Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

Hej!

I mitt hus har jag fjärrvärme. Det finns tre våningsplan och ett garage. Varje del har sin egen värmeslinga och matning från pannrummet där fjärrvärmecentralen sitter. Ibland kan det dock bli lite varmt i de rum som ligger mot söder och det finns ingen temperaturgivare inomhus.

Jag kan alltså “styra” temperaturen på varje våning genom att justera kranarna i pannrummet. Just nu är alla rumstermostater fullt öppna och den framlednings temperatur som är inställd stämmer bra mot 20gr i hela huset om jag har källarens slinga fullt öppen, bottenplan något strypt och övervåningen halvöppen.
Den fjärde slingan går till garaget och den är fullt öppen men där är termostaterna dragna så att temperaturen är ca 10gr.


Vissa veckor och helger är vi bortresta och jag funderar hur vettigt det är att låta ett tomt hus med 300kvm uppvärmd yta ligga konstant på 20gr. Vissa fjärrvärmeleverantörer tillhandahåller appar för temperaturstyrning men det är inte aktuellt hos min leverantör.


Det kan råda olika uppfattningar om energi besparing genom att sänka temperaturen men jag är övertygad om att det finns energi att spara när tiden på sänkning är mer än några timmar.


Så därför behöver jag lite råd på vägen..


Jag tänker mig en enkel telldus styrning i kombination med en arduinostyrd rumstermostat. Jag vill få ut två lägen för värmen.
Hemma: 20gr
Borta: 12gr

Min rutin skulle kunna vara att jag alltid skickar ett kommando (via telldus) 24tim innan jag kommer hem. Arduinon skulle kunna hålla koll på inne tempen för stunden (ofta 12gr men ibland varmare) och den temperatur som råder utomhus.
Beroende på de olika temperaturerna och husets “tröghet” vet arduinon när det är dags att knäppa upp värmen så att den är 20gr när jag anländer ett dygn senare. Ungefär som en modern motorvärmare där jag ställer tiden för avresa.
Skulle utetemperaturen stiga under de sista 24 timmarna så får jag ta det.

Som en glad amatör har jag därför börjat läsa arduino programmering i kjells bok :-).  Det kommer nog lösa sig bra men jag tar gärna emot råd för detta behov!


Alternativ 1:
Först hade jag tänkt bygga 4st styrservon som reglerar mina 4 kranar på värmeslingorna. Är jag borta stryps varje våningsplan till 12gr.
Om det skulle innebära att alla kranar är helt stängda sommartid så skulle matningen till fjärrvärmecentralen brytas så att cirkulationspumpen inte behöver jobba mot tryck.
Lite mera programmering eftersom kranarna regleras olika beroende på temperatur.

Alternativ 2:
När jag överlagt med mig själv en stund kom jag på att jag borde kunna strunta i kranstyrning och istället bara bryta spänningen till fjärrvärmecentralen. Tappvatten och inställningar fungerar som vanligt oberoende om centralen är strömlös. Backup batteriet håller två år.
När centralen får spänning igen så börjar den på nytt cirkulera fram varmvatten i systemet.

-Kan man styra värmen på samma sätt som ett el element? Dvs arduinon ligger och slår av/på spänningsmatningen så att värmen inte överstiger 12gr när jag är borta och när jag är hemma så är den alltid påslagen.

När besiktningsmannen kom och kollade installationen på fjärrvärmen förra sommaren frågaden han varför jag hade systemet i drift. "det är ju onödigt att pumpa runt varmvatten i rören när det redan är 20gr ute, stäng av grejorna så slipper du betala". Det stämde bra och sedan dess är anläggningen avstängd maj - aug.

Rent konstruktionsmässigt vore det mycket enkelt att bara bygga ett styrt relä istället för en servolösning. Det är ju helt ok att ha ett temperaturspann på 2gr så att den inte behöver ligga och slå hela tiden. Dvs bryter ner till 11 gr och sedan slå på upp till 13gr för att sedan bryta igen.

Vad tror ni skulle kunna fungera? Det kanske finns någon som har samma funderingar och redan löst problemet?

Mycket tacksam för inlägg!! Jag bifogar lite bilder på grejorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

Inkommande och utgående ledningar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

En av fyra kranar som reglerar våningsplanen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av kodar-holger »

SMHI tillhandahåller iaf sin ände på problemet om man vill komplicera det hela ännu mera genom att inte bara titta på temperaturen ute just nu utan spå den framåt i kaffesump.

http://www.smhi.se/2.153/professionella ... ng-1.21092

Har ingen aning om vad priset är men gissar att det inte lönar sig för små fastigheter.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av AndLi »

Vill man inte ha motionskörning på cirkpumparna sommarhalvåret? Så de startar igen på hösten?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för modell på den danfossregulatorn?
Troligen finns en funktion för tillfällig sänkning som aktiveras genom en ingång.

