Autonom båt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Ranstam
Inlägg: 456
Blev medlem: 17 november 2007, 21:20:16
Ort: LUND

Re: Autonom båt

Inlägg av Ranstam »

Jag har haft lite fungeringar åt samma håll, men kommit fram till att för längre distanser är det enda som fungerar segel. En segelbåt skull kuna styras med hjälp av ett vindroder, som håller båtens vinkel mot vinden. Solceller skulle kanske kunna förse båten med den ström som behövs för att uppdatera vinkeln på vindrodret.

Problemet är att en segelbåt i storlek på 1m eller så inte kommer upp i några hstigheter att tala om, och förmodligen skulle driva runt med havsströmmarna.

//Alexander
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4817
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av gOry »

blueint skrev:Då måste man ha en pilotlicens.
(ja det är befängt men sådana är reglerna)
Trodde tanken var att inte åka med själv??
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av blueint »

Autonomt flygplan även modellflygplan som är utanför den styrandes sikt. Där skall den som äger eller använder (modell)flygplanet inneha pilotlicens. Jag vet att det är befängt men sådana är TS:s regler.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4817
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av gOry »

Men de är helt ok att släppas iväg på sjön?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av blueint »

Har inte läst något annat. Men jag har inte detaljgranskat föreskrifterna heller. Osvuret är bäst ;)

Sjön är väl den enda platsen man kan framföra motordrivet utan licens.. ÄNNU.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Autonom båt

Inlägg av 4kTRB »

Amfibebilar blev ganska snart förbjudna i USA men de fanns ett tag.
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Autonom båt

Inlägg av saxofon »

Autonoma båtar finns redan förstås (finns det NÅGOT som ännu inte finns?? :humm: )

http://www.roboat.at

Även sjölagarna är lite knepiga, där det tex heter att "Fartyg skall framföras med full besättning"... men det går ju stick i stäv(!) med de senaste begränsningarna av alkoholhalten. Eller var det kanske en undre gräns där... :badgrin:
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Autonom båt

Inlägg av ronnylov »

Läste atomubåt i rubriken först... Men om man gör den som en ubåt så minskar krockrisken men man får ju andra problem såsom GPS och solceller som inte funkar under vattnet. Man kanske tar sig under de flesta båtarna om man kör på 10 meters djup. Men man kan ju fortfarande krocka med dykare, fiskeredskap och andra ubåtar...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Autonom båt

Inlägg av Mizzarrogh »

Föremål som befinner sig någon meter under ytan kommer deffinitivt inte att bli populära bland båtfolk kan jag säga med en gång... Men annars har jag själv till och från skissat på ubåtsprojekt, drömmer fortfarande om att kunna bygga en fungerande man kan åka i... 8)

Tyverr är modellubåtar frukantasvärt svåra att hålla kontinuerlig kontakt med med vanliga standardprylar, enklast är nog om man använder en flytboj med antenn tror ja.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av danei »

Jag skulle byggt den liten och struntat i allt vad krocksensorer heter. Blir det sjögång funkar de inte i vilket fall. Segel skulle ju vara kul, men gör ju algoritmera något mer komplicerade.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Autonom båt

Inlägg av Mizzarrogh »

Så skulle jag också gjort, radikalt mycket enklare och billigare. Gör man den typ max någon eller ett par meter eller så kan den ju då fortfarande ta tex en rygga med mat från snabbköpet eller vad man nu önskar skicka och sätter en mjuk gummilist modell tjockare i fören och en bit runt relingen kommer den ju knappast att sänka riktiga båtar eller liknande menar jag. Dock bör den nog hålla sig en bit ut pga risken för pirater som senioren sade i spå fall... :)

Man kan ju då fortfarande göra den hermetiskt tät mot vågskvalp så den klarar eventuella ofrivilliga dopp utan att sjunka menar jag.

U-båtar tenderar att bli ordentligt komplicerade och mycket dyrbara om den skall ha autentiska dykegenskaper och gå att finmanövrera även om det är små modeller, särskilt om den skall vara autonom och fungera på djup över max typ en halvmeter utan att man riskerar att förlora kontrollen över den pga bruten radiokontakt. Jag vet för jag har själv skissat på modellubåtar... 8) Har inte gett upp ännu dock... Betydligt enklare att göra en "dyktorped" som fortfarande klarar vågor och att slå runt i en storm osv...

Edit, ni kan ju säkert utgå från någon gammal forsränningskajak eller liknande och plasta över så den blir tät och bygga om den med slingerkölar och annat så den blir litet mer stabil om ni behöver något större, riskerar ju då fortfarande inte att sänka normala båtar om olyckan är framme så den orsakar mer allvarliga skador (+tjockt industrigummi, tex från någon bytik som saluför lastbilstillbehör i fronten så man slipper, eller i vart fall markant minskar risken att, orsaka allvarliga glasfiberskador) menar jag pga att den är förhållandevis lätt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av blueint »

Ska man använda u-båtsdrift så ska det vara på minst 4 meters djup för att undvika kölar, stora båtar, bryggor, bojar mm. Navigering under vatten är knepigt, dock.

I praktiken är det nog mest effektivt att använda ytdrift. Göra så att krockar ej orsakar allvarliga konsekvenser, även om det är någon som simmar i vattnet, plastskrov osv. Låg hastighet är också en metod för skadeundevikande.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Autonom båt

Inlägg av danei »

I Vättern finns det inget som är djupare än 3m. Men ja, lågfart och litet skulle jag satsa på.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Autonom båt

Inlägg av ronnylov »

En gummibåt är ju mjuk...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Autonom båt

Inlägg av Walle »

Jag har eventuellt några tomma waverunner-skrov liggande, om det skulle kunna vara av intresse? Fast de kanske är för stora? De är väl kanske två-tre meter långa och någon meter breda. Är inte säker på att jag har några kvar dock, sist jag kollade hade jag fem stycken, men de kan ha blivit sålda. Har varit 700cc-maskiner har jag för mig.
Skriv svar