Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Efter gamla erfarenheter av hur snabbt kondensatorer laddas ur vid kortslutning(!) verkar detta mer än livsfarligt.
http://laserhacker.com/?p=323
http://laserhacker.com/?p=323
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Det vanliga bly-syra batteri är definitivt mer farligt! Om det exploderar slungas svavelsyra runt tillsamman med rester från batteriet.
Och de explosioner är inte helt ovanliga heller.
Sedan är killens påstående lite konstig. Vid att byta till kondensatorbanken är allt bättre - så länge han även lägger till ett solpanel!
Han hade nog fått samma funktion med bara solpanelen.
Så det är en ganska vanlig sak på internet: jag förbättrar funktionen vid att ta en annan komponent - att jag lägger till lite annat betyder väl inget
Men att byta ackumulatorn till supercap är inte en dum idé till att börja med, frågan är bara om de tål kylan. Att lägga till en solpanel är definitivt en bra idé också.
Och de explosioner är inte helt ovanliga heller.
Sedan är killens påstående lite konstig. Vid att byta till kondensatorbanken är allt bättre - så länge han även lägger till ett solpanel!
Han hade nog fått samma funktion med bara solpanelen.
Så det är en ganska vanlig sak på internet: jag förbättrar funktionen vid att ta en annan komponent - att jag lägger till lite annat betyder väl inget
Men att byta ackumulatorn till supercap är inte en dum idé till att börja med, frågan är bara om de tål kylan. Att lägga till en solpanel är definitivt en bra idé också.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Frågan är hur batteriet i den döda bilen mår när man kopplar på super kondingarna, lär ju vara en skaplig ström som åker över cellerna om man har den parallellt med kondingarna.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Jag tänkte mest på hur hanterade kondensator paketet. Anslutningspolerna var ju oisolerade och det finns ju mycket metall under motorhuven.bearing skrev:Vad är livsfarligt?
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
alltid i samband med supercap så glömmer man bort/vill inte visa att energimänden är väldigt liten i en Supercap även om strömförmågan är stor. Det är skillnad på ett antal Amperesekunder (F) som en supercap har och antal Amperetimmar som en (bly)batteri har.
man kan driva startmotorn i varmt väder i kanske 10 sekunder med 225 Farad kondingar om spänningen går från 12 till 8 Volt, men det kommer inte att hålla igång parkeringslyse i 8 timmar eller ens en kvart
man kan driva startmotorn i varmt väder i kanske 10 sekunder med 225 Farad kondingar om spänningen går från 12 till 8 Volt, men det kommer inte att hålla igång parkeringslyse i 8 timmar eller ens en kvart
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
nej men som starthjälp är det ju bra, samma med att ha det i bilen permanent och med larm och sådana småförbukare kan ställa till det, därför har han solpanelen.
själv tror jag mer på denna
själv tror jag mer på denna
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Många ställen (läs: mobiltelefoner) används supercap parallellt med det vanliga batteri för att förlänga drifttiden. En vanlig GSM sänder ju i pulser varför supercap'en jämnar ut dessa så att batteriet kan vara mer urladdad (vilket ju höjer Ri) men ändå fortfarande kan driva sändarsteget.
Men rätt sak till rätt funktion, jag är övertygad om att en supercap-bank kan ersätta bilackumulatorn, frågan är bara hur stor den ska vara.
Men rätt sak till rätt funktion, jag är övertygad om att en supercap-bank kan ersätta bilackumulatorn, frågan är bara hur stor den ska vara.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Eller som du säger i mobiler att super cap och li ion/po batteri. super cap för snabba urladdningar, typ startström till motor, tändning av gasurladdnigslampor etc, och sen några celler batteri för tex småförbrukare när motorn inte är igång.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Det gör man nog, men framförallt sparar man bly.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Det fins LiPol-batterier inom elflyg/el-helikopter som lätt skulle kunna starta en bil med mindre spänningsfall än i bilen sittande blybatter och är fortfarande löjligt liten i vikt och storlek...
