Styrsystem för Hitec Hobbyservo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
exjobb08
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 april 2008, 13:34:43
Ort: Halmstad

Styrsystem för Hitec Hobbyservo

Inlägg av exjobb08 »

Hej!
Vi är två studenter ifrån Högskolan i Halmstad som arbetar med ett examensarbete. Just nu står vi inför uppgiften att ta fram ett styrsystem med hård och mjukvara för att styra en Hitec HS5955TG servomotor. Denna skall kunna stå i sju olika lägen för att i sin tur aktivera den mekaniska delen av vår produkt som i detta fallet är oviktig. Dock skall dessa lägen antas på så sätt att det hela ska kontrolleras med tre knappar. En knapp skall vid tryckning styra servon ett steg i en rikting (vid ytterligare tryck ännu ett steg osv.) och en annan knapp skall styra stegen i andra riktningen. Den tredje knappen skall köra servon direkt till ett bestämt utgångsläge (det sjunde läget som inte skall kunna nås på annat sätt).

Mellan varje läge är det ca 23 grader, förutom det sjunde läget som ligger mittemellan två andra lägen då det ju handlar om ca 11.5 grader.

Samtidigt som styrsystemet talar om för servon att den skall byta läge skall det också ge ut en signal som skall gjorda en 12 V ledare under mycket kort stund ca 0.05 sekunder, eventuellt kanske kan man lösa detta med ett relä eller liknande?

Hela systemet skall sitta i en motorcykel med ett 12volts elsystem.

Hur fixar vi ett styrsystem till detta på ett bra sätt? Vi har fått tips om ett styrkort som kallas babyorangutan som skall kunna göra något liknande med viss programmering.

Till saken hör att vi båda är nybörjare inom detta ämnesområde så alla tips mottages tacksamt.

MVH
John och Anders
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Som "styrsystem" skulle en enkel AVR eller PIC antagligen duga.
Den behöver dock programmeras. Skitenkelt om man kan det... :-)

Jag antar att det är ett standard RC-servo med 1.5 +/- 0.5 ms styrpuls.
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Jag antar att det är en knappstyrd "speedshifter", ni ska göra.

Och i så fall är det ju bara tredje knappen (neutral), som behöver lite programmering, "växla ner 6 hela steg, och upp ett halvt".

Dom andra knapparna, är ju bara upp eller ner ett helt steg, och bryt tändningen under tiden.

Dom vanliga speedshifters som jag sett, är en mikrobrytare som bryter tändningen, när man trycker ner växelpedalen, och väntar X ms (så att dreven ska hinna på plats), och slår på tändnigen igen.

Och som Sodjan skriver (jag har inte programmerat varken eller, men det är ju ingen avancerad programmering), vilken AVR eller PIC som helst borde gå.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Sodjan: Jepp, det är ett standardservo. En babyorangtuan är en AVR Mega164 (altr. Mega48) med integrerade H-bryggor.

Exjobb08: Hrmph, detta forumet missade jag visst att tipsa er om. Det var ju bra att ni hittade hit ändå. Ni kan ju testa och lägga upp en tråd i Jobb & Tjänster och se om någon nappar. Det finns några på forumet som jobbar professionellt med elektronik och programmering, t.ex. IceCap (bäst jag lägger till ett tror jag för säkerhets skull).

Edit: Det sitter alltså en Mega168 och H-bryggor på samma kort tillsammans med spänningsreg och kristall. Det är alltså inte H-bryggorna som är integrerade i AVR:en. (om nu någon reagerade).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

OK, kortet kan säkert användas, men H-bryggorna har man
kanske ingen användning för för själva servo drivningen...

Men om det nu faktiskt gäller att kontrollera en MC-växellåda,
räcker ett RC-servo till till det !?
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nej, det har de inte men det var vad jag kunde erbjuda.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Att bilda pulserna med en lämplig µC (MikroController) är relativt enkelt, att läsa knapparna är enkelt också. Att ge 12V-pulsen är inget problem heller, det klaras enkelt med en P-MOSFET + en lämplig NPN-transistor.

Mitt förslag är att ni funderar lite över tidplanen, har ni "gott" om tid kan det vara mycket lärorikt att göra det själv, ni kommer att lära otroligt mycket (+ få dåliga nerver pga. tidpress...).

Jag använder PIC till sådana saker helt enkelt för att jag har verktygen till dessa men smak och tycke varierar, jag föredrar faktisk Renesas.

Nu är jag "ganska ambitiös" så jag hade lagt in en möjlighet att trimma alla lägen när systemet var i drift, den trimning kan utföras via en serieport och en PC med terminalprogram och på det vis kan man kompensera vissa mekaniska problem vid behov.

Man kan även trimma med ett par knappar om man vill (t.ex. välja läge som sedan trimmas med en '+' och en '-' knapp, sparas med tryck på båda samtidig).

Och javisst har jag FA-skattbevis men det är dels roligare att ni gör det själv, ni lärar enormt mycket och det är knappast lönt för mig med startkostnad osv. om man tänkar på hur mycket jag kan "flå er för". Hade ni behövd 10 st eller mer var det ju en annan sak.
Skriv svar