watt mätare för låga effekter ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av grym »

skulle vilja kunna kolla effekten på småsaker kopplat mot 230v

en som visar korrekta värden på saker under ca 10w

haft tankegången på en analog multiplikator, lagom serieresistans för mätning, sedan lågpassfilter och en multimeter

andra fungerande saker man borde kolla på?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av 4kTRB »

Kanske denna sajt kan ge en del tips?
https://www.weschler.com/reference/guid ... ent-guide/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av grym »

funderar om det skulle funka med digital skop där man kan multiplicera två kanaler och sedan medelvärdet på det?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag minns att Elektor hade skiss på en sådan för inte så många år sedan (15-20 kanske). Jag tror att jag kan ha artikeln och åtminstone kan säga i vilket nummer konstruktionen fanns.


OJ! Den var gammal - Nr 4/93, svenska Allt Om Elektronik - Effektmätare för audio. Kanske för speciell och den förutsätter nog att man inte mäter på nätspänning. Dessutom sitter det kretsar som är lite jobbiga att få tag på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av grym »

analog multiplikator?

dom börjar bli sällsyntar :lol:

ska prova lite med digitalskopet, om inte så får man antingen kolla om jag hittar någon analog multiplikator hemm, jag har för miga jag köpte någon för entjugo år sedan, eller skaffa en ny om det går att få tag på

fördelen med en analog vore att även kunna styra en reguulator så man kör konstant effekt rakt av
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MC1495/96 är väl inte så fruktansvärt omöjliga och AD633 (kostar en bit) finns ju fortfarande.

Jag har en känsla av (jag får för mig att jag sett) att det finns sådana här på typ Instructables och då gjorda på en Arduino.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av grym »

fick napp på multipliceringskretsar, så när det dyker upp och jag värmt upp lödpennan när mörkret faller så ska jag prova hur det funkar
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av limpan4all »

Om man använder sig av strömtransformatorer så är ett klassiskt trick att linda många varv genom spolen. Jag tror att jag som mest har haft 100 varv. Då kan man mäta noggrant även på låga strömmar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av grym »

funkar ju till viss del, men på låga effekter och icke snygg ström så vet man inte riktigt vart man hamnar

analoga multipliceringskretsar har kommit i min hand, så jag ska plocka ihop lite och fundera på hur jag ska göra strömmätningen, så jag får ström och spänning rätt i fas och korrekta värden, troligen ha strömmotstånder under nollan och invertera och ha lite lagom förstärkning
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fotar nåt från Elektor imorgon.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: watt mätare för låga effekter ?

Inlägg av xxargs »

grym skrev: 1 oktober 2021, 20:40:40 funkar ju till viss del, men på låga effekter och icke snygg ström så vet man inte riktigt vart man hamnar

analoga multipliceringskretsar har kommit i min hand, så jag ska plocka ihop lite och fundera på hur jag ska göra strömmätningen, så jag får ström och spänning rätt i fas och korrekta värden, troligen ha strömmotstånder under nollan och invertera och ha lite lagom förstärkning
När du kör med analoga multiplikatorer så bör den jobba i minst två kvadranter då det är både minus-pulser och pluspulser ut på produktugången som matas mot intergratorn och som vid full reaktiv ström (spänning och ström är 90 grader ur fas ur varandra) helt tar ut varandra med lika stor minuhalvvåg som plushalvvåg och intergreringen blir 0. medans med reel komponent i lasten så är halvågspulserna inte lika höga på minussidan som plussidan och blir det konstant stigande på intergratorn som då motsvarar reella effektförbrukningen.

I en elektromekanisk elmätare så är snurrskivan 'intergratorn' och mäter energimängden då den bromsas med permanentmagnet och därför kan kvantisera energimängden genom att mäta antal snurrade varv - annars skulle skivan varva upp tills det går sönder (likaså elektrisk intergratorn nå OP-ampens max.spänning ganska snart)

Vill du känna energiflödesriktingen (dvs om det skickar ut effekt som en generator eller tar emot ström som en last) måste multiplikatorn klara att jobba i alla 4 kvadranterna och också tämligen bra dynamik och snabbhet om man skall klara komplexa olinjära laster som att mäta på en vit LED-lampa och från mindre switchade nätaggregat utan power corrections-kretsar och även de med aktiv power correction då strömmen från denna är inte snygg där heller även om övertonshalten är inom normerna.
Skriv svar