Mäta vattendjup med "spole"?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Har klurat ett tag på hur jag bäst mäter färskvattennivån i en plasttank.
Jag vill minnas att jag ställt frågan innan, men jag hittar bannemig inte den tråden..

Hur som, igår fick jag en idé om bygga givaren som en spole.

Tänk en plaststav, denna lindas med två lika grova trådar parallellt med varandra, en i nån plast, och en i rostfritt.
Har man då en tråd ner till botten av tanken för "jord" så borde man relativt denna få ett ganska exakt utslag i ohm på mätpinnen?
Det lär ju inte bli linjärt, men ganska högupplöst och repeterbart?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av jah »

Resistansmätning kräver att vattnets "smutsgrad" är konstant (konduktiviteten). Sen måste mätningen göras med växelström för att inte proberna ska frätas bort.
Att linda en tråd runt en stav, ev tillsammans med ytterligare en tråd, tror jag är en dålig ide då vätskan kommer "sugas" uppåt längs staven/tråden pga kapillärkrafterna.

Hade nog själv satsat på mätning med kapacitiv sensor eller ultraljud.

/J
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Icecap »

Mätningen drar ström vilket - per definition - släpper ut metallioner i vattnet. Minimalt men ändå...

Varför inte istället göra en kapacitiv mätning? Beröringsfri alltså...

Tänk: Du tar ett plaströr i något godkänd plast, pluggar det i ena ändan. Insidan av röret kläs i två remsor metall som är isolerat ifrån varandra. De bildar en kondensator och petar du dom ner i vatten får du YTTERLIGARE en kapacitans som beror på hur stor del som vattnet täcker.

Om vattnet redan finns i en metalltank använder du såklart bara ett kopparrör i ett plaströr som du petar ner i sörjan, då har du en kapacitans mellan tankens metall och röret.

Sedan är det bara att bygga en liten oscillator som ändrar frekvens med kapaciteten och läsa frekvensen på lämpligt sätt (en liten µC) och hux-flux har du ett beröringsfritt system som medger (medelst µC'n) ett linjärt ut-signal även vid knasigt format tank.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Bra inputs om AC vs DC!
Men gäller detta även väldigt små strömmar och med rostfri tråd?

Smutsgraden, kan den skilja så mycket i dricksvatten så resultatet avviker mätbart?

Kan ju fylla på med förutsättningar:
Tanken är i en husvagn, inte exakt fyrkantig, men ganska.
Mätning sker med arduino uno, en spänning mellan 0-5v på en pinne ger 0-1023 i programkoden.

Det kanske är så att det i slutändan blir så trubbigt så smutsgraden inte spelar in så mycket på mätningen?
Och man får kanske sätta ribban på att mäta halva liter, eller hela rent av.

Kapiläreffekten däremot är intressant. Och förmodligen ej försumbar.

Icecap> Är det så enkelt!?
NU blev jag lab-sugen! :D
Ett plaströr, lite skalad kabel, en 555:a och lite krafs, det där är ju testat på en halvtimme!
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av jah »

En kapacitiv sensor behöver inte vara svårare än en 2-ledad kabel som tätas i den nedsänkta änden.
I en plastdunk kan den monteras vattentätt med en vanlig kabelförskruvning.
Enklast om kabeln har solida ledare som lättare håller sig rak.

Icecaps förslag ger lite större ytor=större kapacitanser, men samma princip.
/J
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av svanted »

kopplar man ström på metall i vatten kommer den att oxidera och ätas upp, dessutom hamnar det metalljoner i vattnet som inte är bra att få i sig......
varför inte väga tanken? ställ den på tre klossar varav en innehåller en trycksensor.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Tanken sitter under en brits och jag har knappt 3cm till "tak". Den sitter dessutom med en grov slang till väggen för påfyllning.
Så vägning har jag funderat på, men skrotat av ovan anledningar. :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av 4kTRB »

Jag skulle nog väga tanken i ditt fall.
En dynamometer kopplad till en givare,
kanske någon typ av spolformad historia.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Walle »

Det finns nivåsensorer som jobbar med ultraljud, men som inte kräver ingrepp i tanken. Sensorn monteras på utsidan av tanken. Vad jag minns finns de med 0-5 V eftersom det är hyffsat vanligt att använda just 0-5 V för tanksensorer.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av xxargs »

Alternativt en vattentät (absolut) tryckmätare på botten inne i tanken - eller om du har bottendräneringsuttag/slang montera den där med ett T-kors eller liknande med en sensor som arbetar med lufttryck som referens.

Men som redan någon tidigare sa - en parkabel eller en remsa av bandkabel som smälts igen i ändan, nedstoppad i vattnet nedhängt av en vikt och arbetar som en del av kapacitansen i en oscillator kan vara en av de enklare metoderna - vatten har ca 70 ggr högre Er än luft och därför relativt enkel att indikera - det är annan sak om det skulle vara bränsletank etc.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av mippen »

En hederlig flotör fungerar inte eller?
Osäker på hur omständigheterna ser ut så (stillastående tank/ fordon som rör sig etc)
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... re-258010/
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Micke_71 »

Man brukar väl använda en flottörgivare i stil med den på biltema i föregående inlägg. Sedan så har man inte kontinuerlig mätning utan en tryckknapp som slår till spänningen så man ser nivån på visare eller led-stapel. Med intrimmad spänningsdelning så är det inga problem att använda vilken typ av spänningsmätning man vill. Eller så gör man det enklare ändå o tar det färdiga intrumentet för vattentank. http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... uk-258000/
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för all input!

Ska klargöra lite saker som jag nog missat.
Jag har idag en fungerande mätning original, men den visar bara i 4 steg och det är svårt att få bra känn på åtgången.
Inget kritiskt, men jag är lite byggsugen också, därav detta projekt.

* Vägning går bort då kan inte har utrymme att ställa tanken på nåt, då den är så hög som det går i det utrymmet. Sen går det en grov och styv slang till påfyllningen som jag tror lär påverka vikten.
* Ultraljud har jag kollat på, men jag hittade ingen som passade då de flesta kräver ett avstånd. Typ mätområde: 5-50cm. Och eftersom jag inte kan bygga uppåt går detta bort.
* Flottör har legat nära beslut, dock med nackdelen att de oftast stjäl en del av mätområdet inne i tanken. Flytkroppen tar i tak eller botten innan vattennivån gör det.
* Tryckmätning har jag funderat på, men där är jag helt enkelt osäker på om det blir tillförlitligt? Det är ju inte höga tryck som utövas av typ 30cm vatten vid full tank, än mindre när tanken börjar bli tom.

Så det som låter troligast som lösning nu är den kapacitiva lösningen.
Det verkar ju kunna byggas enkelt och för under en tia. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av danei »

Små tryck är inget problem att mäta, mätte lät skillnanden i lufttryck på 2m höjd under en laboration med tryckgivare. Det bör motsvara typ 2mm i din applikation.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Såpass? Det låter ju också spännande!
Vad är det för tryck det rör sig om för att kunna mäta 1mm vatten? Tänkte kika på elfa..
Skriv svar