Det fins dock en fördel med blybatter - den är jäkligt beprövad robust för situationen som är i en bil och resonabel livslängd och attraktiv och fungerande återvinningskrets iom. metallvärdet, vilket dom flesta andra supercap/andra batterilösningar brister i... de flesta andra behöver någon form av elektronisk övervakning och reglering för att livslängden inte skall bli kort eller batterierna farliga - och elektronik beror väldigt mycket på ambitionen av tillverkaren om den fortfarande funkar eller inte efter 10-15 år i en bil och också vad det kostar att byta när det är trasigt.
Att använda olika former av stora kapacitancer är ju standard för att hantera strömspika och strömrusningarr, supercap är bara en speciell form av det med mycket kapacitans per volym - men om jag mins rätt så är det inte sådär jättelåga i inre resistans i jämförelse med tex. vanliga elektrolyter då supercap ofta arbetar med aktiv kol (eller nanopartiklar som det heter nu...) och svavelsyran som beståndsdelar och relativt liten spänning per cell och då arbetar man med kolets stora inre yta i form av porer och den vägen får hög kapacitans - det är aktiva ytan och avstånd mellan +/- lagren samt dielectricitetskonstanten mellan ytorna (plus spänningshållfasthet och läckage) som är nyckelfaktorn när det gäller kondensatorer.
Det fins dock en fördel med blybatter - den är jäkligt beprövad robust för situationen som är i en bil och resonabel livslängd och attraktiv och fungerande återvinningskrets iom. metallvärdet, vilket dom flesta andra supercap/andra batterilösningar brister i... de flesta andra behöver någon form av elektronisk övervakning och reglering för att livslängden inte skall bli kort eller batterierna farliga - och elektronik beror väldigt mycket på ambitionen av tillverkaren om den fortfarande funkar eller inte efter 10-15 år i en bil och också vad det kostar att byta när det är trasigt.
Att använda olika former av stora kapacitancer är ju standard för att hantera strömspika och strömrusningarr, supercap är bara en speciell form av det med mycket kapacitans per volym - men om jag mins rätt så är det inte sådär jättelåga i inre resistans i jämförelse med tex. vanliga elektrolyter då supercap ofta arbetar med aktiv kol (eller nanopartiklar som det heter nu...) och svavelsyran som beståndsdelar och relativt liten spänning per cell och då arbetar man med kolets stora inre yta i form av porer och den vägen får hög kapacitans - det är aktiva ytan och avstånd mellan +/- lagren samt dielectricitetskonstanten mellan ytorna (plus spänningshållfasthet och läckage) som är nyckelfaktorn när det gäller kondensatorer.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Finns ju startbatterier i Lifepo4 kemi som är direktkompitbla med 12V fordonsel - väger ju ingeting.
Dock är dom köldkänsliga och klarar inte leverera ström nog - så bly är inte ute som startbatteri.
Dock är dom köldkänsliga och klarar inte leverera ström nog - så bly är inte ute som startbatteri.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Apropå alternativa bilbatterier så läste jag om nån som körde ett NiFe batteri som bilbatteri. De behöver ju lite skötsel med vätskepåfyllning men batteriet var numera överflyttat till den tredje bilen (bilarna i sig hade däremot tagit slut...).
De är väl rätt lika blybatterier i laddningscykel, spänning och användning.
De är väl rätt lika blybatterier i laddningscykel, spänning och användning.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Blybatterier är ju helsega i kyla. Anledningen att de klarar starta en bil i kyla ändå beror på att de är överdimensionerade i normala temperaturer.Biker skrev:Finns ju startbatterier i Lifepo4 kemi som är direktkompitbla med 12V fordonsel - väger ju ingeting.
Dock är dom köldkänsliga och klarar inte leverera ström nog - så bly är inte ute som startbatteri.
Kina LiFePo4-starbatterierna kan tänkas vara lite klena i kyla.
Ett bra LiFePo4 (läs: A123) klarar 60C, ett blybatteri ca 10C.
Nackdelen med LiFePo4 är priset och att de 'bör' ha cell-balancerad laddning och BMS.