Aktiv påminnelse ett pinka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av bitvarg »

Hej!

Förslag mottages tacksamt på följande problem. Inleder med en kort bakgrundsbeskrivning.

Kollegans grabb är 10år och har under hela livet haft en sjukdom som gör att han inte känner när det är dags att kissa. Det innebär att grabben i sämsta fall kissar på sig flera gånger varje dag. Jag går inte närmare in på orsaker och vidtagna åtgärder med assistenter eller kuratorer. Vi kan konstatera att pojken är i ett läge där han helt enkelt inte bryr sig så länge ingen påminner honom och handgripligen går med på toaletten. Vilket skolan inte kan göra i detta fall.

För att kunna hantera blåsan på ett bra sätt, skulle han behöva gå och kissa eller försöka kissa ca 3 gånger per dag och på givna klockslag, gärna i samband med raster etcetera.

Han är i ett läge där han helt enkelt inte vill gå och kissa men samtidigt skäms han inför klassen om dom andra barnen kommer på honom att han har kissat på sig. Ofta märker dom ingenting vilket medför att pojken ser det som ett sätt att slippa gå på toaletten.

Det finns inkontinenshjälpmedel som han har prövat. Ett vibrerande armbandsur är en utmärkt påminnelse men lösningen bygger på att personen reser sig upp och självmant går på toaletten, vilken inte fungerade i detta fall. Klockan vibrerar men eftersom inget annat händer kan man strunta i den.
Se exempelvis: http://www.sangvatningsbutiken.se/sv/ar ... atch-svart


Lösningen jag ser framför mig och som jag skulle vilja ha hjälp att utveckla går ut på att det behövs ett larm som behöver bekräftas.

Armbandet som vibrerar är en bra start. Jag skulle vilja att armbandet först vibrerar så att pojken känner det. Därefter skulle han få 10 minuter på sig att gå på toaletten och därinne bekräfta larmet via en RFID på väggen eller annan lösning. När han väl befinner sig på toaletten så kissar han faktiskt.
Skulle grabben sitta kvar i klassrummet eller fortsätta spela fotboll och inte gå på toaletten så behövs det en larmutlösning. Det kan vara en hög signal som alla hör och därmed skämskudde, eller ett sms till en av föräldrarna som då kan ringa och jaga på läraren att hjälpa till.

Vad säger ni kloka utvecklare? Det kanske till och med finns färdiga lösningar på detta?

MVH
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av larky »

Larmkvittering med RFID låter väl som en bra idé, kanske ska prata med lokalvårdarna om en lämplig plats att sätta en tagg så att den får sitta kvar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av Icecap »

Det blir en del utvecklingsjobb men går det med en smartfån med NFC att läsa en RFID-tagg?

I så fall finns allt ju i grunden i en sådan.

Den kan vibrera, låta, skicka SMS och hålla tider.
sm2wls
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 oktober 2005, 07:35:12
Ort: Umeå

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av sm2wls »

Man kan inte tänka sig att GPS:en i mobilen fungerar så pass bra att den räcker som bekräftelse på att han befinner sig på toaletten?
I så fall kan man ju lägga upp flera toaletter i en app, och vistelse på toa kvitterar larm. Om han inte lämnar klassrummet/lekplatsen så ljuder larm i telefonen/bluetoothhögtalare.

Tror dock mer på belöning än straff; t.ex. varje kvitterat/verifierat toa-besök renderar i poäng som kan omvandlas till någon form av belöning såsom datortid eller vad han nu finner positivt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av SeniorLemuren »

Här ser jag ju en lite mer Hightech lösning som lämpar sig för ett elforum. Pojken känner inte att han behöver pinka så vad han behöver är ett hjälpmedel så att han känner när han behöver pinka precis som alla andra.

Bör ju naturligtvis utvecklas tillsamman med någon urolog. Vad som behövs är ju någon form av ultraljud eller liknande som periodiskt kontrollerar volymen i blåsan och larmar genom att t.ex sätta igång någon liten vibrator på lämplig kroppsdel för att få pojken att gå och pinka.

Edit: Vibratorn skall ju naturligtvis sitta i närheten av blåsan och inte upphöra att vibrera för än blåsan töms. Det blir ju ett slags konstgjord pissnödighet. Eftersom det kanske inte alltid är läge att uppsöka toalett så kan den ju börja vibrera lite försiktigt för att tillta ju pissnödigare han blir.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av bitvarg »

Icecap skrev:Det blir en del utvecklingsjobb men går det med en smartfån med NFC att läsa en RFID-tagg?

