Video copy enhancer för VHS-kopiering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

Hej!

Ett av mina intressen är att digitalisera gamla videoband och jag har insett att jag vill ha en liten hårdvaruburk med S-video in och S-video ut samt kompositvideo ut innehållande justeringsrattar för brightness (svartnivå), contrast (förstärkning av luminansen), chrominance (förstärkning av krominansen) och hue (som jag tror antingen är en justering av offset för krominans-signalen eller möjligen en justering av förhållandet mellan de båda signalerna för färgen). Finns säkert fler parametrar man skulle kunna tänkas vilja justera också men detta känns som en bra början. Detta är något jag skulle vilja bygga själv så klart men önskar få lite tips på vägen dit.

En annan funktion jag önskar mig är "Full frame time base corrector" eller TBC. Denna använder man för att återskapa/justera synksignalerna i videosignalen för att minska olika typer av fladder i bilden, främst i vertikal led men om möjligt även horisontellt. Min videobandspelare har inbyggd line-TBC som justerar horisontellt så att raka linjer verkligen blir raka och inte vågiga men en extern burk med motsvarande funktioner även vertikalt hade varit fint, gärna med inbyggd capturefunktion som bonus... Men jag känner att då börjar det bli komplicerat och det inbegriper saker som sampling med mera så capture kan vi se som överkurs.

Man kan tänka sig kombinera funktionerna i samma burk men första steget jag skulle vilja fixa är bara simpel nivåkorrigering. Visst jag har dessa funktioner inbyggt i mitt capturekort i datorn (brightness, contrast, chrominance, hue) men jag är dels inte säker på hur detta sker (om det samplar först och sedan räknar om det, eller om det justerar innan samplingen) och dels kan det finnas fall där justeringsomfånget i capturekortet är otillräckligt. Jag har även en videokamera med analog capturefunktion som saknar alla dessa justeringsmöjligheter så för att kunna använda den på ett bra sätt behöver jag detta externt. Ja det är helt enkelt en grej som jag kan ha nytta av ibland...

Har kollar lite på IC-kretsarna på electrokit:
http://www.electrokit.com/videokretsar.c1402
Den där LM1881N kanske man kan använda som synkpulsfixare på något sätt? Den får gärna ta bort skräp som makrovision och liknande på köpet (inte för att jag någonsin haft problem med det men ändå). Fast egentligen vill man nog buffra videosignalen i något RAM-minne och byta ut synkpulser mot rena fina signaler och sedan skika ut en fixad signal för att få en äkta TBC. Tror det finns modernare IC-kretsar som har inbyggd framebuffer men har dålig koll.

Vad ska man använda för mina justeringsfunktioner? Visst det kanske finns färdiga integrerade kretsar men samtidigt vill jag lära mig konstruera själv så förslag på alternativ lösning med OP-förstärkare, transistorer och sådant hade varit skoj. Men gärna också alternativ med mer eller mindre färdiga IC-kretsar kombinerat microcontrollers.

Har googlat lite:
http://marcusgun.awardspace.com/newvidproc.html
Denna är ganska gammal, kan nog ha kommit moderna komponenter som gör TBC enklare att bygga? Skulle även vilja använda AVR istället för PIC om jag bygger något sådant.

http://www.extremecircuits.net/2011/12/ ... ifier.html
Här verkar finnas något liknande. Men det känns som det saknas något om man kör S-Video?
Justerbar ljudförstärkning är nog heller inte så dumt när jag tänker efter (även om det oftast räcker att koppla direkt till ljudkortet så kan det kanske vara bra med något förförstärkningssteg).

http://www.satsleuth.com/Video.htm
Diverse kretsscheman men känns dåligt beskrivna och kanske gamla med?

Denna tråd beskriver lite vilka grejer jag skulle vilja bygga:
http://forum.videohelp.com/threads/1828 ... nd-Filters
Så det är alltså en "PROC AMP" jag vill bygga i första skedet.

Här är beskrivningen av TBC-funktion jag vill åt:
http://www.digitalfaq.com/forum/video-r ... -base.html

Denna krets ska man kunna bygga TBC av: http://www.averlogic.com/AL440B.asp
http://se.rs-online.com/web/c/?sra=oss& ... 0b&x=0&y=0
Var köper man sådana som privatperson?

Någon som byggt något liknande här?
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av MiaM »

Första frågan är vad du använder för att digitalisera signalen?

Där borde det kunna skilja rätt mycket hur inte helt perfekta signaler hanteras.

