Behöver ritning på en db (SPL) mätare!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Behöver ritning på en db (SPL) mätare!

Inlägg av Fagge »

Jag ska bygga en decibellmätare för ljudtryck "SPL" & är på jakt efter en ritning på en sådan.

Krav 80- >150db.
Finns de någon här som har byggt nått liknande innan?.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag såg en riting på en sådan i allt om lektonik för inte så länge sedan. Med det blev aldrig något bygge. Den var byggd runt en vu.meter eller vad dom heter och ett filter för att få en db-A karaktär
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja nej de duger inte, behöver vara precition med en decimal.
mats@rs-racing.se
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 juni 2003, 16:03:20
Ort: Ludvika/Sandviken
Kontakt:

Inlägg av mats@rs-racing.se »

Är det för dB drag sammanhang?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jajja men!.
Sådana mätare är så jädrans dyra att köpa ju.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag är också intresserad av en sådan! JAg sysslar med PA och skulle gärna vilja veta hur skadligt det är på en sifferskala :!:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14879
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

vad är det för mening med att mäta med en decimals upplösning (0,1 dB) om mikrofonen oftast har ett fel på +-2 dB över 20-20 kHz, och ett absolutfel (offset ) på kanske +- 4 dB ?

panasonic gör en billig mic (WD-60A) som också säljs av Minic under märket Monacor (MCE-2000 heter micken)

kolla också på www.linkwitzlab.com för rekommendationer på denna.

Man kan köpa en kalibrerad mikrofonkapsel av samma sort av en kille som heter Giardin , sök på namnet så hittar du. Kostar ca 35 US$. Då får du med en kalibreringsfil , avsedd att matas in i diverse mätprogram för högtalare som använder datorns ljudkort. Den är dessutom absolutkalibrerad , du får ett värde på känsligheten i mV/dB vid 1 kHz, samt en frekvensresponskurva.

i princip kan du ta en mikförstärkare , koppla till en lin-dB omvandlare (t e x MAX 636, a k a AD636) , true RMS omvandlare som använts i ett gammalt AoE bygge från 93-94 någon gång.

för lite info om detta kolla på www.speakerworkshop.com, www.hififorum.nu sektion DIY , www.diyaudio.com.

/riokard
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Vid db drag sammanhang då mäter man basljud mellan typ 40-100Hz så de räcker att micken är liniär inom de lilla området, & då är de inga större problem att mäta med decimaler. Kruxet kan vara att få tag på en mic som klarar att mäta vid sådana extrema ljudtryck.
Skriv svar