Växtbelysning i fönster

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Nu när novembermörkret har gett vika för decembermörkret så känns det passande att fundera över lite växtbelysning. Jag har några orkidéer som står i ett fönster och även andra växter i andra fönster. Växtbelysning bestående av röd + blå leds har jag testat förut och den belysningen skulle huset se ut som en bordell... inte önskvärt.

Tanken jag har är att köpa ledstrip från Yuji för att få lite vettig färgåtergivning så att växterna ser ut som de ska. Denna strip skulle då monteras på fönstersmygen över fönstret, eftersom de flesta av mina fönster är pivothängda får lösningen inte bygga på höjden.

Men, nu utvecklas detta snart till ett projekt... Jag inser att Yuji saluför en typ av ledstrip med leds med två olika färgtemperaturer. Det skulle då betyda att det går att styra färgtemperaturen på ledstripen. Nu tyckte jag att det började bli intressant.

En liten MCU med sensorer för att mäta ljusintensitet och temperatur skulle alltså kunna reglera ledstripen och mäta omgivningen. Det skulle till exempel gå att matcha färgtemperaturen utomhus. Det skulle gå att skapa en artificiell sommardag där ledstripen byter färg från morgon till kväll. Allt i mitt fönster.

Har någon gjort något liknande innan?
Finns det en färdig lösning att köpa för mindre än en arm och ett ben?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av FormerMazda »

Kul att du har köpt "Yuji-LEDs"! :) Jag är galet sugen på att se detta i verkligheten, så har du en fnutt med 3-LEDs (kortaste klipplängd?) att avyttra så är jag riktigt sugen!

Beträffande projektet, klart kul idé!
Och kanske ska du hellre tidsstyra det? Varmare ljus morgon och kväll, och kallare på dagen? Det är ju inga konstigheter alls med en uC typ arduino eller liknande.
Färdiga sådana styrningar? Kanske finns. Men kostnaden är ju LED-listen här. Och det har jag inte sett nån annan stans än.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Har inte köpt ännu men är bra nära... börjar bli så nyfiken att jag nog inte kan rättfärdiga att inte köpa. :vissla:
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Supersnigel »

Kul projekt. Har inget liknande projekt på gång i närtid men kan köpa 0,5m av dig om du får för dig att köpa en rulle och inte behöver hela.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Jag kunde inte låta bli, jag beställde en rulle nu. Måste ha belysning på något vis. :vissla:
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av FormerMazda »

Det kliar i klicka-hem-fingret på mig med nu! :D
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Jag köpte den variant som drivs med 24V och tänkte jag skulle driva det hela med laptop-laddare, jag har tillgång till några äldre Dell-laddare. De ger 19,5 V och tillräckligt med effekt för några meter ledstrip (18 W/m). Behovet i mitt fönster är ungefär 2,5 meter slinga totalt.

För att lösa det kollar jag efter prisvärd switch-regulator som kan ta mig från 19,5 till 24 volt. LM2577 hos Electrokit verkar vara en möjlig kandidat men är den inte lite dyr?

Vad tycker en switchregulator om att driva en PWM-last? Är det bekymmersfritt?
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Spazze »

Dom där lysdioderna är väl så bredstrålande att en tämligen liten del av ljuset hamnar på växterna om lysdioderna är längre bort än någon decimeter från växterna?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Nej, helt bra är det förstås inte med den spridningsvinkeln (120°). Jag hoppas lite på att fönsterkarm och rullgardin ska agera reflektor och hjälpa lite av ljuset att hamna på rätt ställe. Om jag tänker rätt ska dessutom 18 lm * 60 st/m * 1.2 m = 1080 lm. Det brukar man väl säga är ungefär 100 W glödlampa? Detta är då av varje färgtemperatur.

I värsta fall ser det bara fint ut och hjälper inte växterna ett smack...
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Letar runt lite efter olika boost-regulatorer. TPS55340 verkar intressant. Induktorn verkar kunna bli lite mindre som resultat av lite högre switchfrekvens. Jag vill ha 24V och 2A ut och det finns det marginal till. Flera leverantörer har den runt 80 kr för fåtal så det är åtminstone hanterbart.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

Har fått hem och testkört slingan nu. Spontant så är det bra mycket ljus och det kan bli väldigt intressant med de två färgtemperaturerna. Däremot ligger det något i att spridningen antagligen är för stor för växternas skull, däremot finns det nog goda förutsättningarna att växterna kommer se bra ut.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av )ExecutoR( »

Spännande tråd!
Men om tanken är att växterna ska kunna ta nytta av ljuset är det nog helt fel våglängder. Personligen skulle jag nog experimentera med det blå-röda ljuset i kombination med grönt för att få RGB som i teorin borde uppfattas mer som vitt "vanligt" ljus. Då behöver du inte välja bort våglängderna växterna gillar.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av Rohan »

No offense men, porrigare än blå + rött = lila i mitt fönster blir det inte. :shock: Sen ska det godkännas på högre ort också... :|

Vill jag att folk i byn ska börja prata så kör jag på lila!

Men jag uppskattar glada tillrop! Ska försöka mig på något litet drivkort inom kort.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag menade att det borde gå att köra blått + rött (de våglängder växterna vill ha) + grönt (för att vi inte ska uppfatta ljuset som lila precis som du pratar om). Labbar man lite med mängderna rött, blått och grönt går det att få till ljus som vi uppfattar som vitt utan att ha plockat bort det blå och röda som växterna vill ha, precis som en vanlig RGB-diod kan lysa "vitt".
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Re: Växtbelysning i fönster

Inlägg av jacobse »

När jag byggde mitt lilla aquaponic system som står på skrivbordet läste jag på lite lätt om belysning. Då läste jag på flera ställen att varje enskild LED måste vara på minst 1 W för att växterna skulle få någon nytta av dem. Jag kör nu sen någon månad tillbaka med 3 W led lika delar rött, blått och vitt. Det växer nu riktigt bra.
Skriv svar