Förlängning av IR, RF, BT och HDMI

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Förlängning av IR, RF, BT och HDMI

Inlägg av Jaman42 »

Hej!
Jag håller på att planera lite kabeldragning i mitt pågående husbygge. Om jag förklarar lite hur jag vill att det ska fungera kanske det finns någon som kan komma med tips över hur det kan utföras.

Jag tänkte bygga ett välisolerat skåp med frånluft i taket där jag vill ställa mediaenheter som blu-ray spelare, tv-box, konsol, htpc och sådant. I de rum som har TV tänkte jag fälla in ett skåp bakom varje TV där det finns ström och kanske ett par nätverksuttag, så på väggen i rummet sitter det bara en TV.

Förlänga RF kan man väll göra över coax men jag behöver ju skicka ljud och bild med, det kan bli större sträckor än 10m så det kanske kan bli strul med HDMI-kablar. Eventuell blåtand och RF vet jag inte hur man kan förlänga.

Det mest optimala hade varit om det fanns ett system där jag kunde sätta en master inne i teknikskåpet som har IR, RF och BT sändare samt massa Hdmi. Sedan en slave vid varje TV som har mottagare för att ta emot RF, BT och IR från enheter och skicka vidare till mastern. På slavarna kunde man kanske växla mellan olika kanaler eller ha en utgång för varje kanske. På så vis kunde man använda alla enheter i alla rum, man får turas om att byta kanal bara :)

Några tips på vad det finns för teknik jag skulle kunna använda? Eller är det en ouppnåbar dröm jag har?
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Förlängning av IR, RF, BT och HDMI

Inlägg av E85 »

En sån här kanske kan vara till hjälp? (hdmi över ethernet)
https://www.dustin.se/product/501088437 ... cat6-svart
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förlängning av IR, RF, BT och HDMI

Inlägg av mankan »

HDMI 2.0 är väl upp till 18Gbps så det kan vara lite knepigt att bygga något framtidssäkert.
Skriv svar