Om ADC'n och hela signalkedjan fram till fil i dator eller motsvarande klarar fler bitars upplösning än vad utdatat ska vara så kan du justera ljus/kontrast/svartnivå (och även ev. justera överföringskaraktäristiken om man vill) utan att förlora på att det görs digitalt.

Likaså är det säkert en del skillnad på hur bra/dåligt olika digitaliseringsburkar klarar halvdåliga synksignaler å sånt.


Om du verkligen vill göra nån slags "hardcore"-digitalisering så kanske du vill koppla in dig i VHS-spelaren före dropoutkompenseringskretsar å sånt, kanske till och med göra FM-demodulering av luminansen, separering av luminans/krominans och krominansavkodning i mjukvara?

Annars borde egentligen inte ljus/kontrast/svartnivå behöva justeras, just sånt ska inte kunna påverkas av olika bandtyper eller liknande. Ja, det förutsätter förstås att det inte är nåt kopierngsskyddsjox inblandat...
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

Jag använder oftast mitt Terratec Cinergy 400TV PCI tv-kort för digitaliseringen och jag kopplar S-VIDEO från min JV HR-S7700 videobandspelare till tv-kortet. Kortet använder sig av chipet Phlilips SAA7134 som om jag fattat rätt använder 9 bitars upplösning internt men när det blir digitaliserat så blir det 8 bitar digital video i YV12 eller YUY2 format.

Det finns möjligheter att justera ljus, kontrast, färgmättnad och färgbalans i drivrutinen för kortet (jag brukar köra med mencoder i Linux när jag kör capture). Jag får jätteofta justera mellan olika videoband. Det är snarare regel än undantag att både svartnivå och vitnivå ligger fel och detta kan jag justera med "brightness" och "contrast". Det skiljer mellan olika videoband och olika videokameror som spelat in på banden. Visst kan man också justera i efterhand i datorn litegrann men man vill inte justera alltför mycket då det kan ge andra problem (se banding nedan).

Men jag har också andra möjligheter till digitalisering som exempelvis en digital videokamera med "analog passtrough" vilket innebär att jag kan koppla in kompositvideo till kameran och i realtid överföra till datorn via firewire. Denna kamera har endast kompositingång och ingen S-video ingång, därav önskemålet om olika ingångar. Vissa hävdar att det är bättre att göra justeringarna analogt före digitaliseringen. En orsak kan vara att man förlorar i dynamik om man förstärker svaga signaler digitalt, särskilt om man som i videofallet endast har 8 bitars upplösnng. Det kan visa sig som "banding" i videobilden. Nu vet jag inte riktigt hur mitt capturekort gör när man justerar inställningarna, om det sitter inbyggda förstärkare före digitlaiseringen. Det kanske man kan testa på något sätt?

Här finns info om SAA7134:
http://linuxtv.org/wiki/index.php/Philips_SAA7134
Datablad: http://www.nxp.com/acrobat_download/dat ... 34HL_4.pdf

Ett problem som man kan lösa med en full frame TBC är att man kan få osynkat ljud när det är störningar på bandet som gör att bildrutor tappas. Detta är ett vanligt problem när man spelat in i flera omgångar på samma videoband (vanligt när man videofilmar). I övergångarna mellan olika inspelningar så tappar capturekortet synken men ljudet fortsätter att spela in i normalfart, fast det fattas en massa blidrutor i videospåret. Resultatet blir att ljud och bild glider ifrån varandra. Har man en burk som strippar originalsynkpulserna och ersätter dem med kontinuerliga synkpulser i god kvalitet så slipper man förhoppningsvis osynkat ljud, fast man kan förstås få in "en massa skit" istället när man digitaliserar.

Jag har ju klarat mig i flera år utan dessa prylar men det hade ändå varit skoj att bygga något liknande att labba med.
jgb
Inlägg: 129
Blev medlem: 17 december 2011, 22:15:07
Ort: Sollentuna

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av jgb »

Använde virtualdub när det begav sig och som Ronnylov skrev är philips AD:et bra , annars är BT878 eller 848 populärt bland videocapturers.
Har ett Compro tv-kort som tydligen skulle vara superdupervärldsbäst och fångade mina vhs.
Detta var runt 2003-2005 så jag kan ha fel på vissa namn/siffror.

En annan variant var Panasonic DV kameror med s-videoingång och digitalisering direkt och ut i firewiren.

