"Ventailationsbord" till laptop

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

"Ventailationsbord" till laptop

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag funderade på att göra en ventilationsbord till min laptop med 2st 120mm fläktar som suger luften från under laptoppen ut till sidan av bordet.

Lönsam?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Borde vara det, men det finns ju köpes också.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

det är alltid roligare att bygga själv :wink: funderar på att bygga nåt liknande att ha när jag löder.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Inlägg av fsvoo »

Mycket lönsamt! Men allt handlar väl vilka fläktar du lyckas få tag på, det är ju en fördel att det blir tystare än den ljudnivå du vill få bort :)


Jag äger denna på bilden och skulle inte klara mig utan längre, speciellt när jag sitter och spelar dånar vanligtvis den interna fläkten på rejält utan denna. Dock kör jag den på i princip det lägsta varvtalet, eftersom jag tycker den låter för mycket på högre varv. Lite synd eftersom den sas vara ULTRA QUIET.

Ett bra hemmabygge skulle nog alltså lätt kunna utklassa en köpt. Jag föreställer mig att 120mm skulle kunna leverera bättre CFM/dB ratio på låga varvtal än de två 60mm som sitter i denna tex


Bild
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Viktigaste är väl att ha lite luft mellan datorn och underlaget?, och ev någon fläkt monterad inuti som suger in luften via små hål och ut genom någon öppning.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

För tillfället har jag en Usb Fan bord. Tänkte skaffa 120mm för de kommer mera luft flöde, lägre varv och minder db
Skriv svar