I så fall finns allt ju i grunden i en sådan.

Den kan vibrera, låta, skicka SMS och hålla tider.
Detta ska jag kolla vidare på, kan vara en lösning så länge pojken har telefon på sig!
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av bitvarg »

SeniorLemuren skrev:Här ser jag ju en lite mer Hightech lösning som lämpar sig för ett elforum. Pojken känner inte att han behöver pinka så vad han behöver är ett hjälpmedel så att han känner när han behöver pinka precis som alla andra.

Bör ju naturligtvis utvecklas tillsamman med någon urolog. Vad som behövs är ju någon form av ultraljud eller liknande som periodiskt kontrollerar volymen i blåsan och larmar genom att t.ex sätta igång någon liten vibrator på lämplig kroppsdel för att få pojken att gå och pinka.

Edit: Vibratorn skall ju naturligtvis sitta i närheten av blåsan och inte upphöra att vibrera för än blåsan töms. Det blir ju ett slags konstgjord pissnödighet. Eftersom det kanske inte alltid är läge att uppsöka toalett så kan den ju börja vibrera lite försiktigt för att tillta ju pissnödigare han blir.
absolut en bra vidareutveckling, man kan tycka att det borde finnas teknik för detta men jag har inte hittat något!
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av bitvarg »

sm2wls skrev:Man kan inte tänka sig att GPS:en i mobilen fungerar så pass bra att den räcker som bekräftelse på att han befinner sig på toaletten?
I så fall kan man ju lägga upp flera toaletter i en app, och vistelse på toa kvitterar larm. Om han inte lämnar klassrummet/lekplatsen så ljuder larm i telefonen/bluetoothhögtalare.

Tror dock mer på belöning än straff; t.ex. varje kvitterat/verifierat toa-besök renderar i poäng som kan omvandlas till någon form av belöning såsom datortid eller vad han nu finner positivt.
Jag ska testa hur pass bra gps uppdaterar inomhus. funkar det någorlunda så kan det räcka.
Jodå, jag håller helt med i att det är bättre lägga fokus på när bra beteende uppstår. Han har haft åtskilliga system för belöningar med både utlandsvistelser, lekland, inköp av datorer mm. Men tyvärr har det inte gett något varaktigt resultat. Det är en riktigt trist situation och jag tycker synd om grabben och hoppas verkligen att han kan ta sig ur det här.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av RRacer »

Jag har gjort precis en sådan lösning för en ung pojke.
En Texas Instrument Chronos http://www.ti.com/tool/EZ430-CHRONOS som modifierats för att ge diskreta notifieringar vid lämpliga tidpunkter under dagen gjorde hela skillnaden.
Ändringarna i standardfirmware var små och enkla att göra.
Ett armbandsur sticker inte ut från det normala, vilket kan vara viktigt för en pojke med de här problemen.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av bitvarg »

RRacer skrev:Jag har gjort precis en sådan lösning för en ung pojke.
En Texas Instrument Chronos http://www.ti.com/tool/EZ430-CHRONOS som modifierats för att ge diskreta notifieringar vid lämpliga tidpunkter under dagen gjorde hela skillnaden.
Ändringarna i standardfirmware var små och enkla att göra.
Ett armbandsur sticker inte ut från det normala, vilket kan vara viktigt för en pojke med de här problemen.
Hej! Tack för svar. Kan du förklara lite närmare hur din lösning fungerar och om den kvitterar själva toalettbesöket?
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av RRacer »

Ingen kvittering. Den är tänkt att ge en diskret påminnelse att det är dags att gå på toaletten vid lämpliga tidpunkter.
Att den ska vara diskret är viktigt, då jämnåriga skolkamrater kanske inte alltid är så förstående inför problemet.

Jag gjorde det här för 5-6 år sedan, så jag kommer inte ihåg detaljerna.
Jag använde iaf standardkoden för klockan där jag lade in extra notifieringar.
Kompilatorn (Eclipse?) var begränsad på kodstorlek, men om du inte lägger in massor med extra kod så kommer det inte att vara ett problem. Man kan ju alltid skära bort kod som man inte behöver.

Tyvärr så tillverkar inte Texas klockan längre, men den går säkert att få tag på ändå.

*** Rättelse - 433 MHz-varianten av klockan tillverkas inte längre, men det är ju inget som behövs för ett sånt här projekt. ***
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Aktiv påminnelse ett pinka

Inlägg av Borre »

Fast bara en påminnelse har ju inte fungerat i detta fall enligt första inlägget.
Skriv svar