Dosering av gödning bevattning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Hej!
Har länge gått å grunnat på hur man enklast och billigast skulle kunna få till automatisk/semiautomatisk dosering av gödning i ett bevattningssystem (gräsmatta med popup-spridare)
Tanken är att på något sätt kunna injecera en viss mängd gödning (flytande) när bevattningen går.
Vattnet kommer ifrån en brunn med hjälp av en pump.

Saker jag varit inne på och som jag redan har är gödningsinjektor för slang som ser ut ungefär som nedan.
Problemet med denna är att jag inte litar på den för "fast" installation samt att den inte klarar flödet jag har (50l/min)
$_35.jpg
En annan lösning skulle vara att använda en peristaltisk pump (vilket jag har en modell större)
Dock tror jag inte att en sådan orkar överkomma trycket i systemet för att få in gödningen (3-4bar)
Möjligen om ett kärl trycksätts med vatten ifrån pumpen kan det gå.

Ett tredje alternativt i mina tankar har varit någon form av kolvpump tillverkat av en motor som driver en gängstång som i sin tur driver en kolv och två backventiler.

Tankar och ideer på hur man kan göra detta på ett enkelt sätt mottages tacksamt.
Såklart finns det kommersiella enheter som kan göra detta men de är allt för dyra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av Icecap »

Bara en omedelbar idé - som kanske inte är genomförbar - men om nu det finns en gummiblåsa mellan bevattningsledningen efter ventilen (av/på) och gödningsmedelskärlet kommer trycket ju att vara nära nog identisk. Någon form av luftning måste såklart ske för att kompensera vid avstängd vatten.

På det vis skulle en pump bara trycka differensen som ville vara minimal.

Om man ta två tanka ovanpå varandra, den understa är bevattningstanken och den trycker upp luft från toppen via ett rör till toppen av gödselstanken. Någon flottör-ventil ska det finnas så att om luften i bevattningstanken pyser ut ska slangen till gödselstanken stängas. Detta sätt kan eliminera gummiblåsan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av lillahuset »

Endast en dåre eller spritt språngande galen gräsklipparfetischist skulle komma på idén att gödsla gräsmattan. :shock:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av grym »

kan hålla med lilla huset :tumupp:

men, är pumpen enbart till gräsbevattningen?
i så fall kan man ju trycka i gödningen innan pumpen, där har man ju undertryck

men med en större peristaltisk pump så är det ju bara att prova vilket tryck den kommer upp i
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Jovisst är det onödigt att göda gräsmattan, kan ha bara sten över allt.
Men smaken är väl som baken :) Personligen gillar jag en grön och fin gräsmatta men även utmaningen att försöka få den fin.

Pumpen ger även vatten till "vanliga" vattenposter men visst har tanken slagit mig att köra något på sugsidan.
Får fundera vidare på det, kanske sätta en backventil och en magnetventil i kombination med en flödesmätare som kan reglera hur mycket gödning som skall köras in.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av elshorto »

Har man installerat spridare så är det ju pinsamt att gå runt med slangen. Annars kan man använda flaska liknande den på länken nedan.
http://www.clasohlson.com/se/Mossa-GTI- ... okie=false

Dricker du vattnet från pumpen också?
Annars kunde man ju fundera på att trycka in gödningen på sugsidan med en pump man kan styra flödet på (alternativt späda gödningen innan pumpen).

Eller så smyger du ut med slangen på natten när ingen ser. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av grym »

vilka mängder handlar det om egenteligen?

fulvariant
om det inte är för stora mängder så kan man ju hälla ner det i en lämpligt tryckkärl, som i botten går till bevattnings, tja , kontaktpunkt

sedan så när man vill ha ut gödslet så tar man tryckluft, 8 bar och trycker ut det, lätt att göra om man har tank och kompressor

eller har jag nog några 600bars pumpar liggandes :badgrin:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av NULL »

Går det att få till ejektorfunktion någonstans?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Med ejektor menar du att den suger med sig vatten av det befintliga vattenflödet?
Det är i så fall mojängen på första bilden fungerar, dock är denna på tok för liten för det totala flödet även om detta inte är stort (50l/min) så är inte den "injektorn" jag köpte på ebay anpassad för detta utan endast för att sätta på en slang.

Är det svårt att tillverka en större sådan tro?
Jag har svarv och cncfräs m.m.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av Purre »

danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av danielr112 »

Lite off men ska själva gräva ner bevattning till nästa år. Jag är också sådan som vill ha grön och jämn och fin matta och det är itne svårt idag.

Vad gör du med för sprinklers och slang? Kör du tidbaserad vattning och flera kanaler?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

De har jag noterat tidigare, men 2500kr och uppåt är det inte värt att sprida gödningen.
Men det är helt klart den mest optimala metoden.
Undrar om man skulle kunna få tag i en pump med högt tryck och som är oxidationsbeständig på ebay.
Någon som vet pumptyp som ger högt tryck men relativt lågt flöde?
danielr112 skrev:Lite off men ska själva gräva ner bevattning till nästa år. Jag är också sådan som vill ha grön och jämn och fin matta och det är itne svårt idag.

Vad gör du med för sprinklers och slang? Kör du tidbaserad vattning och flera kanaler?
Jag kör med Hunters spridare, lite blandat.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/tradg ... e-pop-up-/

Själv har jag enbart två zoner och kör dem båda samtidigt.
Slang är vanlig PEM slang dragit en "matning" där man sen använder anborrningsbygel allt är plast på bevattningssidan då det inte ser tryck mer än när det vattnas.
Allt på konstanttryckssidan är metallkopplingar (förutom slangen då)

Styrningen är manuell då jag behöver vattna relativt lite.
Är dock kopplat till IHC system (smart hus system) så jag kan styra pump och zonerna ifrån mobilen.

Hjälpte till och installerade ett större system hos mina föräldrar och de har en bevattningsdator vilket fungerar mycket bra. Dock utan fukt/regn styrning.
De nyttjar 6 zoner + pumpstyrningen.
Körs samma tid varje kväll i två svep för att vattnet skall kunna rinna undan.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av danielr112 »

Nice! Precis samma som jag tittat på. Pga av lite mycket projekt i år blev det alldrig nedgrävt tidigare men då jag har grävaren är det lätt att bara maska ner. Jag har runt 2200m2 som ska bevattnas nu i början. Men då jag har ett par träd i kanten tänkte jag dra separata slingor så jag jag styra mängden beroende på område.

Räknar med 3 områden på detta (Pem slang kostar ju inget ändå)
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Spännande, nej slangen är billig så snåla inte med dimensionen på detta eller zonindelning.
Visst magnetventilerna och kabel blir en kostnad.
Mycket beror på vilket flöde du kan leverera och hur stora munstycken du skall ha i spridarna.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av danielr112 »

Pumpen som sådan är vald att klara hus + ladugård + bevattning. Och nej jag har inte ladugård längre :)

Bytte djuppumpen i år och då drog jag till med en större variant för att ha kapacitet över utan problem.


Ang gödning. Jag tänker mig principen som används på en högtryckstvätt där man har t ex schampo. Där man har en injektor kopplad som suger från en flaska. Bör väl ev kunna funka?
Skriv svar