Sida 2 av 3

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 27 december 2017, 21:58:29
av Sverige
Ser inte någon vinst överhuvudtaget att köra med 24V.
Visst kan man höja spänning en aning och få lite mer ljus (och kortare livslängd). Men vanliga halogen är dåliga som de är.
Som sagt, ett par Osram Nattbrytare eller Philips extrem vision på halvljuset och ett par extraljus till helljuset ger mkt bättre resultat.

Att biltillverkare använder klena kablar kan vara mer än bara en ekonomisk fråga. Om kablarna ger ett spänningsfall så lampan "bara" får 12V, ger den en längre livslängd än om den fått 14-15V.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 7 augusti 2018, 10:54:06
av mrfrenzy
Efter önskemål har jag raderat den dubblerade tråden i samma ämne, absolut inget att skämmas för att vara glömsk det drabbar mig nästan varje dag :)

När motorn är igång har du minst 13.8V vid batteriet - om inte, åtgärda detta först.

Då ska du ha minst 13.0V vid varje lampa, har du inte det så köp en enkel reläsats från biltema, har själv satt den i några gamla bilar och det fungerar klockrent:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000033888

Det är bara att montera säkringen vid batteriet och plugga in en kontakt vid varje lampa. Sen kan du köra 55W eller 100W eller vad som behövs (om inte dina reflektorer är i plast).

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 8 augusti 2018, 14:17:43
av StigH
Sverige skrev:Ser inte någon vinst överhuvudtaget att köra med 24V.
Visst kan man höja spänning en aning och få lite mer ljus (och kortare livslängd). Men vanliga halogen är dåliga som de är.
Som sagt, ett par Osram Nattbrytare eller Philips extrem vision på halvljuset och ett par extraljus till helljuset ger mkt bättre resultat.

Att biltillverkare använder klena kablar kan vara mer än bara en ekonomisk fråga. Om kablarna ger ett spänningsfall så lampan "bara" får 12V, ger den en längre livslängd än om den fått 14-15V.
Har nu mätt spänning vid sockel på lampa och på batteri.
Skillnaden är 1V. Mycket.

Jo, jag ser en vinst. med 24V

1. Jag får 75W istf 55W lampor (metallreflektorer!)
2. Matningsspänningen är garanterat ALLTID 100% med 10cm kabel efter omvandlaren. 150W DC/DC omv, en per lampa
3. Slipper leta spänningsfall i en bil där nån annan fibblat med kablaget.

Ska handla lite prylar i morgon varav också en 24V lampa att testa med.
Gör en enkel mockup för att se vad som händer - och om..
Återkommer med resultat snarast :badgrin: .
I o m att jag bara micklar med en lampa blir jämförelsen enkel.

(I tråden avhandlas två olika bilar, en med fyra sep strålkastare med vardera singeltråds H7-lampor och en äldre med dubbeltråds H4.
Prövar med H4 -bilen först)

Edit: Hittade detta, precis vad jag vill ha! Nu kan det bli en komplett elektronikburk mellan bilens ljuskablar och lampan..
Och i nödfall extremt lätt återställningsbart.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-604238/

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 10 augusti 2018, 19:13:03
av StigH
Nu är 12V -> 24V omvandlaren tillfälligt monterad på vä strålkastare. Inställd spänning 26.4V
Om jag ska bedöma i fullt solsken, mycket bättre.
Ska ta ett par bilder när det blivit mörkare.
Effektförlusten uppskattas till några watt. Kylaren på DC/DC:n svagt ljummen.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 10 augusti 2018, 20:25:23
av säter
Inställd spänning 26.4V
Det verkar lågt. :humm:

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 10 augusti 2018, 22:01:22
av mrfrenzy
Ja för normal ljusstyrka ska du ha 28-29V. Det motsvarar 14,4V som man har på 12V system.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 10 augusti 2018, 22:44:33
av StigH
Nu kollat i mörker, det ÄR betydligt bättre, men inte så bra jag förväntat mig.
Ska pröva med högre spänning..

Edit: Enl Philips är märkspänning för en 12V lampa 13.2V, borde alltså vara dubbla vid 24V
Ska maila dem och fråga..

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 11 augusti 2018, 16:01:49
av svanted
varför inte göra ett test på höger strålkastare...
ett ljusrelä med grova säkrade kablar från batteriet och i 12V.
1m med 4 kvadrats kabel och 5 ampere ger 0.1v i spänningsfall.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 11 augusti 2018, 16:21:38
av StigH
Förstör inte nöjet för mig! Glädjedödare.. :twisted:

"Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön kompliziert machen kann.."
Djup visdom..

"Extra ljusrelä (en växl) med feta kablar" har jag använt på flera andra bilar och just här vore det nog lämpligt med 50cm från batteri till hö och drygt metern till vä strålkastare..
Ska pröva med att skruva upp spänningen, först..

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 11 augusti 2018, 18:52:06
av svanted
sorry...
ber skämmigt om ursäkt... :cry:

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 30 augusti 2018, 21:40:00
av StigH
Glömt att redovisa resultatet :oops:
En delrapport här.

Inga problem att koppla in omvandlaren.
Började med att ställa utspänningen på 26.4V. (2x13.2V) Hade en stor vit wellpapp framför båda strålk att kunna avgöra ljusstyrkan, och jämföra 12V med 24V.
Bättre, jorå, men inte imponerad. Hade väntat mig bättre.
Upp med spänningen till 28.5V.
Påtagligt bättre, men fortfarande inte särskilt impad av resultatet. Fortf inte vitt ljus..
Beställde lite blandade bilprylar från DE, halva priset mot SE, skulle kanske offrat några hundringar på en helt ny insats, bara som ett försök ?
Använde en standardlampa 24V, ingen premiumversion. Angiven livslängd för stdlampa är 600-800h, för premiumvarianterna 400h...
Ett snack med lamptillverkare i UK avslöjade att deras premiumversion i stort sett bara var vanliga lampor med sänkt märkspänning, (+ höjda kval krav, typ glödtrådsplac etc) därav skillnaden i livslängd.
Har inte varit ute och kört, kanske man sett mer då?
Återkommer i ämnet.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 31 augusti 2018, 08:22:59
av Glenn
StigH skrev: Min lösning är legal..
StigH skrev: Jo, jag ser en vinst. med 24V

1. Jag får 75W istf 55W lampor (metallreflektorer!)
Fast höjer du till 75W är du genast olaglig oavsett.

Dessutom bränner man lätt sönder kromet på metallreflektorer också om man höjer effekten.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 31 augusti 2018, 10:26:26
av Olle61
Man skulle ju kunna köra lite lägre spänning vid dagsljus och höja i mörker. Då ökar man nog livslängden rejält.

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 31 augusti 2018, 11:01:39
av StigH
Alternativen är ju många.
Lite upptagen med slagsmål nu (Skatteverket..)
Men ska pröva med den klassiska metoden med 12V och mellanrelä. Matn direkt från acken (via säkring) . Kanske räcker tillsammans med premiumlampor?
Är ju lite av både lek och allvar i detta pulande. Man börjar bli gammal (mycket) och vill gärna ha ett bra ljus även om jag försöker undvika mörkerkörning
(Ser inte så illa, klarade synprovet för C-kortet utan korrektion! Det är inte helt enkelt )

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Postat: 31 augusti 2018, 15:16:25
av Sverige
Fortf inte vitt ljus..

Svårt att få vitt med halogen...