Bygga eget nätaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Castello »

Hej! Det här blir mitt första inlägg på forumet, det ska bli roligt att komma igång!

Jag har läst en del om att bygga ett eget labaggregat, både här och på andra ställen och vid något tillfälle gjorde jag ett (möjligtvis förhastat) köp av en ringkärnetrafo som lämnar 2x15V, 2.66A. Nu inser jag ju att det är smart att ha negativ spänning ut också, och det är ju lätt fixat om man kan nöja sig med maximalt +-15V, eller vad som nu blir över vid utgångarna. Jag tänker mig en enkel krets med variabla spänningsregulatorer, typ LM317/LM337. Men det skulle ju vara trevligt med lite högre spänning då många OP-ampar etc. kräver +-18 eller ännu högre. Som jag ser det nu har jag tre alternativ:

1. 0-30V
2. +-15V
3. +-30V, användandes halvvågslikriktare och ett par riktigt feta kondningar.

Så mina frågor är nu:

- Räcker det med +-15V för att driva en krets som kräver exemplevis +-18V, om man betänker att transformatorns spänning är för effektivvärdet och toppspänningen kommer vara drygt 21V?
- Det tredje alternativet tycker jag låter intressant, men blir strömkvaliteten "tillräckligt god" med en halvvågslikriktare? Hur stora kondensatorer kan tänkas behövas?
- Vilket av de tre alternativen är enligt er mening mest användbara?
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Niklas-k »

Halvågslikriktning? Duger ju endast om du skall bygga en billig blyackladdare :D
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Castello »

Ah, då lägger jag en nej-röst i den skålen :) Det var en lite spontan tanke, jag tänkte att om kondensatorerna är tillräckligt stora så kanske...! Nåja. Vad tror du om att använda +-15V , eller i praktiken +-21V då? Man får kanske ut +-18V, men är det tillräckligt för att driva tillräckligt många kretsar som en hobbyist kan vara intresserad av?
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av MiaM »

Om 2x15V avser två helt separata lindningar så kan du förstås halvvågslikrikta fram 2*30V rakt av.

Om 2x15V avser en lindning med mittuttag (alltså tre anslutningar) så åker du på någon slags spänningsdubblare för att få 2*30V.

Hur ser din trafo ut?

Huruvida 2*15V AC räcker för 2*18V DC beror bland annat på hur mycket ström den anslutna kretsen drar, och givetvis även vilket spänningsfall regulatorn har som minst.

Dels blir det givetvis större rippel vid högre ström över en given glättningskondensator, men transformatorn har även högre utspänning vid lägre last än vid full last.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har en ELV/Allt om Elektronik Supernetzeil SNT-7000.
Den lämnar 0-25V 3A, 25-50V 1.5A (3A kortvarigt)

Detta har dom fått till mycket stabilt och med lågt rippel trots att en form av spänningsdubbling används för den högre spänningen tack vare ett helt gäng med opamps och lite listiga kopplingar.

Tyvärr hittar jag inte schemat just nu, men om jag minns rätt så är trafon 2x15V med mittlindning, det sitter ett relä vid likriktardioderna som kopplar om på något fiffigt sätt.

Om jag får syn på schemat ska jag scanna in det och lägga upp.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Andy »

Det finns uppgifter om det aggregatet på museet här: http://www.radiomuseum.org/r/elv_super_ ... _7000.html
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Andy »

Och en manual här: http://lea.hamradio.si/~s55wt/Napajalni ... delavo.pdf

EDIT: Dock inte samma, denna är lite nyare ser jag.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18389
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av 4kTRB »

Jag har sett en del varianter där man bygger
separata likspänningsaggregat, enkla, med
var sin egen liten billig trafo. Sedan seriekopplas
de till önskad spänning. Har du tex 6st 6V
så kan du få +/-6V, +/-12V, +/-18V, 6V, 12V, 18V, 24V, 30V och 36V.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Castello »

Tack hörni, mycket bra feedback här!