Edit: Glömde tillägga att man bör ha ett rent videohuvud och avmagnetiserat (orkar inte leta fram namnet på min avmagnetiserare) huvud.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av MiaM »

Ja, med bara 8-9 bitars upplösning förstår jag att du vill reglera nivåerna analogt från början.

Jag var inne på "bra" TV-sändningar o.s.v., variationerna i nivåerna mellan olika band borde mest bero på kamerorna och inte VHS-tekniken som sådan.

Vad gäller TBC o.s.v. så vore det egentligen bäst om man hade en digitaliseringsmojäng som kan ta signalen från videon och göra bra saker med den oavsett vilken hastighet videon kör, och då helt enkelt köra videobandet i konstant hastighet styrt av mekanisk givare i skarverna mellan inspelningar då 25Hz-puls saknas på synkspåret. Ett alternativ är väl att digitaliseraren klarar såpass stora variationer i synkfrekvens att den hänger med när hastigheten i videon "gungar" i skarver mellan inspelningar.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

Som jag gjort hittills i de besvärliga skarvarna är att jag stoppar videocapture efter en sådan skarv spolar tillbaka till precis efter skarven och startar capture på nytt fram till nästa skarv och så vidare. Sedan får man redigera ihop snuttarna i efterhand med datorn. På så sätt kommer man runt problemet med osynkat ljud men det blir en del merarbete istället.

Största idén med detta projekt är att ha någonting att konstruera, en idé helt enkelt (därför jag lade det i Idébanken). Det är inte så att jag absolut måste ha dessa prylar men de kan vara till hjälp ibland och det kan bli ett spännande byggprojekt så småningom om jag kan klura ut hur jag ska konstruera dessa manicker. Jag är nybörjare på att konstruera elektronik själv men har en viss grundförsåtelse hur det funkar (jag är utbildad till dator- och elektronikingenjör på högskolan för 20-25 år sedan). Men jag vill börja försöka bygga lite egna prylar på fritiden.

En tanke jag har haft är att man borde kunna lösa problemen helt och hållet i mjukvara om man samplar hela videosignalen inklusive synkpulser och hela faderullan i kanske 16 bitars upplösning så har man goda marginaler att justera både bildsynk och nivåer i något datorprogram. Tyvärr har jag inte sett något sådant capturekort, men det kanske finns oscilloskopkort eller liknande man kan ha i en dator? Men jag har en känsla av att det blir dyrt att köpa och det blir kanske heller inte så lätt att göra programmet sedan. Å andra sidan har jag ännu inget oscilloskop så man kanske bara kan göra ett klokt inköp? Känns som jag ändå behöver oscilloskop för att labba med sådant här.

Som jag fattat det fungerar en TBC så att den samplar upp till en bildruta av hela videosignalen och därefter applicerar någon sorts korrigering av synkpulserna och sedan omvandlar det hela till analogt igen. Egentligen blir det ju ett onödigt steg att det ska omvandlas till analogt igen i TBC-enheten om det sedan ska digitaliseras på nytt när man kör video capture. Historiskt var de där TBC-enheterna till för kopiering från ett analogt videoband till ett annat analogt videoband men jag vill ju bara digitalisera det. Så ett alternativ vore att dumpa ner det direkt till hårddisk istället direkt i min "video copy enhancer" för att kunna läsa ur det när det är färdigt. Men då börjar man väl komma in på konstruktion av capturekort istället.

Läst lite på videohelp.com att man kan koppla in vissa modeller av stationära DVD-inspelare som ett steg capturekedjan. Tydligen har dessa hyfsade ingångar som stabiliserar videosignalen och så skickas den stabila signalen ut på videoutgången så man kan göra capture där istället (om man inte vill spela in direkt till DVD). Kanske kan man hitta någon på ebay/tradera och återanvända vissa komponenter och modda lite... Men ett problem med de där är att de kan få för sig att insignalen är kopieringsskyddad med makrovision (vilket den inte behöver vara trots att den tror det) och då släpper de inte igenom videosignalen. Ja det problemet finns också på vissa capturekort (hade det på mitt förra men nuvarande har jag inte märkt av det ännu). Makrovisionsskyddet går ut på förvränga synkpulserna så mycket att AGC spårar ut i en videobandspelare och capturekort (dessa är också konstruerade för att vägra spela in makrovisionsskyddad video) men i en TV-apparat så ska det synka OK så det blir bra bild ändå. Därför brukar TBC ha den bieffekten att de släpper igenom kopieringsskyddad video så att det ändå går att kopiera. Nu är det jätteovanligt med sådana band (särskilt från hemvideokameror) så detta är inte något huvudsyfte för min del.
BJ
Inlägg: 8283
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av BJ »

