Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Schemat du hittat beskriver en generell förstärkare för högvoltsutgång, något som är svårt att fixa med OPAMPar. Det där är väl inget man direkt väljer som en ljudförstärkare.
Istället får du fundera på vad du vill ha - effekt, topologi (OTL, PP, SE, PPP ...). Vill du ha en hybrid kan du använda lite olika varianter. Jag har scheman på kul förstärkare med transistorer resp OPAMP på ingången och rör (EL34) på utgången. En udda variant, kallad STC kör med FET på ingången och rör på utgången och i återkopplingen. Den kopplingen kör med 100% spänningsåterkoppling via en triod vilket gör att oavsett vad du har på utgången (pentod, tetrod, FET, transistor ...) får du ändå triodljud.
Ska du bara testa för att se hur det verkar skulle du ge dig på ett simpelt slutsteg med EL84 eller rentav ECL82. Även med enkla billiga komponenter kan du få otroligt bra ljud.
Och transformatorn du nämner kan du glömma - den är för 100V ljuddistributionssystem.

En varning! Om du får ihop en välljudande rörförstärkare är risken mycket stor att du fastnar i ett djupt men himla skönt rörträsk, och du vill aldrig ta i en transistor igen. Rör är ofta väldigt enkla att hantera och rätt designade förstärkare kräver i motsats till transistorförstärkare ingen återkoppling vilket ger bättre förutsättningar för att slippa värsta sortens distortion.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av Mizzarrogh »

Rör kan ju aldrig ge lika rent ljud men de har svårslaget hög mysfaktor tycker jag, rör har man för att det låter "rätt". :)
Man behöver som huggbäver sade inte lika mycket filterkopplingar och skit med rör som sagt.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av MiaM »

Eftersom rör inte finns i "NPN" och "PNP"-utförande så byggs slutsteg i princip alltid med två likadana effektrör och en trafo som har en primärlindning som dels har mittuttag och dels som tål att DC-matningen till slutrören körs genom trafon med inmatning på mittuttaget.


Att använda det första schemat som ljudslutsteg är nog bara en vettig idé om du har mycket ovanliga högtalare, t.ex. elektrostater eller om du lyckats få tag på gamla 800/400ohm-högtalare.

(Förr fanns det alltså högohmliga högtalare just för att drivas av rör utan utgångstrafo. Det kunde tydligen låta riktigt bra, men det användes också av rena budgetskäl, t.ex. i tv-apparater. Man känner oftast igen begagnade sådana högtalare på att de har ett högohmigt motstånd monterat mellan chassiet och ena anslutningspolen. De är såpass högomiga att utan det motståndet hörs knaster från ESD-urladdningar mellan chassie och spolen, speciellt om det är i en tjock-tv).
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det står såhär i beskrivningen till förstärkaren:"The local 1M-50k feedback pairs set stage gain at 20",alltså är det fråga om den 'lokala' motkopplingen just i det steget.Motkopplingen som rör hela förstärkaren kallas den 'globala'.
Det skulle vara kul att veta utgångsimpedansen för den där förstärkaren.Hög förstås,men vad?
Inte heller är den särskilt linjär eftersom det inte är det lättaste här i världen att konstruera ett PNP-rör...se bilden under schemat.
Som finns här:
http://cds.linear.com/docs/en/applicati ... /an18f.pdf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av danei »

Jag slänger in en brandbomb.
soundbrigade skrev:Rör är ofta väldigt enkla att hantera och rätt designade förstärkare kräver i motsats till transistorförstärkare ingen återkoppling vilket ger bättre förutsättningar för att slippa värsta sortens distortion.
Det håller jag inte med om. Det handlar snarare om att man kan använda återkoppling för att göra bra steg utan att det kostar för mycket med transistorer. Du kan bygga utan återkoppling med transistorer också, men det blir inte lika bra. Med rör kostar det något mer, och slutresultatet blir att det låter lika bra som ett transistor steg, och det vill man ju inte, det är ju distorsionen rörbyggarna är ute efter, även om de sällan vill erkänna det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nja, det där är förutfattade meningar.
Glöm inte bort att det finns olika sorters distortion och att kisel resp vacuum ofta distorderar olika. Dessutom har du olika sorters distortionsprodukter beroende på om du har trioder eller pentoder, om du kör i pushpull eller singleend. Därav diskussion om vad för rör och vad för topologi man ska använda.

Det absolut sista jag vill ha är någon form av icke-harmonisk distortion eller någon typ av fas- eller transientdistortion (TIM). De senare är ofta ett resultat av motkoppling. Just motkoppling används för att bland annat kompensera för komponenter med icke-linjär karaktäristik framför allt transistorer men även rör.

Den harmoniska distortionen "låter bättre" och har ofta ansetts vara ett föredöme för rörbögar att erhålla liksom en markerad och rumlig bas. I dåligt designade rörförstärkare med noll kontroll på utgången (låg dämpfaktor) ges bashögtalaren fria händer att svänga lite hur som helst och därmed ge den typiska "rörbasen".

Idag är vi medvetna om både distortionen som ger en romantisk skimmer åt ljudet och den mullrande basen och ingen försöker idag designa förstärkare som tillåter sig att lägga till något som inte finns - nu pratar vi INTE om bärbara "ljudsystem" för dagens popmusik. Tvärtom, jakten är i full gång på linjära och neutrala rör, olika kringkomponenter som anses vara "tysta", transformatorer med silvertråd ( :roll: ) och så vidare.

