Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Xerox8
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 juli 2021, 22:59:36

Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Inlägg av Xerox8 »

Hej,
Kört fast i ett projekt och tror att jag kanske gör det onödigt svårt för mig själv på grund av för lite kunskap/erfarenhet men den verkar finnas här!

Jag vill ha ett inspelat ljud, ett ord rör det sig om i detta fel. Detta ljud vill jag kunna loopa med en knapp och med andra knappar påvkera ljudet, pitch, vibrato etc.

Idén som jag testat men inte fått att funka var att använda mig utav ett Adafruit FX kort för att sköta loopen och skicka signalen till en voice changer (vellerman MK171) för att modulera ljudet. Men icke, får inte till det :humm:

Hur skulle ni gå tillväga? Behöver inte ha möjligheten att byta ut ljudet i framtiden och hur jag påverkar ljudet spelar ingen större roll (desto fler effekter desto roligare)så länge det loopar och går att påverkar i realtid.

/ Xerox
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur blev resultatet med mk171-kortet?

Om resultatet är viktigare än att bygga själv så hade jag nog valt något färdigt. Det finns många grejer inom musikproduktion som kan fixa det här, men då kostar det minst ett par tusen. (Iofs, har du en dator så fungerar demoversionen av Bitwig och en extern kontroller med rattar som styr Bitwigs sampler. Då kommer du undan med en femhundring om du köper en begagnad kontroller.)
Eller kika på någon av alla loop-pedaler som finns.

Tyvärr har jag ingen bra och billigare idé såhär på rak arm.
Xerox8
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 juli 2021, 22:59:36

Re: Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Inlägg av Xerox8 »

Hej,

Resultatet var noll tyvärr, lyckades inte få något ljud🤔
Ska ge mig på det igen imorgon och testa.

Vill helst bygga själv, då jag vill kunna påverka utseendet osv. Men ska kolla in gitarrpedaler och hur dem är uppbyggda, tack för det. Känns som en så enkel grej egentligen... Men har förstått att allt som har med ljud att göra aldrig ät enkelt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag blev nyfiken och skrev in Voice changer på Amazon.se
Oj vad mycket att välja på. Spännande, måste testa till robothunden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis! Det är lite det som är grejen: Det finns massor med kul nu för tiden. Så det är nästan svårt att hitta och välja rätt utifrån det man behöver. (Det var likadant på 80-talet.)
Hur man uppfattar ljud är så individuellt eftersom man har olika referenser, men det finns ju hur mycket kul som helst så det är bara att testa sig fram.


Xerox8:
Då måste det nästan ha varit fel på den modulen. Någon missad lösning eller så. Har du den kvar så kan du ta lite bilder, kanske till en ny tråd på forumet, så kan en massa medlemmar kika om vi hittar felet. För när jag läste beskrivningen så verkade det som att den vore perfekt för det här.

”Men har förstått att allt som har med ljud att göra aldrig ät enkelt.”

Det är jag helt fel person att svara på eftersom jag har hållit på med ljud sedan jag var 10–12 år. (Är 47 nu.) :D
Xerox8
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 juli 2021, 22:59:36

Re: Ljudeffekter - hjälp med lösningar

Inlägg av Xerox8 »

Hej,
Nu har jag nått lite framgång, jag lyckas få signal från ljudkortet till voice changern, lyckas påvkera ljudet med effekterna. Dock är det bara brus/ojud... Har bra kontakt så verkar inte vara det. Jag har testat att dämpa signalen från ljudkortet med en potmeter men blir bara samma oväsen om än tystare :doubt:. Så nu har jag kört fast, vet inte vad jag ska testa här näst. Funderar på om jag kan sänka kvaliten på ljudfilerna och på så sätt få ner signalstyrkan (om det nu är problemet vill säga) men vet inte alls om det ens kan påverka något...

Ett enklare tillvägagångssätt att få till något liknande vore kanske att använda mig utav Adafruits ljudkort bara. Alltså ta min ljudfil och göra 10st filer med olika effekter som jag triggar enskilt. Det jag förlor då som jag vill ha är möjligheten till konstanta loop. Istället blir det som ett piano...
Skriv svar