Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Då får du en roterande rörelse igen. Stark som attan, så du kan ju rotera hela skåpet istället för en klocka i taget. Intervallefunktionen sitter så vitt jag vet i extern elektronik så då behöver du få med det också.
triii
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 augusti 2008, 23:39:13
Ort: Linköping

Inlägg av triii »

Mmm, jag är dock inte så sugen på att köpa begagnade delar, vill hellre jobba med nytt. Jag tror att det får bli servospåret ändå.
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Roterande??? Finns hur många som helst som går fram och tillbaka.
Vill du ha nytt så finns det i vilken båttillbehörsaffär som helst, typ:
http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6040
Intervallet kan man lösa med en 555:a och ett relä.
Men visst är det fräckare med en avr/pic som styr några servon, displayer och lysdioder :)
triii
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 augusti 2008, 23:39:13
Ort: Linköping

Re:

Inlägg av triii »

Gimbal skrev:Om du vill köra moddade servon (för rotering) så är det ändå pulslängden som styr fram/back och hastighet. Ger du bara ström till den så står den still. Dessa pulser kan du fixa med en 555'a som ger en hastighets puls, ocn ytterligare en 555a som ger av på. Addera dessa två signaler i en OCH-grind så funkar det. Nackdel blir att du har ingen kontroll på i vilket läge klockan står när den stannar.

Snyggast blir det givetvis med en lite microcontroller och omoddade servon, som du föreslog från början. Det är ett väldigt enkelt bygge om man bara kommit över microcontroller-tröskeln. En utgång rakt på servot och sedan är det bara att programmera hur man vill ha rörelserna. En sinusformad mjukt pendlande röresle tex är inga problem.
Jag fick annat att göra i ett par år, men har nu återupptagit projektet. Jag har också insett att det blir för meckigt att skaffa eller göra en AVR-programmerare endast för detta syfte. Därför vill jag satsa på ett gäng 555:or i stället. Lat, det är jag. Därför undrar jag om det finns något liknande projekt som jag kan stjäla designen av kretsarna från. Tips?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske en variant som grund: http://www.epanorama.net/circuits/servo10v.html
Det fungerar även med 0-5V som styrspänning om du minskar de två motstånden längst till vänster
till ca en tredjedel av de angivna värdena. Eller så byter du ut de två motstånden till en potentiometer på nånstans runt 50-100k.

Den konstruktionen kan man sedan styra med en triangelvåg-generator.
T.ex den övre vänstra delen av detta schema. (IC1 med kringkomponenter, inklusive R1.)
P1 och P2 justerar amplitud och frekvens.

Då kan du styra hastighet och vinkel på roteraren.
triii
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 augusti 2008, 23:39:13
Ort: Linköping

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av triii »

Tack för tips! Jag har funderat lite och kommit fram till följande:

Svårare konstruktion.
Klockans "viloläge" är 90 grader. En enkel styrning genererar styrpulser för 0 grader och 180grader i följd (en eller flera gånger, med i alla fall någon sekunds mellanrum mellan 0 och 180). Servot och styrningen drivs av en 6V-adapter som sitter i ett kopplingsur. Kopplingsuret är normalt frånslaget under natten, men går igång i 15-minutersintervall några gånger under dagen. Går det att generera två olika lämpliga pulser (0 grader följt av 180 grader, eller tvärtom) med en 556:a (två stycken 555:or i en dubbelt så stor kapsel)?

Enklare konstruktion:
Klockan monteras så att servot vilar i 0 grader (inte 90 som är det normala) när strömmen är av. En 555:a genererar en styrpuls för max vridning åt ena hållet (180 grader) (1). Servot och styrningen drivs av en 6V-adapter som sitter i ett kopplingsur. Kopplingsuret är normalt frånslaget under natten, men växlar av/på i 15-minutersintervall nästan hela dagen. Till denna modell behövs endast en enda 555:a samt några enkla komponenter.

(1) Se här för hur man genererar en enkel servostyrpuls med en enda 555:a:
http://www.aaroncake.net/circuits/servocon.asp
De använder en potentiometer, men den borde gå att ersätta med två resistorer.

Att servot går snabbt från viloläge till vridning gör inget, jag få göra en ordentlig upphängning bara. (Måttliga) skakningar och vibrationer borde närmast vara bra för urverket.