Om det saknas kan man bara låta ett relä koppla in en resistor parallellt eller i serie med utegivaren.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

Danfoss heter ECL Comfort 110 Applikation 130
Kamstrup heter MULTICAL 602
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

kodar-holger skrev:SMHI tillhandahåller iaf sin ände på problemet om man vill komplicera det hela ännu mera genom att inte bara titta på temperaturen ute just nu utan spå den framåt i kaffesump.

http://www.smhi.se/2.153/professionella ... ng-1.21092

Har ingen aning om vad priset är men gissar att det inte lönar sig för små fastigheter.

-Klockrent, det får bli premium! :-)
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

AndLi skrev:Vill man inte ha motionskörning på cirkpumparna sommarhalvåret? Så de startar igen på hösten?
Bra synpunkt, man ska nog inte ha dom stillastående för länge!
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

frenzy; det vore ju kanon om man kan aktivera en sänkning via en ingång! Det går ju att lägga in nattsänkning etc i Danfoss via displayen så tekniken finns förstås där bakom..
-men jag hade inte tänkt på att lura utegivaren! Det skulle ju vara ytterligare ett alternativ, hur kan jag mäta och räkna på detta?

Tänker jag rätt om jag i sådana fall skulle behöva "lura" den med samma grader som sänkningen? Dvs 20-12= 8gr?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla sidan 31 i manualen till danfossregulatorn.
Du behöver bara kortsluta plint 11 och 12 för att sänka till den programmerade standbytemperaturen.

När kortslutningen tas bort återgås det automatiskt till 20 grader.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av bitvarg »

hej!

Stort tack för rådgivning! Nu blev mitt projekt rejält förminskat gentemot vad jag tänkte från början. Men det är ju hela poängen att dela med sig istället för att sitta i sin lilla bubbla :-)

frenzy: du var ju snabb som sjutton att leta upp överstyrningen i manualen, kan du hjälpa mig ytterligare?
http://konsument.danfoss.com/PCMPDF/VIK ... ECL110.pdf

Det finns ju fyra lägen att välja mellan från displayen (sid9) Auto, Komfort, Sänkning, Standby)
Via överstyrningen (sid31) kan jag välja mellan Off/Sänkning/Komfort.

Vad jag kan läsa mig till skulle det funka att lägga in ett schema för Komfort, där jag anger att hela dygnet ska vara en komfortperiod (sid10) och sedan åberopa läget via kortslutning av plintarna.
-Framledningstemperaturen, är det då samma som "temp min" under denna komfortperiod?

Egentligen samma fråga om jag istället väljer att styra till läget Sänkning, vilket verkar enklare (sid21), blir det då samma framledningstemperatur som "temp min"? Men om jag även läser på sid24, ange Totalstopp=ON och sätta linje 7093, standby till den framledningstemperatur jag vill ha, så blir det den istället? Borde vara precis det jag är ute efter i sådana fall.

Jag ska gå ner och testa snart annars, det framgår nog vad som händer i de olika alternativen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av TomasL »

Börja med det grundläggande, justera in flöden i värmesystemet först, innan du hittar på något annat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av mrfrenzy »

Bitvarg: jag är inte 100% insatt i denna modell, men finessen med att använda dom olika lägena är att du styr mot beräknad rumstemperatur, inte någon fast framledning.

Får du till en sänkning på 8 grader har du alltså 12 grader inne oavsett årstid.

Styr man mot en fast framledningstemperatur blir det galet när utomhustempen ändrar sig.

TomasL: som jag tolkat det är flödena perfekt avstämda, TS vill bara få till sänkt rumstemperatur när huset är obebott.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra temperaturen i hus med fjärrvärme

Inlägg av TomasL »

Så tolkar inte jag det, jag tolkar det som att TS öppnar och stänger diverse kulventiler med jämna mellanrum.

Dessutom är det inte speciellt bra att sänka temperaturen i fastigheten när man är borta.
Det blir mycket lätt fukt och mögel, dessutom riskerar man att "flytta" isolationen innanför väggarna.
När så sker så får man mycket snabbt fuktutfällning i väggarna.
Isolationen och fuktspärren fungerar bara om temperaturdifferensen är tillräckligt hög, så att man aldrig kommer under daggpunkten i eller på väggen.
Skriv svar