Tillverka kretskort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Tillverka kretskort

Inlägg av janne66 »

Som nybörjare kan det vara svårt att veta vad man gör för fel, om kretskorten inte blir som man tänkt.

Svåraste momentet brukar vara framkallningen av fotoresistkortet.
Här kommer några av mina erfarenheter:

Glöm det där med att spraya vanliga kort med fotoresist.
Köp färdiga fotoresistkort istället !

Tag bort skyddsplasten från kretskortet.
Undvik ljus utifrån eller från lysrör.
Placera OH-filmen över kopparytan och montera det i en fotoram med glas.
(OH-filmen är lämpligtvis producerad med laserskrivare).
Vänd rätt sida av filmen (den med trycket) mot kortet för att få knivskarpa kanter.


Fingra inte på kortet för fettfläckar är inte bra...

Belys under vanligt lysrör under 15-20 min på ca 5-10 cm avstånd.
(Funkar utmärkt. Speciella UV-lampor brukar bara krävas till gamla kort där man sprayade fotoresist).
Efter framkallningen ser man att ett svagt mönster framträder.
Undvik sedan att utsätta kretskortet för onödigt ljus.

Efter belysningen ska kortet ”framkallas” i en lösning bestående av 5 ml kaustiksoda som blandas med 1 liter ljummet vatten.
Framkallningen är klar efter en kort stund när man ser att kopparmönstret framträder.
Först ser man att mönstret framträder som mörka linjer, och därefter försvinner linjerna och ersätts av kopparfärgat mönster.
Avbryt framkallningen när kopparmönstret syns tydligt.
(Lägg kortet i rent vatten).

Har man framkallat med för lite ljus, så får man aldrig fram kopparmönstret, utan det blir bara mörka linjer. Då är det meningslöst att försöka etsa kortet.

Skölj sedan kortet noga under rent vatten.
Efter detta kan kretskortet förvaras i dagsljus, men jag brukar ha det i en låda för säkerhets skull tills det ska etsas.


Att sedan etsa kortet brukar inte vara något problem.
Själv har jag en ugnsform av glas på spisen där jag har vatten i.
Sen lägger jag i en plastform där kortet ligger i etsvätskan.
Då får man den värme som behövs.
Köksfläkten har jag på för att suga ut alla ångor...
Senast redigerad av janne66 7 juli 2003, 11:33:45, redigerad totalt 1 gång.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

När jag ska tillvekra ett kort så under framkallningen försvinner det mörka överallt förutom där banerna ska gå. och allt annat blir kopparfärgat.

sen när man etsar så försvinner allt som är kopparfärgat och bara de mörka linjerna finns kvar. sen tvättar jag bort det mörka med T-röd så att banorna blir blanka och fina och vipps är det klart..


undrar hur du menar med att allt det mörka ska försvinna?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jo. om du framkallar i Kaustiksoda, så framträder mönsterbanorna som mörkröda linjer. Efter en stund till så löses det mörkröda upp, och blir till skinande koppar.

Det som INTE ska etsas ändrar inte färg utan ser ut som kortet gör FÖRE framkallningen.

Jag köper mina kort från ELFA, men det borde se lika ut oavsett fabrikat.
Om man nu inte sprayar själv
Senast redigerad av janne66 7 juli 2003, 11:28:04, redigerad totalt 1 gång.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jag köper mina kort på Kjell O Company, men jag tror att vi menar ungefär samma sak.

du skrev att det som inte ska etsas behåller den mörka färgen och då är det ju ledningsbanorna som behåller färgen.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jo, det som INTE etsas behåller färgen.

Det som är belyst ska däremot ändra färg, så jag skrev rätt även om det var lite otydligt...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hoj!

Låter intressant detta... låter gött att man faktiskt kan använda vanliga lysrör... du skulle möjligtvis inte vilja lägga in artikel numrena hos ELFA för korten, kaustiksodan etc? Jag hade uppskattat det MKT... det är så mkt lättare att göra snygga (och fungerande) kort på detta sättet... än att sitta och rita kopparbanorna för hand menar jag :)

//Rille
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Korten kan du köpa t.ex på KjellCo eller ELFA.
Du behöver nog inga nummer för att hitta dem hos ELFA, leta bara efter kort som är belagda med fotoresist.
Sen får man välja vilken tjocklek på kopparen man vill ha.

Kaustiksoda:
Det är sån du köper på Konsum eller ICA alltså.
Se bara till att ha handska o glasögon när man hanterar det.

