Egen CD-spelare av IDE-drive

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av hanzibal »

För ungefär ett år sen gjorde jag en CD-spelare där jag lät en uC styra en gammal ATAPI-kompatibel CD-drive genom att bit-banga IDE-gränssnittet.

Kopplade in en 16x2 LCD och styrde med IR-fjärr:
image.jpg
Jag har länge gått och grunnat på om man skulle orka ta fram ett kort för detta och undrar därför om det finns något intresse för en slags open source CD-spelare?

Kunde bli ett höst/vinter-projekt om man nu får tid vill säga....

Man kunde förbättra designen på många sätt, byta uC till en mer populär/utbredd typ, sätta dit en S/PDIF -> I2S -> DAC av klass, integrera nätdel mm. Mjukvaran kan såklart också bli bättre, t.ex. visa låttitlar och inte bara spår-nummer och säkert en massa annat fin-lir.

Man kunde också låta en Raspberry Pi köra kärran.

Här finns en demo-video där jag även anslöt en liten D-amp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av blueint »

Om man dumpar låtarna som .WAV på ett flashminne så slipper man hela skivenheten. Saknas bara en D/A så är det komplett..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av hanzibal »

Då får man ju inte uppleva tjusningen av mekanik och laser i samarbete :-)

Fast såklart, finns det inget intresse så finns det inte.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av blueint »

Det finns säkert fler medlemmar ;)
Oavsett så brukar det ju behövas en rippningsfunktion.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av hanzibal »

Aha, du tänker dig en "autoripper"-feature på enheten?

Ett problem vore i så fall att utläsning av audiodatat skulle ta evigheter med nuvarande bitbanging av IDE-bussen.

Möjligen skulle man med särskild h/w kunna spara ned S/P-DIF men även den signalen är mycket snabb (minst 10Mhz ojmr).

Dessutom förväntar sig väl de flesta ripping i mångmultipla hastigheten.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av Gizmo »

Annars, en sak som hade varit cool, och som jag hade försökt införa vore ju pitchmöjlighet och bpm-mätare.
Då kan det bli en open source DJ-spelare, vilket vore riktigt coolt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av hanzibal »

Grejen med ATAPI-drivarna är att de är smarta, så smarta att man i stort sett bara behöver bitbanga över själva kommandot "play" sedan spelar de hela ljud-CDn från första till sista låt utan att man behöver göra ngt mer. Ljudet kommer ut analogt via inbyggd DAC på linjenivå (ibland även inbyggd h-lursförstärkare) samt digitalt via S/PDIF.

En pitch-funktion skulle nog kräva att man läser ut själva audiodatat till en buffert stor nog så att man hinner anpassa utläsningshastigheten i förhållande till uppspelningshastigheten utan varken over- eller underflow.

Bpm-mätare däremot borde man kunna fixa med uC:ns AD-omvandlare och en smart algoritm för vilken analog ljudsignal som helst, denna ej undantagen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av TomasL »

hanzibal skrev:Då får man ju inte uppleva tjusningen av mekanik och laser i samarbete :-)

Fast såklart, finns det inget intresse så finns det inte.
Roligare vore att få en DAT att spela musik, i stället för bara data.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av Gizmo »

Undrar hur de gör i dj-spelare. Borde öppna min och kika. Misstänker att de kör vanliga dator-cd-rom (eller kanske brännare rent utav) då dessa är gjorda för variabel hastighet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av hanzibal »

DAT har väl använts mycket för musik?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av TomasL »

Jo, men de är behäftade med ett antal nackdelar, medvetet designade för att inte bli så bra.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av blueint »

Det vart väl endast att man ändrade samplingshastigheten från 44,1 kHz till 48 kHz så att det garanterat inte kunda fixa bit-exakta kopior? i övrigt är det nog inga problem att spela ljud på DAT.

Helixavsökningen som bandhuvudet använder är dock inte så tillförlitligt som tekniken som QIC mm använder om jag minns rätt. Så man kanske inte skall satsa sina viktiga data på DAT..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av TomasL »

Nja, snarare tvärtom.
Det hade inte med Samplingshastigheterna att göra, utan det enkla faktum att man inte kunde kopiera, vare sig digitalt eller analogt, mer än en generation.
Beträffande samplingshastighetenen så var den på de flesta maskiner valbar 44,1/48kHz.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av psynoise »

Gizmo skrev:Undrar hur de gör i dj-spelare. Borde öppna min och kika. Misstänker att de kör vanliga dator-cd-rom (eller kanske brännare rent utav) då dessa är gjorda för variabel hastighet.
Idag är det säkert mycket likt en PC. Dock har jag för mig i äldre DJ CD-spelare styrdes klockan som skötte både avläsning och digital till analog omvandling. Detta ställde sedan till med problem när DJ CD-spelare började få S/PDIF då utgångens bithastighet hängde med pitch-kontrollen :).

Tyvärr är jag inte säker utan endast vad jag svagt minns. Däremot borde en service manual över någon äldre DJ CD-spelare kunna avslöja en del.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Egen CD-spelare av IDE-drive

Inlägg av hanzibal »

Är det verkligen troligt att man stoppat i h/w som kan jämföras med en PC för en sån (relativt) enkel sak?
Skriv svar