TRÅDARKEOLOGI!

Sedan denna tråden har jag bytt husvagn, och även om den jag har nu är mycket nyare, en 2011, så indikeras fortfarande vattennivån med fasta steg. 4 i detta fall. Säger inte mycket.
Så trådämnet är fortfarande aktuellt, skillnaden nu är att jag har en genomskinlig plasttank. Tänk vanlig vit plastdunk. Detta ger ju möjligheten till optiskt mätning!
En idé:
En radda med LDR från topp till botten (typ 30-40st). Motstående sida en remsa LED som belyser tanken. Så vid varje mätning tänder man LED, multiplexar sig igenom LDRarna och hittar var nivån är genom jämförande av LDR mot LDR.
Problemen som jag kan tänka är toleranser i LDR, men det borde gå att lösa med kalibrering vid tom och full tank.
Så jag har mina alternativ från den här tråden nu:
1 - Kapacitans
Denna gillar jag då den kan fungera bra om den byggs rätt. Litet ingrepp på tanken. Jag har inte lyckats med elektroniken än bara..
2 - Tryck
Har ju fått till elektroniken, men kräver ett annat ingrepp i tanken jag inte är så sugen på.
3 - Mekanisk
Kan faktiskt bli aktuell här då tanken har ett överfyllnadsrör och lämnar således lite utrymme mellan högsta nivå och topp på tanken.
Dock jobbigt att få till en bra mekanisk lösning.
4 - Optisk
Funkar i teorin. Min teori.

Inget ingrepp på tanken. Men innan man byggt en sådan lösning är det ju svårt att veta hur den funkar. Kan man multiplexa analoga signaler?