MiaM: Det är specat till 2x15V och det är fyra trådar ut, så som jag förstått det hela bör det vara två isolerade lindningar. Tanken var att koppla dessa i serie och ha nolluttaget i mitten. Den intresserade kan besöka http://www.electrokit.com/ringkarnetraf ... -66a.42189 för en titt.
Jag har kollat efter bra färdiga regulatorer men hittar inga som har LDO och klarar negativ spänning. Min tanke just nu är att använda LM137 och LM337, de har ett spänningsfall från 1.5V upp till 2.5V vid fullt blås i rumstemperatur. Frågan jag ställer mig själv i det här läget är "Undrar om det går att få ut +-18V utan att halvvågslikrikta?" och det kanske kan vara svårt att svara på utan att testa?

Övriga idéer låter också intressanta, jag tackar och bockar! :)

En annan sak jag sett ibland är en kombination av två parallellkopplade kondensatorer med exempelvis 2200uF och 1uF (se exempelvis http://classic-web.archive.org/web/2006 ... upply3.htm). Jag antar att det har med glättningens kvalitet att göra, men med tanke på att båda är elektrolyter med samma spänningsmärkning, varför skulle det vara en fördel att koppla så här?
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av MiaM »

4kTRB's inlägg får mig att tänka på att man ska inte glömma backspänningsskyddsdioder på utgångarna - det är viktigast på nätagg som kan ge flera spänningar eller på annat sätt kan tänkas seriekopplas. (Ja, detta förutsätter förstås att nätagget inte på annat sätt är skyddat mot backspänning).

Castello:
Den trafon har med 99,99% säkerhet två helt separata lindningar.

Om du bara behöver ett par extra volt så kan du ju skaffa en till trafo och seriekoppla sekundärärna. Exempelvis din 2*15V 2,66A-trafo i serie med nån liten plutt som bara ger 2-3V men också orkar minst lika mycket ström.

Om du seriekopplar sekundärer från två olika trafos så måste primärerna på alla inblandade trafos dela säkring, strömbrytare o.s.v.
Ifall du t.ex. kör som i mitt exempel 2*15V 2,66A-trafon i serie med en 2*2-3V >=2,66A trafo, och du drar mer än försumbar utgångsström och om primären på lilla trafon tappar nätmatningen så kommer den trafon backmatas och den stora trafon ihop med lasten kommer försöka mata in upp till 15V på sekundären som bara är specad för ett par volt. I bästa fall så mättas bara den trafon och lasten fungerar som strömgräns. I värsta fall så mättas den men vid så hög spänning att trafon tar stryk, t.ex. genom överslag i primärlindningen som givetvis får motsvarande för hög spänning.

D.v.s. gör ordentliga lödningar (eller andra kopplingar) som håller ihop trafonas primärer.


Fördelen med att koppla ihop kondingar av olika värde - även om båda är elektrolyter - är väl dels att den mindre kondensatorn kanske har lägre impedans vid högre frekvenser, och dels att de mindre kondensatorerna givetvis går lättare att montera närma regulatorn. Nu var det förstås inga enorma kondingar i det länkade schemat, så där gör storleken kanske inte så stor skillnad.


Kommer du alltid dra lika mycket ström ur båda halvorna? Annars kan du i värsta fall köra en LDO-regulator för plussidan och en vanlig för minussidan?


Vad gäller vilken spänning som går att tas ut:
15V * roten ur 2 = 21,21V
Om man drar bort en diodsträcka (med lite last) så blir det 20,21V, alltså har du 2,21V som dels ska täcka rippel och dels regulatorförlust.

Jag vet inte i vilken utsträckning bättre dioder används för likriktarbryggor, men om du kan använda schottkydioder så sparar du lite spänningsfall. så att du kanske får 2,8V eller liknande för rippel och regulatorförluster.

Måste det vara just 18V? Om t.ex. 17V räcker vid full last så blir det väl en del enklare.

Men, eftersom du funderat på att seriekoppla så att du får ett 2*30V-agg så lär din tänkta last alltså inte dra mer än halva trafons maxström. Då ligger du väl på lite högre utspänning än 15V på trafon.

Du har ju redan trafon, prova att mäta vad den ger för sekundärspänning obelastad. Du kan ju också prova med nån lite klenare last (ifall du inte har något bra så seriekoppla två likadana billampor eller liknande).
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av ElectricMan »

Var vänlig läs http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145.