Det är inte så lite trist när folk generaliserar och utan att veta eller kanske i bästa fall hört ett uppbiffat gammalt rör-as som lät uselt före moddningen trött mena på att "rör låter skit", eller att rör-bögar vill ha beslöjat och mullrigt rörljud. Samtidigt finns det ingen orsak att hissa Jolly Tube-flaggan och brassa på med bredsidor av katod-kulor ty ....

... en bra förstärkare, oavsett teknologi, låter alltid bättre än en dålig, oavsett teknologi.(*)






(*) Och ta nu inte och jämför ett halvmiljoners transistorslutsteg med en gammal rutten Dynaco SCA35!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av Mizzarrogh »

Det skulle onekligen vara spännande att höra dina byggen på plats någon gång, jag tror de uppfyller "old scool" kraven från tiden då man sökte kvalitet på ljudet, i stil med riktigt gamla radioapparater och sådant, skillnaden i dina projekt är ju att de är konstruerade med utgångspunkt i den rent tekniska designen till skillnad mot många byggen i milionklassen... :)

Men, som sagt, bortsett från detta så tror jag att känslan man personligen har av ett bygge är viktig för upplevelsen oavsett hur det verkligen låter. (alltså nu menar jag saker som att man löder med silverlod iställetför tenn osv om kunden specifikt önskar detta, men utan att gå till för mycket överdrift med ESD apparater och fodrade ljudsladdar om förstås vad jag vill komma åt :) )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi som häckar härinne, häckar här med våra projekt för att vi inser att elektronik/mekatronikbyggandet är som ett Kinderägg. Man blir lugn och rofylld ( :evil: :evil: :doh: :wall: :verysad: :sick: :foliehatt: :tyst: :twisted: :shock: :doubt: :wall: :wall: ) av att ha en hobby - terapi, man har full kontroll över resultatet (
:humf: :dead: :pray: ) och man kan ju tjäna en hacka jämfört om man köper färdigt ( :tomte: ).

Det är ganska lätt att bygga en skapligt tung förstärkare idag. Till en 25W stereostärkare går det åt (kan det gå åt) 6 rör och en handfull andra komponenter. Hur många transistor behövs till en motsvarande transistorhög? Det är lätt att montera utan mönsterkort. Det gör inte så mycket om man kopplat något fel - rör tål ganska mycket stryk.
Många tycker rör är vackra, de glöder fint och sprider värme och positiv energi vilket balanserar kroppens energicentra - shackra.
Ofta hänger något annat med när man bygger med rör - man måste se över sin högtalarsituation. Stora trögdrivna discolådor är helt ute ur bilden utan det blir lättdrivet, ofta horn, och bredbandare.
Nu ska jag erkänna att jag 1 1/2 transistorprojekt på G. Det halva är en komplett trisse-sats till en Leach (100W). Jag har en T-amp, en hybrid och ett RIAA-steg med FEtar.

Jag kan se om någon från HF eller Faktiskt med rör bor i dina trakter och till vilken du skulle kunna bjuda hem dig på spis med skivor till kaffet.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:gammal rutten Dynaco
Hellre gammal rutten Dynaco än gammal rutten Dynacord :mrgreen: (tänk rörförstärkare för litet PA, med linjetrafos å sånt elände...)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av Mizzarrogh »

Ursäkta off topic, men appropås så tyckte jag mig se blänkande bilder på Oblivions gamla skolteg (som jag gissar gamla PA grejer) som han sålde här för länge sedan i en tråd på HiFi forumet förut (hos ny ägare). :D :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av Oblivion »

den har jag inte sålt :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av 4kTRB »

Läser med intresse alla synpunkter.

Tänkte mig att det skulle gå att ha en utgångstrafo
kopplad som i schemat nedan. Jag tror jag tänkt rätt.
6W i 8 ohm vid 1kHz och 3W i förlusteffekt i 800ohm
motstånden.

Bild
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av xxargs »

MiaM skrev:
soundbrigade skrev:gammal rutten Dynaco
Hellre gammal rutten Dynaco än gammal rutten Dynacord :mrgreen: (tänk rörförstärkare för litet PA, med linjetrafos å sånt elände...)

Linjetrafos finns inte för skojs skull... prova att dra obalanserade signalledningen mellan olika elcentraler och du kommer att finna att ljudet är sämre även med en högklassisk förstärkare än någon av nämnda förstärkare oavsett hur dåliga de anses vara...

Det är bara titta på alla trådar med folk som har bekymmer med brum i högtalarna tills de tillslut kläcker ur sig att centralantenn är inkopplad någonstans i deras anläggning...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av 4kTRB »

Sen tog jag en titt på trafon från ELFA som jag länkade till,
56-530-19

Bild

Då tycker jag Connection C1 borde vara lämplig. ca: 6W går ner i primären i det
simulerade exemplet.
Vad gör jag för fel om jag tänker på det viset?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frågor om en Rörförstärkare för Audio

Inlägg av 4kTRB »

Vad kan jag räkna med för primär- resp. sekundär-induktans hos
ELFA-trafon? Ska det bli bra på låga frekvenser ska primären ha
1.6H och sekundären 20mH, ungefär. Finns det tips om en
trafo som lämpar sig bättre?
Skriv svar