Enklaste möjliga UPS?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
twse
Inlägg: 323
Blev medlem: 3 februari 2011, 21:12:31
Ort: Göteborg

Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av twse »

Igår kom det flera korta strömavbrott på 1-2 sekunder vardera när jag surfade runt på Youtube. Laptopen klarade det såklart, men inte routern som behövde någon minut för att starta om varje gång.

Routern drar inte så mycket, 5V 2A, så jag undrar om man kan placera någon slags buffert mellan den och nätaggregatet som fortsätter ge 5V 2A i ett par sekunder vid avbrott?

Idé 1: en kondensator. Om vi antar att routern tolererar ett fall från 5,0V till 4,5V och kondensatorn behöver avge 2A i 2s, så måste den kunna lagra 2A * 2s = 4C per 0,5V, så det krävs en kondensator på 4C / 0,5V = 8F, inte så realistiskt va?

Idé 2: fyra NiMH-batterier parallellkopplade med nätaggregatet. Kan det funka? Finns det risker?

Kraven är att det ska vara billigt och enkelt.
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av Pejlaren »

Överlever du inte någon minuts omstart?

Ska du ha reservkraft bör du ju först konstatera att inte bredbandet går ner bortom din router, annars är ju det helt bortkastat att reservdrifta routern.

Men en blyack på 6 volt som permanentladdas och pemanentdriver routern. en lowdrop.regulator mellan batteri och router, eller snikmodell med en diod...
gyj
Inlägg: 260
Blev medlem: 2 juli 2009, 20:04:07
Ort: Vallentuna 59°32'25,67" N/18° 5'17,15" E

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av gyj »

Den enklaste UPSen är ju ett nätagg som matar ett eller flera batterier alt efter vad som behövs.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av Electricguy »

En växelriktare som man kör med konstant från en konstant laddad batteribank.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av danielr112 »

Eller köpa en billig ups på blocket för ett par hundra så kan du driva lite mer om det behövs någon dag.

Om inte annat hade jag bara kopplat in ett par batterier paralellt.
Användarvisningsbild
twse
Inlägg: 323
Blev medlem: 3 februari 2011, 21:12:31
Ort: Göteborg

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av twse »

Pejlaren skrev:Överlever du inte någon minuts omstart?
Jo, men det är irriterande. Dessutom verkar routern ha en ovana att blanda sig i webbtrafiken och visa sin statussida istället om något gått snett. Det funkar sådär.
Ska du ha reservkraft bör du ju först konstatera att inte bredbandet går ner bortom din router, annars är ju det helt bortkastat att reservdrifta routern.
Självklart. Det är en router för mobilt bredband, med inpluggad 4G-sticka. Enda risken är väl om hela orten blir utan ström.
Men en blyack på 6 volt som permanentladdas och pemanentdriver routern. en lowdrop.regulator mellan batteri och router, eller snikmodell med en diod...
Ingen dum idé, tackar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av TomasL »

En färdig UPS kostar väl runt 500-600 eller så, tror inte du kommer billigare undan med HPD
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av bit96 »

Jag har nog tipsat om det förr, men så här har jag kopplat:

En bilbatteriladdare, ett bilbatteri och en 300W inverter 12V->230V.
Detta står på dygnet runt och jag har först kört det nåt år på en bilradio i garaget och sedan några år i huset där det driver en fiberconverter, en router, en ip-telefoni-dosa och två basstationer för telefon. Alltså fem apparater.

Detta har alltså fungerat perfekt i flera år. Det klarar strömavbrott på minst 14 timmar vill jag minnas.
Det har heller inte klagat på åskan. Jag har dock åskskydd i elskåpet som tar de värsta smällarna.
Bilbatteriet fick för nåt år sedan användas tillfälligt för att starta en bil och det funkade perfekt.

Det är en enkel billig LIDL-transformator-laddare, ett JULA-lågpris-bilbatteri och en ELFA-på-rea-converter.