Jag gillar att använda kopplingsur dels eftersom de ger en lätt överskådlig, mekanisk inställning som vem som helst kan begripa. Dessutom sparar det ström och minskar risken för brand (fast den är ganska liten från början i ett 6V-system).
Bild
triii
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 augusti 2008, 23:39:13
Ort: Linköping

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av triii »

Jahapp, det här fanns visst att köpa färdigt för en dryg femtiolapp på eBay:
(varning för störig musik)

Det får nog bli den + ett kopplingsur. Jag har inga delar hemma, så det blir både billigare, enklare och snabbare än att bygga själv.
IBKCAD
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 mars 2010, 09:09:57
Ort: Stockholm

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av IBKCAD »

Köpte du någon? Jag är själv inne på att bygga uppdragare för mina klockor.
Hittade denna på dx http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15594
triii
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 augusti 2008, 23:39:13
Ort: Linköping

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av triii »

Nej, jag köpte ingen. Mina servon har för litet spelutrymme, så jag har moddat dem till att gå runt i stället. Den där testaren som DX säljer har inget auto-läge.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Uppdragare/roterare för självuppdragande klocka

Inlägg av PeterH »

Nu väcker jag en riktigt gammal tråd eftersom detta var den tråd jag hittade i ämnet... Jag är också i planeringsstadiet för en "clock winder" och vill bygga själv för att få den att se ut som jag själv vill (plus att dom färdiga som ser ut för nåt kostar ganska mycket) :doh:

Ett önskemål som jag har (och varför ett RC servo troligtvis går bort helt) är att jag vill ha den tyst, helst ohörbar helt och hållet. Jag var inne på en stegmotor med rem-utväxling (typ 1:10) och kullagrad upphängning för att kunna stega sakta och med få steg för att få till (valbart) roterande, gungande eller slumpad rörelse (simulering av armen :wink:

Så vad säger den samlade hjärntrusten, hur får man till en extremt tyst motor för detta ändamål? Har ni sett några (gärna provat själv) tysta stegmotorer eller servomotorer (små) som man kan använda? Styrningen blir troligtvis någon av Arduino modellerna eftersom jag har jobbat lite med dom och det finns mycket info att hitta...

Exempel på en halvdyr färdig låda här: länk

Här är en annan sida för inspiration...

clockwinder1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av Icecap »

Jag hade nog gått på en nerväxlad motor med en arm, tänk torkarmotor-mini. Med gummiupphäng kan det bli mycket tyst.

Och för mitt skrytbehov hade jag haft en brytare som angav "nollpunkten" i mitten så att den kunde stoppa "snyggt". Inte microswitch men optiskt, tyst ju.

Om den bara ska köra vissa tider hade jag monterat en ljussensor och haft lite styrning med den så att när det har varit dagsljus ett tag kan den starta - om det behövs. Om ljuset släcks eftergår den en kort tid och stannar sedan i mittläget.

Såklart ska det finnas en räknare för att hålla koll på när den har körd nog och verkligen behöver köra.

Med ljussensor kan man skita i RTC för att stänga om natten osv.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har kolat i mina låddor.
Där finns en liten motor med växellåda 10 x 12 mm med längd inkl axeltapp om 40 mm.
Den går på ett 1.5V batteri om man så vill.
Så håller jag med Icecap en skiva för klockorna, en länkarm till motorns skiva med tapp likt ett gammalt ånglokomotiv.
Rörelser behöver knappast vara mer än en vickning med flera sekunders mellanrum!
Ett stopp i vertikal visningsriktning enligt förslag är rätt.
Så skicka PM så kommer en liten motor eller länk till dem.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av PeterH »

Ledsen för sent svar, minigrävaren har rasat så jag har legat i garaget några dagar och skruvat... Lasp, du får gärna lägga upp länken direkt här i tråden så ska jag kolla om det kan vara något för mig. Hur är ljudnivån på växellådan? Skramlar den mycket (allt är visseligen relativt, men enligt din uppfattning då :wink: )
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har inte hunnit att skapa en video om ljudnivån ännu.
Men det kommer i morgon.
Så har jag, som många andra, bara slängt in en intetsägande kommentar för att visa att jag lever och behöver uppmärksamhet!
Så måste det väl vara på alla dessa (icke) trådinlägg!
Så kommer det en ultimat lösning på problemet också ;-) Men först i morgon eller så!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Uppdragare/roterare för automatisk (självuppdragande) kloc

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har fortfarande inte hittat mina små växlade motorer, men denna lösning är lika bra om inte bättre!
I gamla CD spelare finns en go mekanism för att förflytta lasern.
Kan enkelt omvandlas till en klockrumblare!
IMG_20201121_112320.jpg
Ingen av dessa motorer ger ett ljud ifrån sig går fint på 1,5V.
Så någon mini eller micro Arduino skulle kunna lösa hela frågeställningen.
Så funderade jag på hur man skulle videofilma tystnade hos dessa motorer.
Jo man skapar ett känt ljud vid sidan om, som tex att tända en tändsticka eller knacka med en penna!
Men vilka har dessa referenser i dagens läge?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar