Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av Andax »

En lite vildare ide är (som kräver fri sikt och en stor pengapåse) är att mäta vattentemperaturen mha laser. Både brillouinspridning och ramanspridning är temperaturberoende och kan användas för temperaturmätning.
Inte så seriöst menat, men metoden funkar men är liiite overkill i sammanhanget.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Det här verkar vara en tråd som dog ut. Men nu har jag blivit riktigt sugen på att mäta vattentemperatur. Tanken jag har är att mäta i närheten av flera badställen.

Det jag har spånat på är typ.
En sensor i vattnet och elektronik i en fågelholk med solpanel på taket.
Enheten skickar informationen till en webserver.

Så jag förutsätter att man får gå på någon 3G modul och kontantkort. Jag tycker att det borde finnas många som gjort liknande lösningar. Kanske inte just för badvatten, men mätning på distans.

Är det någon som vet något liknande?
Jag siktar på att vara klar till nästa badsäsong. Det är inte ett semesterprojekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det finns massor av olika tekniska lösningar, allt från kommersiella enheter med datalagring på molntjänster osv och så. Det är väl etablerad teknik att skicka data via mobilnätet, antingen som datatrafik eller som SMS text. Jag har haft några projekt (inte som konstruktör utan som projektsponsor/projektledare så inga detaljer, det är över min inkompetensnivå) men det var liknande applikationer, långa kablar var inte realiserbart (kilometeravstånd, servitutkrav osv) med nivåmätning (analog signal) på dammar för kylvatten osv.

Men denna kanske är en början för en DIY lösning?

https://www.arduino.cc/en/Guide/ArduinoGSMShield
https://www.openhacks.com/uploadsproduc ... ial_s2.pdf

Det kan vara en klok idee att titta på ngn form av GPS modul också, ifall någon bestämmer sig för att leta reda på enheten och våldföra sig på den så kanske den går att spåra?

Gör lösningen flexibel. Bäst är om du har markägarens tillstånd så en smidig lösning är nog bra. Är det kommunalt kanske de kan hjälpa till med sponsring ? :)
Notera att EU badplatser endast testar vattenkvaliteten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av grym »

en riktigt kul sak vore en radio/gps styrd båt som åker omkring och mäter temperaturen
helst med en kranliknande sak som gör mätningar på flera olika djup

rätt gjort vore det riktigt kul att se med
lägger den ut mätresultatet på en egen hemsida så får du nog med dig folket runt sjön och en 15 sekunder på tv med :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av danei »

Hur är det med stödet för gsm framöver. Jag har för mig att det pratades om att det var på väg bort ganska snart.

GPS är inget jag planerar för initialt i alla fall.
Lågt pris är prioriterat.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur mäta badtemperatur i en sjö utan strand access?

Inlägg av Mindmapper »

En esp8266 med tempsensor bör du kunna ha liggande i en vattentät låda som ligger inbakad inuti ett frigolitblock. Med en liten battericell bör den klara hela badsäsongen.
Fördel - lågkostnad under 100 kr för blöta delen.
Nackdel - låg räckvid 50-100m

Du bör ha tillgång till någon med internet väldigt nära stranden.
Alternativt placera en wifi-ap med solcell gömd högt upp i ett träd.
Skriv svar