På tal om att farten gungar vid störningar.
Borde det inte gå att göra ett program som
"rätar ut" hastighets-ändringar när det är
digitaliserat? Det borde inte vara omöjligt.
Det behövs väl någon sorts frekvens-analys
antar jag, och något som räknar ut en kurva
över hastigheten.
Finns det något sådant program?
Som går efter tonhöjden på ljudet alltså,
och så får man rätta till bilden för hand eller
med motivlåsning så gott det går.
Vissa saker som man har kan ju redan vara
digitaliserade, och går inte att göra så mycket
mer med annars.

Tillägg:
Inspelningar med musik.
Annars lär det vara svårt.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av MiaM »

Ja, analog videoelektronik kan nog vara kul att bygga! :tumupp:

För att göra en capture av hela frekvensspektrat så att säga så kanske man kan frekvensskifta upp hela signalen från videotrumman upp till en frekvens som kan användas med en USB-DVB-sticka av de typer som kan ta in hela frekvensspektrat rakt av? Fast då får man kanske alldeles för låg upplösning.

Det vore annars rätt intressant att just ta in hela frekvensspektrat rakt av. Med t.ex. 16 bitars upplösning och 10MHz samplingsfrekvens (räknat på 5MHz max brandbredd, som jag högg ur luften) så blir det 160 megabit plus eventuell overhead. Det kan verka mycket men är ju faktiskt klart lägre än vad USB2 och Firewire är specat för.

Man kan antagligen klara sig med klart lägre datahastighet om man delar upp signalen på krominans (ligger längst ner, på standard-VHS 625kHz, minns inte om det är högre på S-VHS) med hygglig upplösning men inte så hög samplingsfrekvens, och luminans (FM-modulerad på ett par MHz) med högre samplingsfrekvens men färre bitar. Fast då får man de nackdelar ett analogt "delningsfilter" innebär.

Jag skulle tro att en stationär DVD-inspelare som del av kedjan nog gör mest nytta om man har halvdåligt capturekort (typ BT878 eller annat som ger acceptabelt resultat med perfekt insignal men som mest bara återger störningar mer än signalen vid icke-perfekt signal).

Jag tror att de första TBC'erna hade analoga skiftregister och de klarade nog bara ungefär en linje i taget. V-synken är ju stabil på en videobandare, speciellt på de bättre videobandare avsedda för proffsbruk. Man synkade alltså först alla videobandare till sin v-synk-källa och sen lät man TBC'erna fixa H-synk'en. Antagligen så gjordes dessa TBC'er med en kondensator per pixel i X-led, där kondensatorn lagrade ljusstyrkan eller nåt sånt. Osäkert om de dekodade+enkodade färgsignalen eller hade bandbredd nog för att ta med färgbärvågen rakt av.

En digital/modern TBC är ju egentligen bara en mellanlagring för bildinformationen där utmatningen sker med exaktare hastighet än inmatningen. Om man kör en vanlig konsumentspelare så måste TBC'n ändå PLL-synka sin V-synk till videospelarens utsignal för att inte hastigheten in/ut ska glida för mycket, medan en proffsvideo synkar man som sagt tvärt om. Det borde iofs kvitta hur man synkar, v-synken i en konsumentvideo är ju PLL-styrd till en kristallreferens.

Vad gäller kopieringsskydd så "har jag hört" att det annars går bra att bara förstärka videosignalen så att ALC'n i ingången på mottagaren bottnar... Då får man dessutom med (rester av) kopieringsskyddet på kopian... :wink:


Edit: vad gäller gungande fart så vore väl enklast att på nåt sätt få med diverse referenssignaler från videon in i sin inspelning? Om man har ett flerkanalljudkort så kan man kanske spela in t.ex. 25Hz-signal från trummans lägesgivare, 25Hz-signal från synkspåret och nån signal från kapstanmotorn.

Eftersom det ska gå att spela in på VHS-spelaren så måste den rimligtvis ha givare för hastigheten på kapstanaxeln så att inspelningen görs i rätt hastighet. Den referensen borde duga.