Jodå, lysrör funkar fint. Har använt det nåde till ELFA o KjellCo kort.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo jag kollade på ELFA efter kort (har köpt såna innan dock inte med fotoresist) samt hos KjellCO... verkar som om KjellCO är biligast... jag funderade på det här med lysrör... kanske har ngt med dem är ca 1,5m långa, så jag undrar vad du tror om denna uv-lampan från KjellCO: 89434... det står brinntid cd 3 timmar menar dem att den bara funkar i 3 timmar för i så fall ser jag till att försöka använda lysrören i garaget...

Du har skrivit i din beskrivning: "montera i fotoram", det är ju smart så slipper man bygga en låda ju... bara att lägga lysröret uppe på så att säga antar jag...

Tja... verkar som om det blir till å beställa mönsterkort med fotoresist i den närmaste framtiden :) Samt inhandla Koustiksoda... det finns ju olika bland dem antar jag olika "styrkor" så att säga eller har jag fel? Vilken ska man ha eller spelar det ngn roll? Hos KjellCO finns det ju framkallare men jag antar att Koustik sodan funkar lite bra?


//Rille
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Mitt lysrör (skivbordslampa) är på 11 watt.

Det har jag 5-7 cm över kretskortet. Belyser i 20 min.

Efter belysningen ser du att det bildats svaga mönster på kortet.
Kortet är dock ljuskänsligt tills det är framkallat.

Har letat lite på Internet om detta, och de flesta är överens om att lysrör funkar fint.
Det är de gamal korten där man sprejade på fotoresist som var mer kräsna och krävde UV-lampa.



Jag gjorde så att jag sågade småbitar av kortet för att prova fram olika belysningstider och styrka på framkallningen.

Kaustiksodan är fabrikat "Gripen", och jag tar 5-10 ml (1 tesked) till 1 liter vatten. Tar ca 5 min innan den framkallat klart så att allt som ska etsas bort är helt kopparfärgat.

Lyckas inte det, så är det ingen mening att försöka etsa...


Jo, riktiga UV lampor har begränsad livslängd.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tack för svaren!

Jag köpte faktiskt Kaustiksoda innan idag... Gripen blev det också... det enda dem hade men ändå... en tesked ungefär... K...

Jag tänker på det du skrev med 11W och ca 20min... om vi säger att man låter kortet ligga där en hel timme då? Gör det ngn skillnad (antar att det gör det men vad händer)? Kommer det under OH filmen att bli påverkat då med lr?

//Rille
fluke12
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 augusti 2003, 18:37:20

Inlägg av fluke12 »

Som etsmedel kör jag med en blandning av koncentrerad saltsyra, väteperoxid och vatten. 2 delar vatten 1 del Väteperoxid och 1 del Saltsyra.
Detta är en jävligt vass soppa som fixar etsningen på mindre en 10 sekunder med perfekt resultat. Försiktighet bör iaktas då såväl rostfria diskbänkar, kläder och ögon kan allvarligt skadas.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jag köpte etsmedel från ELFA för länge sedan... har kvar ganska mkt...

49-577-26
Inte så fasligt dyrt heller...

//Rille
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

fluke12 vilken koncentration använder du på väteperoxiden, 30%?
och var köper du den?
fluke12
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 augusti 2003, 18:37:20

Inlägg av fluke12 »

Ända reglen som finns skrev:Citera inte ovanstående inlägg
50%. Finns hos alla välsorterade färghandlare där du även hittar saltsyran.

Ett bra råd är att blanda till soppan i ett badkar och att etsa direkt där.
Då slipper man alla frågor från "regeringen" om varför dina kläder drabbats av mal, och vad det är för konstiga fläck på nya diskbänken.... :D :D
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

rickeboy:

Belysningstid.
Jo, lyser man för länge så kan ljuset tränga igenom oh-filmens färg.
Det beror ju lite på hur "svart" tryck du har på OH-filmen.

Jag skriver ut på laserskrivare, och brukar skriva 2 ggr för att få det riktigt svart. (Om man kan placera pappret så det skriver på exakt samma ställe).

Som jag sa tidigare så ser man redan vid framkallningen om resultatet blev så bra att det är lönt att etsa.

Framkallningen ska lösa upp de ytor som ska etsas så att de blir kopparfärgade, och lämna övriga ytor opåverkade.

Det finns en del sidor på Internet om detta, men tyvärr är det ont om bilder.
Ofta vill man gärna se en bild så man kan jämföra med sina egna experiment...


Du bor också i Karlskrona ser jag så du får skrika till om du behöver hjälp.
Skriv svar