanner-03.jpg
PS. Om jag redan startat en skannertråd ber jag om ursäkt - avskyr själv när ett projekt sprids ut över 78 trådar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 31 december 2019, 12:19:21, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av TomasL »

Du är medveten om att du skall plåta bilderna från rätt håll.
Om man tar en tvåfärgad normal diaram, och lägger den med den vita sidan uppåt, så är det den rättvända sidan (om den är korrektmonterad, dvs man skall kunna läsa text rättvänt, även rut-numret, om man tar isär ramen), den skall vara mot objektivet/kameran, i en projektor, så är den vänd mot lampan istället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Öööööh??!! Jag fattar inte riktigt? Ska jag ställa bilderna på högkant och fota liksom in i springan i ramens kant? :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av TomasL »

Nä, sätter du magasinet i projektorn, så skall kameran sitta där lampan sitter, där du normalt sett har projektorns objektiv skall lampan sitta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska inte vända kameran ut-och-in, menar du?!



För att inte blajja mer, eftersom jag har "rätt" objektiv för uppgiften och eftersom jag jag inte kommer till att fota av bilderna i projektorn får jag uppfinna något helt annat. Något helt annat kan ju bli efter min skiss. Tyvärr får jag hantera bilderna manuellt men slipper, som man måste med (skit)skanners från Kjelle, plocka i bilderna en och en och sedan trixa med att överföra det ganska usla resultatet till datorn.

Å andra sidan har jag en gammal diaskanner stående. Kanske ginge det att återanvända vissa delar. :humm:
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av kodar-holger »

Spännande projekt. Jag tror en av utmaningarna kommer vara att få jämn belysning. Har en känsla av att "vanliga" diabildsläsare gör någon mjukvarukompensering eftersom dom kan läsa en "tom" bild först men det är naturligtvis enklast om man slipper.

Jag tror också att det är helt rätt att låta gravitationen sköta att bilderna alltid hamnar platt. Jag tycker det varit ett problem med projektorer att i synnerhet pappersramar ibland lutar sig åt ena och ibland åt andra hållet framför lampan. Pappa köpte en projektor som kunde autofokusera för att kompensera bort det där.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På min skiss har jag ritat in ett mörk streck bredvid diabilderna som glider fram mot kameran. Strecket ska representera någon sorts styrning, men jag kan ju gör någon enkel grej som pressar ner bilderna så de ligger rakt, speciellt över ljuskällan.

Ljuskällan kan ju kanske konstrueras med diaprojektorn som förebild.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av TomasL »

En mattskiva mellan belysning och film, alternativt mjölkfärgat glas/plexiglas.
Lampa är lämpligen en halogenlampa, troligen behöver du en kondensorlins emellan, dock håll den en bra bit ifrån, och kyl den med en fläkt.
Gör en vitbalansering utan någon diabild.
Alternativt, jaga reda på en gammal DURST förstoringsapparat, och använd belysningshuvudet.
Fortfarande måste du vitbalansera kameran mot belysningen, med jämna mellanrum.
Eller också så köper du en av de där billiga från kjell eller liknande, blockar ut den befintliga kameran och ersätter med din egen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller också så köper du en av de där billiga från kjell eller liknande, blockar ut den befintliga kameran och ersätter med din egen.
Jag har ett sådant gammalt kadaver redan. Och tanken har slagit mig redan, men jag måste ha en bekväm matning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av TomasL »

Gå till närmaste loppis och köp en diaprojektor med motoriserad matning.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av tecno »

Eller så köper du min Leitz Pradovit Color 250 för 2000 + frakt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TomasL skrev:Gå till närmaste loppis och köp en diaprojektor med motoriserad matning.
Läs mitt första inlägg OCH titta på bilderna! :wink:


Diaprojektor är INGEN lösning. :ajabaja:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av TomasL »

Förstår ändå inte problemet med att inte använda en projektor.
Sätt en mattskiva mellan film och lampa, på filmsidan av projektorns kondensorlins, så får du en bättre och jämnare belysning.
Varför måste du ha kameran på högkant?

Sätt en 45-gradigt vinklad spegel mellan film och kamera, då kan du placera kameran ovanför projektorn, med objektivet vinklat nedåt.
Se bara till att bilderna är istoppade spegelvänt mot normalt i magasinet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MEN FATTA!!!! :evil:

Kamerans fysiska storlek och dimensioner gör att jag inte kommer tillräckligt nära med objektivet. Diamagasinetm när det rasslar igenom tar emot på ena sidan så jag måste ställa kameran på högkant, men då tar projektorns "hus" eller chassi emot kamerahuset så bilden jag fotograferar av bara en flugskit på "filmen".

Detta har jag nog skrivit ett par gånger redan och inget fattar - eller läser mina inlägg. :wall:

Titta första bilden EN GÅNG TILL!!!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Diabildsskanner - ett omtag

Inlägg av TomasL »

Läs vad jag skrev, en spegel 45 grader så kommer kameran ur vägen.
Skriv svar