Testa enkla billig solcell

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Testa enkla billig solcell

Inlägg av cazz »

Man ska inte svära i kyrkan men kommer nog göra det nu.

Har sett på wish att det finns en del små solceller som är väldigt billiga som ska ge 12v/24v men även så klart 5v.
Har varit nyfiken att prova solcell just på skoj skull och testa vad man kan göra och med det priser de har så kanske det är dags.
Visst man får vad man betalar för men detta ska ju inte vara ett allvarligt projekt utan bara testing testing.

Det jag dock har fastnat på är att de ger ju bara ström så länge det finns sol ute då det inte finns något batteripaket som följer med.
Det är då min lilla fråga kommer fram och det är att det finns ju powerbank batterier för 5v så man laddar med 5v och sedan kan man köra¨
upp någon enhet på 5v och det är då man undrar om det går koppla in så att solcell laddar powerbanken och när det behövs eller när det
är mörkt att den skickar vidare till exempelvis lampor eller något annat?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Testa enkla billig solcell

Inlägg av Akai »

Det kommer troligen att fungera bra att ladda Powerbank med en sån solpanel och sen använda strömmen på utgången till något. Så länge panelen orkar hålla spänningen i cellerna uppe kommer det ju komma 5V ur Powerbanken.

Att tänka på, vissa Powerbanks har underspänninsskydd man får "reseta" med en knapp efter att spänningen blivit för låg i cellerna. Det skulle ju göra det hela lite tråkigt om man vill att utgången ska hoppa igång när batteriet är laddat igen.

Jag har skalat upp det hela lite, har en 48V batteribank och en växelriktare + 8St 250W paneler, så den har jag 230V reservkraft ifrån, driver lätt mickro, kylskåp eller vad man nu önskar driva.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Testa enkla billig solcell

Inlägg av cazz »

Coolt
Tanken är längre fram sätta riktiga solceller på huset.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Testa enkla billig solcell

Inlägg av cazz »

Såg en del säljer med kontroll så man kan koppla in ett batteri i enheten (gissningsvis ex ett bilbatteri)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Testa enkla billig solcell

Inlägg av grym »

välj lite storlek och prova dig fram, enklast är 12/24v blybatterier, solpanel som är stor nog för det du vill driva i lampväg även när hösten kommer och lite kontroller för belysningen eller vad du nu vill ha
fördel är att du kan få nödkraft för mobiler och ficklampoer och annat i den effektklassen året runt om du gör det rätt
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Testa enkla billig solcell

Inlägg av Akai »

Jag började lite smått bara på skoj för att försörja en utrustning helt utan el i närheten. Vi köpte två 250W paneler till det projektet, men jag var så nyfiken och han som sålde dessa hade flera så köpte då 4St extra, bara på kul.

Experimentet började här hemma, ställde upp panelen mot väggen i en snödriva i vintras och kopplade in konstlasten som kom från prototypen här på forumet, Vart häpen när panelen lämnade 8-9A vid 31V i direkt solljus… riktigt coolt. Kopplade in panelen till ett urladdat bilbatteri via en diod och gick in.. när jag kom ut några timmar senare var det 17V i batteriet :shock: laddningen avbröts omedelbart

Där och då konstaterade jag att panelen ger ordentligt med effekt, så pass mycket att det är svårt att lagra energin.. några blybatterier räcker inte långt när solen skiner.

Sen har detta spårat ur helt, det var ju jättekul med solenergi och jag lär inte sluta med det nu :D
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Testa enkla billig solcell

Inlägg av cazz »

Hej och tack för svaren.
Låter bra det ni har skrivit och ska planerar lite mer då även om jag får ordning på den lilla solcellen jag planerar och kanske ett batteri för lagring så måste jag även
hitta nyttan med detta.
Kanske driva lampor eller liknande men då måste det vara effektivt annars kan jag lika väl köpa färdiga lampor som har solceller i sig.

Om det blir något så var tanken att ha den i förrådet på baksidan så det är begränsningar vad jag kan behöva där.
Skriv svar