Man kanske också skulle kunna modifiera videon så att PLL'en "tappar dragkraft" på börvärdet för kapstanhastigheten så fort 25Hz-synkpulserna från bandet faller bort. Då kommer befintlig hastighet att kvarstå. Bäst vore väl egentligen en mikrokontrollerstyrning här, som hela tiden mäter hastigheten på kapstanaxeln och har koll på att "det här bandet är inspelat med hastighet X" och håller den hastigheten då synkpulser från bandet bortfaller. Om man vill göra det helt fantastiskt bra skulle mikrokontrollern kunna ha ett inlärningsläge där man först spelar bandet en gång då den lär sig vilka hastigheter de olika delarna av bandet är inspelat med, och vid nästa uppspelning så kan den veta att efter avbrott X så är bandet inspelat med hastighet Y och direkt sikta på den hastigheten. Det kanske eller kanske inte till och med går att göra det så exakt att den träffar fasläget hyggligt rätt direkt och det därmed tar någon enstaka bildruta mindre att synka ikapp.

Bara att modda PLL'en för bandhastighet och videotrumma så att de båda behåller sin nuvarande hastighet istället för att gunga vid synksignalbortfall borde göra rätt mycket för hur snabbt spelaren återsynkar sig vid synksignalbortfall.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

LM1881N DIP-8 Video sync separator verkar vara en intressant krets. Den kan läsa ur synkpulserna så att man hela tiden har koll på var man är någonstans i videosignalen (förutsatt att den detekterar dem rätt). Får klura lite på hur man kan använda den.

När det gäller justering av nivåer så borde man väl ha en förstärkarkrets:
http://www.electrokit.com/ad8013arz14-s ... kare.44902
Den verkar intressant. Är den ungefär som en OP-förstärkare för videosignaler?
Fast jag har aldrig använt ytmonterade kretsar. Är det svårt att löda sådana? Såg det fanns adapterkort till DIL på elektrokit, kanske man kan öva sig på någon billigare krets först i så fall...

Video samplar man ofta vid 13,5 MHz eller 27 MHz. En DVD-spelare arbetar med 13,5 MHz samplingsfrekvens (vid upplösningen 720x576). Videosignalen har väl sisådär upp till 5 MHz bandbredd när det gäller gamla analoga TV-sändningar men DVD kör ju högre kvalitet. VHS har väl ungefär 3 MHz bandbredd och S-VHS har väl ungefär 5 MHz eller något sådant. Ska man sampla så känns en multipel av 13,5 MHz lämpligt, förmodligen skulle 27 MHz vara fullt tillräckligt (videobanden är ju ändå ganska begränsade). En tanke om principen för en TBC vore alltså att sampla signalen och läsa ut tiden mellan synkpulserna och sedan krympa/expandera tiden i signalen så att den stämmer exakt överens med teoretiska värden och omsampla signalen till 13,5 MHz sedan. Då kommer man kanske till rätta med fladder i viss mån. Eller tänker jag fel nu? Fast jag har ingen aning om hur man skulle lösa det i hårdvara. Men samplar man in det till datorn tillsammans med informationen från LM1881N så skulle man kunna ha ett program som gör alla justeringar och omvandlar det till ett digitalt videoformat. Det här blir nog så komplicerat att jag aldrig fixar det... Fast alla de där justeringarna borde väl capturekortet göra självt? Den läser av videosignalerna baserat på synkpulser och sådant. Ja det gör det också förstås om det är bra kvalitet på signalen. Kanske skulle man kunna nöja sig med att kunna finjustera triggnivåer och liknande i ett eget bygge?

Det borde vara lättare att fixa det här med nivåjusteringar. Brightness känns som en DC-offset man justerar och contrast känns som förstärkning.

När det gäller separation av luminans och chrominans är detta redan gjort i videobandspelaren innan den skickar ut signalerna på S-VIDEO utgången. Om jag fattat rätt är det 3 signaler och då passar det ju bra med den där förstärkarkretsen som har tre inbyggda förstärkare. Finns säkert någon krets som kan sätta ihop det till kompositvideo efteråt (jag ville ju ha både S-VIDEO och komposit ut).

Det finns mjukvarubaserad TBC som jobbar med moddade drivrutiner för capturekort. Den jobbar så att den fångar ett bredare signalintervall för att försöka få med mer av synksignalerna, elternativt svarta kanten när bildinformationen börjar. Sedan justerar den lite och zoomar in signalen. Mycket riktigt förlorar man lite i upplösning. Detta är gjort för avisynth. Men jag vet inte hur man moddar drivrutiner för mitt capturekort.
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=162726
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=162832
BJ
Inlägg: 8283
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av BJ »

MiaM:
Det kanske går, men det är ju inte lite
avancerat att bygga om en video. :)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

Jag vill helst ha en fristående burk utan att bygga om videobandspelaren.