Enkelt och billigt. Och när anläggningen inte längre behövs kan varje del tjänstgöra vidare på annat sätt.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av frownlayer »

5v 2A... men drar den så mycket hela tiden, eller är det bara så stor som trafon är?
för om vi säger att det bara är ca 1A som den drar så finns ju ciggpluggar 12v > 5v 1500mA. och då behöver du bara ett litet blyjack och en 12v laddare.
Användarvisningsbild
twse
Inlägg: 323
Blev medlem: 3 februari 2011, 21:12:31
Ort: Göteborg

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av twse »

bit96: Det är inte heller någon dum idé. På sikt skulle jag även vilja skydda en switch och en NAS med UPS, dessa behöver 5V respektive 12V. Funderar på om man kan koppla batteriet direkt till NAS:ens 12V (kan ju bli allt mellan 10V och 14V) och driva 5V-grejerna med en DC-DC-omvandlare, eller om man ska gå via 230V och tillbaka.

frownlayer: Vill inte chansa. Routern ska driva både WLAN och en 4G-sticka, och den sistnämnda kan behöva en del ström.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av 13th.Marine »

Två scottky-dioder och ett batteripack? =)

Kod: Markera allt

Adapter -----|>|--+--- Router
Batteri -----|>|--/
Sålänge batteripacket har lägre spänning än nätadaptern kommer den inte lämna någon spänning.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av bit96 »

twse skrev:bit96: Det är inte heller någon dum idé. På sikt skulle jag även vilja skydda en switch och en NAS med UPS, dessa behöver 5V respektive 12V. Funderar på om man kan koppla batteriet direkt till NAS:ens 12V (kan ju bli allt mellan 10V och 14V) och driva 5V-grejerna med en DC-DC-omvandlare, eller om man ska gå via 230V och tillbaka.
Om du vill ha det på enklast möjliga sätt så använd en inverter som driver varje apparats medföljande väggvårta.
(Du kopplar naturligtvis en vanlig el-förgreningsdosa i uttaget på invertern.)
Väggvårtan fixar till strömmen på bästa sätt och levererar det som apparaten vill ha.
Vill du byta nån router framöver blir det "plug and play" och du slipper löda ihop en ny special-omvandlare.
Vid tester och felsökning är det så mycket lättare att bara plugga i och ur och du slipper leta fel i hembyggda specialomvandlare.
Och skulle UPS:en lägga av så kopplar du bara förgreningsdosan i vanligt vägguttag och kör vidare.

Det blir förluster i omvandligen, men i mitt fall blir det värme som behövs i garaget där allt står. :)
Och du slipper mata in "okänd" bilbatterispänning/laddarspänning som kan variera mellan ca 10-14 volt.
Du måste då även ordna med avsäkring eftersom ett bilbatteri utan vidare kan leverera 100-tals ampere.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av blueint »

Garagevärme med bilbatteri lär inte lämna mycket åt ev router eller NAS ;)

Det går i princip att köra ett vanligt ATX nätagg med t.ex 24V om man plockar bort lindningar på switchtransformatorns primärsida.
Användarvisningsbild
twse
Inlägg: 323
Blev medlem: 3 februari 2011, 21:12:31
Ort: Göteborg

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av twse »

Tack för synpunkterna! Idén med två schottkys var inte så dum. Det skulle kunna vara fas 1 i projektet.
jgb
Inlägg: 129
Blev medlem: 17 december 2011, 22:15:07
Ort: Sollentuna

Re: Enklaste möjliga UPS?

Inlägg av jgb »

bit96 skrev:Jag har nog tipsat om det förr, men så här har jag kopplat:

En bilbatteriladdare, ett bilbatteri och en 300W inverter 12V->230V.
Detta står på dygnet runt och jag har först kört det nåt år på en bilradio i garaget och sedan några år i huset där det driver en fiberconverter, en router, en ip-telefoni-dosa och två basstationer för telefon. Alltså fem apparater.

Detta har alltså fungerat perfekt i flera år. Det klarar strömavbrott på minst 14 timmar vill jag minnas.
Det har heller inte klagat på åskan. Jag har dock åskskydd i elskåpet som tar de värsta smällarna.
Bilbatteriet fick för nåt år sedan användas tillfälligt för att starta en bil och det funkade perfekt.

Det är en enkel billig LIDL-transformator-laddare, ett JULA-lågpris-bilbatteri och en ELFA-på-rea-converter.

Enkelt och billigt. Och när anläggningen inte längre behövs kan varje del tjänstgöra vidare på annat sätt.
Intressant !
Du har ingen bild eller utförlig schema att dela med dig ?
Skriv svar