Mäta vattendjup med "spole"?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av JanErik »

Undrar just hur nivågivaren för kylarvätska i min bil fungerar (det är iofs antagligen bara on/off) men den är resistiv, och vad jag kan se bara ett tätt plaströr, så ser den ut: http://www.dragtimes.com/images-classif ... 202315.jpg .
Har en som är sönder, borde ta isär och kolla hur den ser ut inuti.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av utk »

För de som är intresserade av kapacitiv mätning föreslår jag denna design (från EDN):

Precision Capacitance Meter

http://www.edn.com/design/test-and-meas ... ance-meter
(PDF: http://www.edn.com/Pdf/ViewPdf?contentItemId=4423158)

"This Design Idea presents a very accurate, yet very inexpensive, capacitance meter. It was specifically designed for measurements of low value capacitance – with an accuracy of better than 1pF – for a gasoline capacitive level gauge, but it can be used in any range of capacitance by modifying component values. Because the aim was to use it in gasoline level gauges, the power supply part is designed to withstand the voltage transients expected in a motorbike or automotive power supply."
pny
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 februari 2012, 13:19:06
Ort: Linköping

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av pny »

Inom akvariehobbyn har man börjat använda trycksensorer för vattennivåer... Jag har ännu inte provat detta själv, (på gång), men enligt diverse foruminlägg funkar det bra och blir mycket exakt.
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av void »

FormerMazda skrev:...Så det som låter troligast som lösning nu är den kapacitiva lösningen.
Det verkar ju kunna byggas enkelt och för under en tia. :)
Jag byggde en enkel regnmätare med fjärravläsning genom att limma två aluminium-stripes från en ölburk på ett tomt c-vitaminrör. När den blev full "resetade" den sig själv enligt principen för Pythagoras kopp.

Några fler tips för kapacitans-mätningen (om du byter spår):

http://elm-chan.org/works/cmc/report.html

http://cappels.org/dproj/EvenBetterLCMe ... Meter.html

https://sites.google.com/site/vk3bhr/home/index2-html

EDIT:

Nu förstod jag inte om hela iden var att mätaren ska basera sig på Arduino eller om tanken var att få koll på färskvattnet på semestern på ett enkelt sätt. Om det var det senare kanske en lösning utan uC vore enklare. Som denna http://www.talkingelectronics.com/proje ... Meter.html t.ex. Vill minnas att min regnmätare gav stoleksorningen 100pF när den var fylld.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av JimmyAndersson »

FormerMazda:
"Jag vill minnas att jag ställt frågan innan, men jag hittar bannemig inte den tråden.."

Kan det vara den här du tänker på?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=29066
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Jimmy: Där var den!

Det lockar lite ändå med kapacitiv mätning då det går att lösa utan att ta hål i tanken.
Men de experiment jag gjort har inte slagit så väl ut. Kanske ska testa det där med plåtremsa på insida och utsida av en behållare först.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av MiaM »

jah skrev:En kapacitiv sensor behöver inte vara svårare än en 2-ledad kabel som tätas i den nedsänkta änden.
Sidospårsfråga på det:

Vilka kabeltyper kan man ha nedsänkta i dricksvatten och vara säker på att kabeln inte förorenar vattnet?


Om man inte är sugen på att täta kabeländen och vill ha högre kapacitans så borde man kunna dra kabeln i en loop (där upp/nedväg ligger såpass långt från varandra så att kapacitansen mellan upp/ned blir försumbar).
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av blueint »

Vissa keramer och vissa plaster (PP) torde vara livsmedelssäkra.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av sebastiannielsen »

Om det verkligen skulle krisa sig med mätningen och du inte får till något bra, vad sägs om en flödesmätare ut och in?
Om du vet exakta mängden vätska som förs in tanken, och exakta mängden vätska som förs ut ur tanken, så vet du ju automatiskt nivån.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Svårigheten blir väl att hitta flödesmätare? Att sen läsa av dom med nån typ optisk lösning skulle ju inte vara så svårt kanske.
Men som sagt, var får man tag i flödesmätare, den för ut ska ju passa på nån slang med kanske 6-8mm diameter. Men påfyllningen är lätt 25mm, där blir det nog ännu värre?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av sebastiannielsen »

läsa av dem optiskt? Syftar såklart på flödesmätare som redan är elektroniska från början, som ger ett visst antal pulser per liter.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Kanske inte har nämnt nån ekonomi till den här idén, men jag skulle tro att elektroniska flödesmätare inte får plats i "budgeten"..
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Ojojoj!
Det här tog ju en spännande riktning ikväll!

Sitter här i mitt hobbyrum och leker med de senaste köpen, bland annat en HC-SR04.
Detta är en avståndsmätare som mäter med ultraljud. Enligt spec 2-400cm med en upplösning på 0,3cm.
Mina praktiska tester visar dock att så lite som 0,5mm typ ger en klar skillnad i tid för signalen att komma tillbaka. Så avstånd och upplösning känner jag mig nöjd med. Det blir så bra det blir, för den är så pass enkel att interfacea att jag hellre jobbar med den. För första gången har jag lyckats mäta nåt hyffsat högupplöst med repeterbarhet.

Saker att lösa blir väl montering. Den lär inte tycka om vatten som skvalpar upp, eller kondenserar för den skull.
Men det vore faktiskt ingen stor sak att bygga nåt som helt enkelt skjuter en liten lucka åt sidan när det är mätdags.

Detta får jag fundera mer på! :D
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av jako »

Jag antar att du mäter avståndet (tiden) från givare till vattenyta?
Om du använder billiga ultraljudgivare så kan kristallen vara fuktkänslig, det kommer tiden att utvisa...

Sedan påverkas ljudhastigheten i både luft och vatten ganska mycket av temperaturvariationer, men för din applikation borde det inte spela någon roll.

Annars kan man montera en ultraljudgivare under tanken och mäta tiden upp till vattenytan i tanken.... Tänk ekolod... Samma givare är både sändare och motttagare.

Kul projekt! Lycka till
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

TRÅDARKEOLOGI! :D

Sedan denna tråden har jag bytt husvagn, och även om den jag har nu är mycket nyare, en 2011, så indikeras fortfarande vattennivån med fasta steg. 4 i detta fall. Säger inte mycket.
Så trådämnet är fortfarande aktuellt, skillnaden nu är att jag har en genomskinlig plasttank. Tänk vanlig vit plastdunk. Detta ger ju möjligheten till optiskt mätning!
En idé:
En radda med LDR från topp till botten (typ 30-40st). Motstående sida en remsa LED som belyser tanken. Så vid varje mätning tänder man LED, multiplexar sig igenom LDRarna och hittar var nivån är genom jämförande av LDR mot LDR.
Problemen som jag kan tänka är toleranser i LDR, men det borde gå att lösa med kalibrering vid tom och full tank.

Så jag har mina alternativ från den här tråden nu:
1 - Kapacitans
Denna gillar jag då den kan fungera bra om den byggs rätt. Litet ingrepp på tanken. Jag har inte lyckats med elektroniken än bara..

2 - Tryck
Har ju fått till elektroniken, men kräver ett annat ingrepp i tanken jag inte är så sugen på.

3 - Mekanisk
Kan faktiskt bli aktuell här då tanken har ett överfyllnadsrör och lämnar således lite utrymme mellan högsta nivå och topp på tanken.
Dock jobbigt att få till en bra mekanisk lösning.

4 - Optisk
Funkar i teorin. Min teori. :)
Inget ingrepp på tanken. Men innan man byggt en sådan lösning är det ju svårt att veta hur den funkar. Kan man multiplexa analoga signaler?
Skriv svar