Har beställt ett Rigol DS1052E oscilloskop så att jag kan studera signalerna och labba lite.
Även beställt lite komponenter, bland annat den där synkpulsextraheraren och videoförstärkaren.

Finns det något smart sätt att plocka bort synkpulserna från videosignalen, sedan justera förstärkningen på signalen utan synkpulser och slutligen sätta tillbaka synkpulserna med rätt nivåer på rätt ställe? Vill ju inte påverka nivåerna på synkpulserna när jag justerar kontrasten till exempel.

Kollade lite på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/S-Video

OK så det är två signaler, luminans och krominans. Jag hade fått för mig krominansen var uppdelad i två individuella kanaler men så var det alltså inte. Men såg också en referens till en intressant krets på wikipediasidan, TVP5154A: http://www.ti.com/product/tvp5154a
Men "128-pin thin quad flat pack (TQFP) package" är inget man löder själv som hemmapulare väl?

Edit: Hittade även TVP5146: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tvp5146.pdf
Verkar ju finnas IC-kretsar mer avancerade än jag någonsin själv kan bygga. Med en sådan kan man sampla med 10 bitars upplösning, något bättre än de 8 bitar jag får med mitt capturekort. Fast macrovision cpoy protection i kretsen verkar ju lite trist, men det kanske kan stängas av.
Edit2: Den var numera ersatt av TVP5146M2: http://www.ti.com/product/tvp5146m2
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av MiaM »

BJ skrev:MiaM:
Det kanske går, men det är ju inte lite
avancerat att bygga om en video. :)
SÅ fasligt avancerat behöver det nog inte vara. Det som var "spjutspetsteknologi" för 35 år sen är inte lika avancerat idag. Framförallt så har en VHS-spelare såpass lågt värde att man i princip kan "labba sönder" nån som övningsobjekt om man vill.



Men visst, jag förstår absolut om man vill ha en lösning som går att köra mot valfri omoddad spelare. Min idé att modda hastighetsregleringarna & co i en video är väl mer en slags komplement.

Däremot tror jag seriöst att det som ger absolut bäst bild är att digitalisera signalen direkt från videotrumman utan att FM-demodulera, dropoutkompensera, krominansfrekvensskifta & co i videon...
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

Jag har en gammal trasig videbandspelare jag tänkt att jag skulle försöka laga (det är nog någon drivrem som pajat tror jag). Den kanske man skulle labba lite med om jag får igång den.

Googlat mer: http://www.esr.co.uk/manuals/k8036.pdf
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... &id=348080
Där har vi en byggsats som verkar göra något med en LM1881N.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av ronnylov »

Verkar finnas IC-kretsar med inbyggd full frame TBC-funktion. Exempelvis ADV7800 från Analog Devices: http://www.analog.com/en/analog-to-digi ... oduct.html

Man borde kunna bygga en TBC med en sådan där och sedan en DA-omvandlare som skickar ut signalen analogt igen. Kretsen kanske redan har analog videoutgång också? Eller ännu hellre kunna föra över det digitalt direkt till hårddisk på något sätt. Att fånga video med 10-bitars upplösning vore inte fel heller för möjligheterna att kunna göra justeringar av nivåer i efterhand i datorn. Kretsen har inbyggda justeringsmöjligheter också så allt jag vill ha i min burk skulle man kunna fixa med den där. Verkar som man behöver komplettera kretsen med DDR-minne eller SDR-minne för att kunna använda TBC-funktionen. Vanliga datorminnen alltså? Men jag tror det är svårt att bygga själv med sådant väl? Höga frekvenser... Stod något i databladet att alla ledningarna till RAM-kretsen skulle vara exakt lika långa.

Snubblade över denna kretsen i denna intressanta tråd:
http://forum.videohelp.com/threads/3475 ... nfo-wanted

Jag kanske skulle börja med något enklare projekt...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Video copy enhancer för VHS-kopiering

Inlägg av blueint »

Verkar nästan som det är mer rationellt att koppla in sig i stort sett direkt på videohuvudet och koppla det till ett kort som samplar på 10-20 MHz @ 16-bit (eller 14-bit).
All korrigering gör man sedan med mjukvaroalgoritmer. Så man kanske inte behöver spara så mycket heller.

Hur bra är annars t.ex kjell.com Lilla VHS-Paketet Art nr: 57073 egentligen?
(inga uppgifter om S/N, bandbredd, etc!)
Skriv svar