Likörfiltreringsanläggning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag överdrev lite för effektens skull.

Vi gör max 4 liter (2 liter bär + 2 liter vodka) likör av var sort.

Blir soppan du pressar fram klar?
limpan4all
Inlägg: 8212
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nej, ur hallon är det nästan omöjligt att få den klar.
Det verkar alltid finnas någon "svävande" rest kvar. Hallonkoncentratet är ju ganska tjockt som det är.
Man skulle ju kunna prova att Melittasila resultatet efter att man tagit bort kärnorna, men jag tror att mycket av smakämnena ligger i det som är tjockt.

Rabarbern däremot blir glasklar om den får stå någon timme.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är i princip två olika problem vi har:
Antingen blir det massa bottengaffs. Inte roligt att få sista slurken likör precis, fast man kan ju skaka innan man serverar. Roligt och tjusigt att dricka en likör som är helt klar men i underbar färg.
Eller blir likören grumlig. Vår rabarberlikör är sådan. Ingen bottensats men den är lite mjölkig (men god).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror mer på koncentratmetoden.
Genom att hantera sprit med bär i, kommer ju en del dunsta bort innan det är färdigsilat. Det är ju inget bra. ;)

Hmm... Jag har ju 8l körsbär i frysen. Jag har också vakuumpumpar... :D
Undrar om man helt enkelt kan koka saft som vanligt (mindre socker då, och inget tillsatt vatten), sila och filtrera riktigt ordentligt, och sen ha i spriten, och få samma resultat?
Senast redigerad av MadModder 23 augusti 2007, 12:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har funderat på det med. Har en saftmaja ...
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har nu kört körsbären väldigt lätt i mixer (orka mosa bären för hand med slev under kokningen... :roll: ), kokat "moset", och håller nu på att sila.
Sen ska det kokas upp igen, med socker i. Sen ska jag filtrera ordentligt. Köpte en packe kaffefilter... :P Får väl se hur det går...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan inte köra kokta frukter/bärer i min likörprocess. Smaken förändras för mycket. Gjorde likör av frysta smultron - gick att dricka men inte i närheten av den likören som gjordes på färska.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm ok... Nåja.
Får testa lite då först, och smaka hur det blir.
Annars har jag ju en liter saft nu :D

[edit]
Jo det här går ju att dricka! :mrgreen:
Jahapp. Ingen mer bilkörning idag då... :lol:
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jag vet inte hur det är med likörtillverkning men ett problem jag har upplevt när jag filtrerat sprit är att mycket dunstar när det tar ett tag.

Kanske kan vara en idé att filtrera i ett slutet system för att minska avdunstningen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När vi silar ifrån, har spriten en koncentration på 20-30%. Vi har hittills använt en gammal elbryggare (som aldrig använts) och täckt med det där locket på filtret.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... även fast jag körde bären i mixer innan koket, så blev det inget synbart slam i saften efter en vanlig saftsil. Tog ett gammalt lakan och rev av en bit, kokade det en stund för att få det helt rent, vek det dubbelt, och lade i en hushållssil, och hällde saften genom. Det tog ett bra tag, men det blev inget synbart kvar där heller. Nu har flaskan stått ett tag, och jag kan inte se någon bottensats. Iofs förbaskat svårt, för körsbärssaften är så väldigt mörk. Troligtvis är det mikroskopiskt material kvar som inte går att filtrera utan nåt specialfilter, för det är inte heller helt glasklart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Måste berätta:
Öppnade en blåbärslikör och avnjöt den. Efter några veckors njutande började undra hur vi kunde dricka så mycket men flaskan var full. Ännu besynnerligare var att flaskan blev lättare. DÅ såg vi att färgämnen avsatt sig på flaskan och gjorde att den såg full.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, ja blåbärsfärg är inte att leka med...

Och inte körsbär heller! Det stänkte lite när jag grejade i köket, och de stänk som kom på kökslådorna, har lämnat en svag blå nyans i lacken. Kul...

Bild på drickat i ett litet glas

Saften som blev över blev hyffsat koncentrerad. Blandade som vanlig 1+4 köpsaft, och det blev INTE svagt. :)

Tänkte på det här med vakuum och så.
Med en fräs kan man ju greja till ett lock som passar precis över ett exempelvis rostfritt kärl. Detta lock har en fördjupning, och en massa borrade hål, som en grov sil. Där lägger man ett lämpligt filtermaterial. I sidan ett uttag för vakuumslangen. Sen ett till lock, som passar i fördjupningen, samt en stor O-ring runtom. Ovanpå detta ett rör som tätar mot övre locket. Sen är det ju bara att hälla i smörjan i röret och slå på pumpen. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Likörfiltreringsanläggning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite uppdatering:
Läste i Bolagets tidning om klarning av vin och där nämndes metoder med äggvita, benotonitlera och annat.
Testade på en slasklikör jag gjort med en hel äggvita på en liter likör, vilket iofs var lite mycket. Skakade om ordentligt och förskräcktes av att det hela såg lätt äckligt ut.
Efter någon vecka hade soppan skitat sig och det låg ett par cm lager "gucka" på botten av burken.
Idag hällde jag upp likören och tog den klarade vätskan med hävert och bottensatsen hälldes i kaffefilter och fick rinna igenom. Noterade då att det rann undan friskt dock utan att ävjan följde med.

Slutsats: att vispa in äggvita i likören och klara den på så sätt verkar vara en mycket användbar metod. Ska pröva på en nyponlikör (inte allt for i golvet i morse) som ger en distinkt bottensats. :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Likörfiltreringsanläggning

Inlägg av sodjan »

Generellt sätt så är nog just den metoden (låta stå och sedimentera med påföljande
dekantering) den enda riktigt säkra metoden att få det riktigt klart. Och det finns ju
färdiga lösningar (äggvita, bentonitlera eller de "klarmedel" som vin-shoppar säljer)
att tillsätta som binder det fasta i vätskan och tar med det ner på botten. Dessutom
sker den ju i slutna kärl så det blir ingen avdunstning.
Skriv svar