Midibox SID - Lite hjälp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Midibox SID - Lite hjälp

Inlägg av fsvoo »

Hej alla, jag ser att en del har byggt denna här på forumet så det finns säkert nån som kan komma med något. Jag sitter på Midibox egna forum och söker hjälp men hittar inget konkret.
Jag är i princip total nybörjare av elektronik så just nu vet jag inte riktigt vad mitt fel kan vara.

Såhär ser skönheten ut för tillfället. Inga kommentarer på det tack :P Jag har slängt ihop den nu på två kvällar och det har gått förvånansvärt smärtfritt, fast nu stupade det på slutspurten. Som ni ser fungerar CORE-modulen felfritt. OS installerat och det som visas på displayen nu är en testsignal jag laddade upp som ska spela en triangelvåg på 1 Khz. Men det kommer inget ljud...


Bild

Jag har dubbelkollat alla kopplingar, speciellt core-sid och sid, inget är fel. Till en början hade jag dock satt 547an på bilden under felvänt! :( Jag misstänker att sidchippet kan tagit skada av det? så jag vände den rätt, kollade allt en gång till och bytte SIDchip. Resultatet är dock samma.
Det enda som kommer ut är brus/störning ungefär som man skulle koppla en högtalare direkt på några få volt. Sidchippet blir dessutom varmt ganska snabbt, vet inte hur varmt det ska bli dock som eftersom det kör 12V.

Några ideer? Vet inte direkt vilka information jag ska ge, som som haft liknande problem vore ju bäst :)

mvh
Seb
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ändrade den stora bilden till en länk.

Uppkopplingen på labbplattorna var inte så illa. Jag har gjort värre. :D

Den felvända transistor kan inte ha ställt till med något för SID-chippet. Möjligen att själva transistor inte mår så bra. Har du testat att byta T1 ?

Värmen får mig att tänka på störningar på bl.a matningspänningen.
Sätt en liten keramisk kondensator på ca 100nF mellan IC-kretsarnas matningspänning och GND. De ska sitta så nära IC-kretsarna som möjligt.
Flytta även C8 så nära IC1 som möjligt.


Det finns en chans att problemet beror på de långa sladdarna och själv labbplattorna. De plockar lätt upp störningar. Oftast ställer det till problem i stora uppkopplingar där det är höga frekvenser, som i ditt fall. Prova med kortare sladdar och sätt avkopplingskondingar nära IC-kretsarna (som jag skrev om ovan).

edit: Ofta tänker man bara på det som syns på labbplattorna, men missar hur det är under. Dvs om alla kretsars ben verkligen får tillräcklig kontakt med labbplattan. Är det en väldigt välanvänd labbplatta så är risken större att några anslutningar tänjts ut lite. Sedan ökar ju möjligheten ju fler kretsar som är inblandade.
Jag menar absolut inte att labbplattor är dåligt, men det är inte fel att kolla sånthär om man är säker på att allt annat är precis som det ska.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

akta SIDen bara, finns inte väldigt många kvar.

Synd å bränna dem om du kopplat något fel

skaffa en labbplatta med lödöar och en sockel till kretsen, mycket felfriare om man har miljarder komponenter, visst motstånden å kondingarna kanske inte går att återandvända, men hur dyra är dom:P
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Inlägg av fsvoo »

bra om experimentkorten, jag ska påbörja det ikväll, anledning att jag inte gjorde det direkt är som sagt för att jag är ny och ville se att det funkade först. Just sladdarna mellan PICen och SID (där jag har problem) är väldigt långa. typ 30 cm totalt eftersom jag kopplat dom via en tom yta på korten för att få lite översikt. Både 5V och 12V har 10uF "avstörning" vid utgång föresten men satte dit en extra 100nF på SID som registren och pic redan hade.

Kanske ska specifiera frågan lite. Vad ska jag vänta mig vid AUDIO OUT? Varför sitter det en kondensator C5 på slutet? Har inget osciskop så allt jag kan se är att innan kondensatorn ligger konstant ca 4,5V (bra?) och efter C5 börjar den på 4.5V när man startar upp och urladdas sakta neråt. Den "fylls" aldrig på konstigt nog trots att det ligger bakom?
Detta kopplar jag direkt till ett par datorhögtalare med inbyggd förstärkning fast utan volymkontroller om ni förstår.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Utan kondingen får du DC på utgången. det vill man inte ha.

En konding spärrar som bekand DC men släpper igenom AC, vilket ljudvågor är.

Läs på lite hur kondingar fungerar så förstår du kopplingen
ringmod
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 november 2007, 09:47:06
Ort: Malmö

Inlägg av ringmod »

Hehe, du är medveten om att OPL3 (som det står på displayen) är ett helt annat chip än SID-chippet eller? :wink:

Hoppas du får ordning på det iaf! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jaha ja, det kan vara så enkelt att han laddat in fel kod.
OPL3 är ju en FM-synth. :D
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Inlägg av fsvoo »

Så enkelt var det :D Det funkar bra nu! Tänkte inte ens tanken på ett sånt fel, filnamnen var så lika att jag inte kollade så noga, tog sedan förgivet att det fungerade.
Får tacka för hjälpen så länge, projektet kan lite långsamt gå vidare, brukar tappa motivationen när nåt väl fungerar :P Men pcb, låda och grejer ska ju göras förstås. Och bli av med den HORRIBLA brusnivån man kan vänta sig när det är kopplat såhär
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"brukar tappa motivationen när nåt väl fungerar"

Jasså, du är också 'sån'. :D
Oftast är det upptäckten som är roligast. Att se om det går. Sedan måste jag slutföra projektet fort innan motivationen är borta. Om jag tappat inspirationen för att slutföra projektet, så kan den komma tillbaka om jag tar en lång paus och pysslar med andra projekt. :)


Kul att det fungerar nu! Lycka till med fortsättningen -och inspirationen. :)
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Inlägg av fsvoo »

Nu håller jag på med en annan grej som ska göras med hjälp av core-modulen på MIDIBOX.
Jag undrar om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av koda C och använt MIOS?
Jag har kod men har ganska stora problem att få det hela till en färdig hex.
Nybörjarvarning också.

Ursäkta att tråden ligger i projekttråden den får gärna flyttas.
Skriv svar