Jag flyttar denna tråd till Idébanken då projektet inte har påbörjats.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av opampen »

Om du vill ha ut ca. +/-25V. kan du använda LM317/LM337. Dom tål max.40V. "K" varianten(TO3) är lättare att kyla. Du kan ju parallellkoppla dom med en drivtrissa för att få ut högre ström. Det fungerar utmärkt.

Glättkond. kan vara för ca. 2A utström omkring 10 000-15 000µF.

Om du har 15V.AC från trafon får du ut ca. 21 V. ostabiliserad likspänning. 1,41*AC= 1,41*15=21 V. Det behövs lite för att kunna reglera så 18 V. är lite för mycket. 15 V. däremot borde kunna gå.

Vill du får ut 1V-till ca.20-25V.stabbad spänning måste du ha en trafo med tillräckligt hög spänning, tyvärr är den du har för låg spänning. Om du väljer en trafo med 24 V. kommer du att kunna få ut ca.34V. glättad spänning.

Glöm det där med halvvågslikriktning, EJ lämpligt! Det ska vara fullikriktning med fyra dioder.

Att det sitter en liten och en stor konding är för att den lilla används som avkopplingskonding tillsammans med spänningregulatorn och den stora är en glättkonding.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Såhär ser SNT7000 ut:
nätagg SNT7000 orig 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av Castello »

Två olika trafos låter en smula meckigt måste jag erkänna, om det krävs högre utspänning så tror jag att det är bättre att byta till en större trafo, och redan nämnts så klarar ju LM317 upp till 40V mellan in- och utgång. En trafo som lämnar 2*24V borde ju generera ca 30V på utgången efter likriktning, reglering och andra förluster. Det kan vara en plan för framtiden.

Nu en bekännelse: Jag måste inte ha +-18V, faktum är att jag trodde det behövdes till en OP-amp jag köpt men när jag tittade igen var det MAX +-18V den skulle matas med... +-15V räcker med andra ord utmärkt.. :doh:

Gällande att alltid dra lika mycket ström ur båda halvorna så är jag inte säker på att det kommer bli så, men troligtvis. Främst kommer jag nog använda +- matningen för att driva OP-ampar och liknande, men det är ju alltid bra att inte behöva ta hänsyn till sådant eftersom det skulle göra den vardagliga användningen svårare. Och kanske lite OT, men är det förresten någon som vet hurvida en OP-amp alltid drar lika mycket ström ur både plus- och minusmatningen? Det skulle vara intressant att veta.

Strömbegränsning är också en funktionalitet jag skulle vilja ha men som kanske får vänta till senare. Sedan sist har jag börjat fixa med en låda som snart är klar, ska fixa en bild på den och även ett utkast till kretsdiagram snarast.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget nätaggregat

Inlägg av MiaM »

Om du ändå ska göra jobbet att bygga in trafon i en låda där du också har tillräckliga kylflänsar och dessutom reglage för att ställa in spänning, och kanske också voltmätare, så är det väl kanske lika bra att bygga något som har ställbar strömbegränsning också?

Fast en budgetvariant är ju att bara bygga ett nätagg med t.ex. 7815 och 7915, d.v.s. ett fast agg på 2*15V. Då får du strömgräns på 1A och du behöver inte ha nån större konding på utgångarna. Enda nackdelen är att vid överlast på en halva så kantrar utspänningen. Ett riktigt bra nätagg med tracking får båda halvorna att sänka spänningen vid överlast.

Om du inte behöver trackingfunktionen så bygg annars gärna t.ex. ett klassiskt agg med 723 men med nån modern effekttransistor, och bygg två exemplar matade från varsin lindning på trafon. Ett tips kan väl vara att ha två extra dioder plus en separat glättningskonding för spänningen som matar 723'an och ev. drivtransistorn, då kan du tillåta lite större rippel över den stora glättningskondingen utan att det sänker max utspänning.

Strömförbrukningen hos en OP består väl nästan helt av den ström som går ut genom utgången, och huruvida den dras från plus eller minus beror givetvis på vad OP'n driver.

Vad en OP drar utan belastning på utgången är nog försumbart i det här sammanhanget, du lär kunna driva hundratals obelastade OP med den trafo du har, och jag antar att du inte tänkt fylla hela skrivbordet med op-kopplingar som samtidigt är igång? :wink:
Skriv svar